Externt 2,5" chassi med thunderbolt och USB3.

Permalänk
Medlem

Externt 2,5" chassi med thunderbolt och USB3.

Hej, söker efter ett externt 2,5 tums chassi för SATA-diskar med thunderbolt och USB3.0 anslutningar (om det har firewire 800 och eSATA också blir jag inte ledsen). Jag tänkte trycka in en SSD eller två om det finns för dubbla i raid och ha som arbetsdisk för tungrodda filmefterbearbetningsprojekt.

Hittar endast färdigbyggda lösningar vilket jag inte är helt bekväm med.

Tusen tack för eventuella tips. Mvh /P

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Om det räcker med endast Thunderbolt så har Seagate en docka som går att använda.
http://www.storagereview.com/thunderbolt_storage_with_any_har...
Dessa ser annars trevliga ut.
http://www.caldigit.com/Thunderbolt/T1T2.html

Om du kan tänka dig att stå en med en färdig lösning så finns LACIE LITTLE BIG DISK.
En annan färdig lösning som verkar populär in film/foto.
http://www.g-technology.com/products?field_product_interfaces...

Finns en hel del andra möjligheter men när du nämner 2,5" så antar jag att lösningen inte får vara för klumpig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej, söker efter ett externt 2,5 tums chassi för SATA-diskar med thunderbolt och USB3.0 anslutningar (om det har firewire 800 och eSATA också blir jag inte ledsen). Jag tänkte trycka in en SSD eller två om det finns för dubbla i raid och ha som arbetsdisk för tungrodda filmefterbearbetningsprojekt.

Hittar endast färdigbyggda lösningar vilket jag inte är helt bekväm med.

Tusen tack för eventuella tips. Mvh /P

Hittat någon bra lösning?

Permalänk
Medlem

Denna ser snygg ut. "Freecom 56278 1TB Mg Mobile Drive USB 3.0 + Thunderbolt 2.5 inch Drive including Thunderbolt Cable"

Buffalo har ju denna också som är billig med 500 GB HD

. Har inte förstått om farten tappas p g a att den även har USB 3.0....

Någon som vet varför Seagates Thunderbolt GoFlex adapter inte säljs i Sverige? Den verkar dock lite för klen för att ha och bära med sig...

Permalänk

Hej

Jag söker också efter ett litet chassis för 2st 2.5" ssd diskar.
Har kollat runt som en galning och vet inte vad jag bör välja.
Allt man hittar så skrivs det våda bra och dåliga saker om.
Kan någon hjälpa mig med ett val. Någon kanske rent ut har något dom kör på själva som är bra?

Det ska vara så litet som möjligt.

Kollade Drobo Mini men det stor i en recension att man lika gärna kunde köra vanliga 7200 diskar i för det blev inte snabbare med SSD i raid ändå.

Tips. Blir tokig snart.
Och varför är det så ont om dessa saker i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Kollade Drobo Mini men det stor i en recension att man lika gärna kunde köra vanliga 7200 diskar i för det blev inte snabbare med SSD i raid ändå.

Därför att:

1) En ensam SSD kan oftast mätta en ensam extern kontakt, vare sig den är USB3, FireWire 1600/800 eller ESata. Enda saken som kan bottna en SSD, externt, är Thunderbolt.

2) SSD i RAID är dåligt, både på SATA nivå, på PCI-E nivå och allt annat, då du förstör IOPs. Med det sagt så borde TB kunna använda nog med prestanda för att kanske gynnas av SDD i RAID. Men glöm inte att du mer än fördubblar chansen att mista allt på diskarna pga RAIDs sårbarheter.

Så, kör en bra extern SSD om du måste... men dubbla är inte lönt utan TB iaf.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Därför att:

1) En ensam SSD kan oftast mätta en ensam extern kontakt, vare sig den är USB3, FireWire 1600/800 eller ESata. Enda saken som kan bottna en SSD, externt, är Thunderbolt.

2) SSD i RAID är dåligt, både på SATA nivå, på PCI-E nivå och allt annat, då du förstör IOPs. Med det sagt så borde TB kunna använda nog med prestanda för att kanske gynnas av SDD i RAID. Men glöm inte att du mer än fördubblar chansen att mista allt på diskarna pga RAIDs sårbarheter.

Så, kör en bra extern SSD om du måste... men dubbla är inte lönt utan TB iaf.

Har en ny Macbook med TB 2.
Finns en docka som heter RockStor somman kan sätta i 2x2.5" SSD med Thunderbolt.
Är det bättre att satsa på den eller på en Drobo Mini?

Kan ju även skriva vad jag ska ha extern disk till.
Jag har ca 100.000 karaokelåtar på filer som är mellan 3-6mb stora. Nu när jag kör med USB WD passport 1 TB disk, så läser o skriver den så förbannat sakta och det är just därför jag tänkte satsa på SSD antingen singel eller i Raid.

Är inte hemma på Mac alls då det är mitt första Mac köp och är heller inte så hemma på just Raid mm.
Därför skulle jag uppskatta om någon bara kunde leda mig på rätt väg till ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Har en ny Macbook med TB 2.
Finns en docka som heter RockStor somman kan sätta i 2x2.5" SSD med Thunderbolt.
Är det bättre att satsa på den eller på en Drobo Mini?

Kan ju även skriva vad jag ska ha extern disk till.
Jag har ca 100.000 karaokelåtar på filer som är mellan 3-6mb stora. Nu när jag kör med USB WD passport 1 TB disk, så läser o skriver den så förbannat sakta och det är just därför jag tänkte satsa på SSD antingen singel eller i Raid.

Är inte hemma på Mac alls då det är mitt första Mac köp och är heller inte så hemma på just Raid mm.
Därför skulle jag uppskatta om någon bara kunde leda mig på rätt väg till ett bra köp?

Jag har inte någon av dessa två enheter, så jag kan inte svara på det.
Dock bör en ensam SSD lätt hantera 400-500MB/s av 3-6MB stora filer, då det är sekventiell last för dem.
Och 100k filer bör den kunna hantera på några enstaka sekunder, i max teoretisk hastighet.
Du bör få lite vinst av RAID då filerna ändå är 1MB+, men frågan är om det är värt det.

Tänk också på att all form av RAID 0/prestanda har risker. Om en disk går sönder så åker alla dina filer.
Oavsett så hade jag försökt ha kvar din 1TB HDD, som en backup om inget annat.

Sen när det gäller Mac, måste du kolla så de har officiellt stöd. Mac har inte de drivrutinsdatabaser eller liberala toleranser som tex PC med Windows har. Så kolla upp att enheten stöds före köp.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag har inte någon av dessa två enheter, så jag kan inte svara på det.
Dock bör en ensam SSD lätt hantera 400-500MB/s av 3-6MB stora filer, då det är sekventiell last för dem.
Och 100k filer bör den kunna hantera på några enstaka sekunder, i max teoretisk hastighet.
Du bör få lite vinst av RAID då filerna ändå är 1MB+, men frågan är om det är värt det.

Tänk också på att all form av RAID 0/prestanda har risker. Om en disk går sönder så åker alla dina filer.
Oavsett så hade jag försökt ha kvar din 1TB HDD, som en backup om inget annat.

Sen när det gäller Mac, måste du kolla så de har officiellt stöd. Mac har inte de drivrutinsdatabaser eller liberala toleranser som tex PC med Windows har. Så kolla upp att enheten stöds före köp.

Att enheten stöds? Menar du då mSata disken jag har eller själva dockan jag köper?
mSatadisken är Samsungs 850 EVO 1 TB och en Samsung 850 Pro 1 TB.
Så det skulle räcka med en disk egentligen då för att få bra fart på det, för som det är nu så känns det som om det vore år 1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Att enheten stöds? Menar du då mSata disken jag har eller själva dockan jag köper?
mSatadisken är Samsungs 850 EVO 1 TB och en Samsung 850 Pro 1 TB.
Så det skulle räcka med en disk egentligen då för att få bra fart på det, för som det är nu så känns det som om det vore år 1987

Jag menade till denna speciella RAID externa lösning. Kan inte tänka mig att det finns standardiserade drivare till den.
Så dockan, om den är special version genom tex Thunderbolt.

Men ja, det räcker med 1 SSD i normala fall, eSata är samma standard som intern, USB3 är universal den med (men USB3 kommer sänka SSDn prestanda lite). Du behöver dock ha kontakterna på datorn också, så du får kolla vad du har där först.

En ensam SSD maxar USB3/FW iaf, lätt. Och en bra SSD (som 850) maxar eSatas 500MB/s+ också. En mekanisk disk kan i slumpmässigt jobb inte ens maxa USB2...