teknisk fråga! [Kan man ha ett separat nätagg för grafikkortet? /mod]

Permalänk

teknisk fråga! [Kan man ha ett separat nätagg för grafikkortet? /mod]

Hej
Jag undrar om man kan köra en psu bara till grafik kortet, då den psu jag har i datorn till mitt moderkort bara har en av dom där 6 pins ström och jag behöver två stycken till grafikkortet.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Då får du byta nätagget som du har.

Dock så brukar man kunna köra med en konverter utan problem. Det brukar komma sådana med grafikkortet till och med. Vad är det för nätagg du har?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

jag vet inte riktigt mitt problem är att den psu jag har har en 4 pins ström till moderkortet och den andra har ingen sådan så då får jag ingen ström till moderkortet =/

Permalänk
Hedersmedlem

Du fick ju tips på lösning. Orkar du inte bemöda dig med att kolla vad du har för prylar kan du inte få särskilt mycket mer specifik hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

jag vet inte riktigt mitt problem är att den psu jag har har en 4 pins ström till moderkortet och den andra har ingen sådan så då får jag ingen ström till moderkortet =/

Lyssna inte på honom, det går alldeles utmärkt. Min polare fick göra det då hans gamla PSU nätt och jämnt räckte till riggen utan GPU.
Du kan om du vill, sätta en vanlig strömbrytare på elkabeln som skickar ström till agget och så sätter du bara en kopplingsplint mellan grön och valfri svart.
Då kommer det gå perfekt. Kom dock ihåg att FÖRST slå på GPU´ns PSU innan du slår på datorn.
Dock så är ju en ny tillräckligt stark PSU fortfarande bästa alternativet, men vill du inte köpa ny, så går det att göra som jag beskrev.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej. Då får du byta nätagget som du har.

Dock så brukar man kunna köra med en konverter utan problem. Det brukar komma sådana med grafikkortet till och med. Vad är det för nätagg du har?

Klart det går att köra flera nätagg. Men det verkar bökigt.

Skrivet av abrahamslinkton:

jag vet inte riktigt mitt problem är att den psu jag har har en 4 pins ström till moderkortet och den andra har ingen sådan så då får jag ingen ström till moderkortet =/

Har du lediga "molex" så räcker det. Bara agget är tillräckligt kraftfullt. Och du behöver kontakt-adaptern eller vad man ska kalla det.

bild

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

det är ett mycket gammalt Dell nätagg
m350p-00

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

det är ett mycket gammalt Dell nätagg
m350p-00

borde fungera bättre än koppla om osv..

http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa-167/Lian_Li_Dual_P...

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

det är ett mycket gammalt Dell nätagg
m350p-00

Skulle inte rekommendera att använda det till ett grafikkort som kräver 2st PCI-e, det kommer inte att orka. Visst går det att använda 2st nätagg, det finns tom något sätt att få dem att slå igång samtidigt, men det är nog en del bök med det. Det bästa är att skaffa ett som klarar av det utan att ha 2 nätagg.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Lyssna inte på honom, det går alldeles utmärkt. Min polare fick göra det då hans gamla PSU nätt och jämnt räckte till riggen utan GPU.
Du kan om du vill, sätta en vanlig strömbrytare på elkabeln som skickar ström till agget och så sätter du bara en kopplingsplint mellan grön och valfri svart.
Då kommer det gå perfekt. Kom dock ihåg att FÖRST slå på GPU´ns PSU innan du slår på datorn.
Dock så är ju en ny tillräckligt stark PSU fortfarande bästa alternativet, men vill du inte köpa ny, så går det att göra som jag beskrev.

detta var ett bra tips men som sagt så står det bara check video cable.

Permalänk
Skrivet av abrahamslinkton:

detta var ett bra tips men som sagt så står det bara check video cable.

kanske för att du inte har nån ström till grafikkortet ?

om du skriver ner alla delarna i datorn blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abrahamslinkton:

Hej
Jag undrar om man kan köra en psu bara till grafik kortet, då den psu jag har i datorn till mitt moderkort bara har en av dom där 6 pins ström och jag behöver två stycken till grafikkortet.

Och gällande ditt problem, ser ingen orsak att köra två nätagg.
Finns det tillräckligt med kräm i agget så köp en omvandlare och plugga i molex kontakt om någon finns oanvänd. Eller så köper du ett ordentligt nätagg bara.

Samt skriv allt du har i burken om du vill ha någon mer ingående hjälp!

§5
Permalänk
Skrivet av jonatan80:

kanske för att du inte har nån ström till grafikkortet ?

om du skriver ner alla delarna i datorn blir det lättare att hjälpa dig.

jag har ett nätagg som heter Dell h750p-00 som bara leder ström till grafikkortet nvidia geforce 8800 gtx.
manufacturer: Acer
Model: EM61SM/EM61PM
Chipset: NVIDIA MCP61
Rev: A2
Southbridge: NVIDIA MCP61
LPCIO: ITE
om det hjälper

Permalänk
Skrivet av abrahamslinkton:

jag har ett nätagg som heter Dell h750p-00 som bara leder ström till grafikkortet nvidia geforce 8800 gtx.
manufacturer: Acer
Model: EM61SM/EM61PM
Chipset: NVIDIA MCP61
Rev: A2
Southbridge: NVIDIA MCP61
LPCIO: ITE
om det hjälper

okej så en stationär märkesdator "acer" med ett nätagg från dell. ?
du har verkligen skummat av grädden och hittat bottenskrapet från alla datorer sålda på MM och Elgiganten.

ja får du fel "check video cable" så antingen fel på nätagget eller grafikkortet.
snurrar fläkten till grafikkortet ? när du startar datorn.

som du skrivit behöver du 2st 6pins strömkablar från nätagget. om du har det och datorn funkat men att den nu inte funkar ?

vad exakt har du bytt / satt i nytt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

okej så en stationär märkesdator "acer" med ett nätagg från dell. ?
du har verkligen skummat av grädden och hittat bottenskrapet från alla datorer sålda på MM och Elgiganten.

ja får du fel "check video cable" så antingen fel på nätagget eller grafikkortet.
snurrar fläkten till grafikkortet ? när du startar datorn.

som du skrivit behöver du 2st 6pins strömkablar från nätagget. om du har det och datorn funkat men att den nu inte funkar ?

vad exakt har du bytt / satt i nytt ?

haha ja det är en värdelös dator men den fungerar att spela lite spel på i alla fall.
jag har ett nätagg som ger ström till grafikkortet och ett som sitter i datorn för att ge ström till moderkort och allt annat
fläkten på grafikkortet snurrar och samma sak på nätagget... så det känns lite som att det är något fel på mitt grafikkort.
jag har bara bytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

haha ja det är en värdelös dator men den fungerar att spela lite spel på i alla fall.
jag har ett nätagg som ger ström till grafikkortet och ett som sitter i datorn för att ge ström till moderkort och allt annat
fläkten på grafikkortet snurrar och samma sak på nätagget... så det känns lite som att det är något fel på mitt grafikkort.
jag har bara bytt grafikkort.

Hur startar du nätdelen för grafikkortet ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Hur startar du nätdelen för grafikkortet ?

med hjälp av en on off knapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

med hjälp av en on off knapp

Och knappen är rätt kopplad till nätdelen och fungerar? Nätdelen går igång och ger ström till grafikkortet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Och knappen är rätt kopplad till nätdelen och fungerar? Nätdelen går igång och ger ström till grafikkortet?

ja precis allt fungerar förutom att jag inte får någon bild när jag sätter sladden i grafikkortet.
fläkten på grafikkortet snurrar som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av abrahamslinkton:

ja precis allt fungerar förutom att jag inte får någon bild när jag sätter sladden i grafikkortet.
fläkten på grafikkortet snurrar som den ska

Fläkten kan snurra för att den får ström från moderkortet måste inte vara den andra nätdelen som gör det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Fläkten kan snurra för att den får ström från moderkortet måste inte vara den andra nätdelen som gör det.

okej hur kollar jag det? och det känns lite konstigt om det är moderkortet som får fläkten att snurra om jag drar bort ström sladdarna (6 pins ) från grafikkortet så piper bara dator i en high pitch. så jag vet inte vad jag ska göra här...

Permalänk
Skrivet av abrahamslinkton:

okej hur kollar jag det? och det känns lite konstigt om det är moderkortet som får fläkten att snurra om jag drar bort ström sladdarna (6 pins ) från grafikkortet så piper bara dator i en high pitch. så jag vet inte vad jag ska göra här...

du skulle ju kunna börja sätta in ett grafikkort som inte kräver extra ström ?

koppla lös nätdelen från grafikkortet. mät med multimeter 12v gul+svart kabel, röd+svart ska vara 5v
sätt in ditt grafikkort i annan dator testa den där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

du skulle ju kunna börja sätta in ett grafikkort som inte kräver extra ström ?

koppla lös nätdelen från grafikkortet. mät med multimeter 12v gul+svart kabel, röd+svart ska vara 5v
sätt in ditt grafikkort i annan dator testa den där.

okej tack för hjälpen ska pröva detta senare idag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en bskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat det andra nätagget? Låter som att du kopplat in det i väggen sen bara in i grafikkortet och använder strömbrytaren som on/off knapp...

Permalänk
Inaktiv

Om du är rädd om din dator så köper du ett nytt nätagg.