Asus GTX 970 STRIX Coilwhine.....

Permalänk
Avstängd

Asus GTX 970 STRIX Coilwhine.....

Är nu inne på mitt andra ASUS GTX 970 strix och även detta har coilwhine,,, det förra var snäppet värre men även detta låter som i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=8ko7edYNolo

rattlar som det gör på avstånd , lyssna vid runt 0:25, så låter det vid load och desstå högre fps 100+ desstå högre whine..
som byter frekvens om man rör musen i spelet.. whinet hörs även på längre avstånd i verkligheten än vad som det verkar på videon,
antagligen plockar micen personen använder inte upp det på längre avstånd men mitt öra gör det igenom mitt ljuddämpade chassi till hela rummet.

På något konstigt sätt sprider sig det även till ljudkortet som sitter precis brevid också så jag kan höra det i lurar och högtalare om jag höjer volymen
(vet inte hur det går ihop men så är det. det kanske har med psu att göra dock)

Webhallen tog in mitt första och testade det med rma kommentaren "mycket otrevligt ljud" så det kan inte vara mina övriga komponenters fel då det även låtigt för jävligt på deras test datorer..

"Tesked", har du altså ett STRIX som inte gör varken rattlande ljudet eller ngt whine alls? har du lyssnat nära utan locket när du pressar det? Är du gammal och kanske hör inte samma höga frekvenser lika bra längre? Bekräfta gärna.. jag tänker byta även detta men väntar till nästa vecka då jag inte vill vara utan under helgen..

Finns det någon som äger ett Asus strix som inte ger ifrån sig några liknande ljud förutom fläkt-suset vid load? eller har jag bara haft otur ?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Hallå där! Japp, mitt kort ger inte ifrån sig något konstigt ljus alls. Inte ens om jag trycker örat mot. Så jag tror helt enkelt bara du haft otur.

Haha, och särskilt gammal är jag inte så hörseln ska nog fungera fortfarande. Är 22.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Jag väntar just nu på att få tillbaka pengarna för mitt andra Strix, som jag lämnade tillbaka enligt distansköplagen, då det liksom det första exemplaret lider av kraftigt coilwhine i spel och relativt svagt men störande coilwhine vid lättare GPU-belastning som exempelvis att scrolla i Chrome eller skala om material i Photoshop. Kommer hålla på tills jag får ett kort jag kan använda.

Så jag kan iallafall trösta dig med att du inte är ensam!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fick mitt Asus Strix GTX 980 DCUII OC 4GB idag, och har pressat det både i BF4 samt Ryse: Son Of Rome.. Även i 3D Mark Firestrike utan minsta coilwhine.. så är supernöjd

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag väntar just nu på att få tillbaka pengarna för mitt andra Strix, som jag lämnade tillbaka enligt distansköplagen, då det liksom det första exemplaret lider av kraftigt coilwhine i spel och relativt svagt men störande coilwhine vid lättare GPU-belastning som exempelvis att scrolla i Chrome eller skala om material i Photoshop. Kommer hålla på tills jag får ett kort jag kan använda.

Så jag kan iallafall trösta dig med att du inte är ensam!

Well mitt är köpt på webhallen av alla ställen (ökända för att ha uruselt facistisk policy på returer),, Så så mkt tröst ger du mig inte..

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Fick mitt Asus Strix GTX 980 DCUII OC 4GB idag, och har pressat det både i BF4 samt Ryse: Son Of Rome.. Även i 3D Mark Firestrike utan minsta coilwhine.. så är supernöjd

I benchmarks som FIRESTRIKE och VALLEY så whinar mitt kort inte heller särskilt mycket förutom buzzet, troligen för de endast är på 50-75 fps.
Det spelet av de jag har tillgängliga just nu som får kortet att whina högt är Alien Isolation. med vsync som ger 144fps är det redan för högt , tar man bort vsync så fpsen blir obegränsad ökar ljudet kraftigt..

edit: Jaha 980, det verkar vara en annan historia.. inte så mycket rapporter om coilwhine på de korten vad jag sett...

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guanabana:

Well mitt är köpt på webhallen av alla ställen (ökända för att ha uruselt facistisk policy på returer),, Så så mkt tröst ger du mig inte..

Jag väljer just att ångra köpet för att helt undvika alla eventuella problem med reklamation. På så sätt slipper jag risken att butiken "inte hittar något fel".

Har det gått över 14 dagar hjälper ju dock inte det, förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Fan va nvidia har misslyckats totalt med dessa kort.Men bra för det röda laget är det ju förstås. haha.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av guanabana:

Är nu inne på mitt andra ASUS GTX 970 strix och även detta har coilwhine,,, det förra var snäppet värre men även detta låter som i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=8ko7edYNolo

rattlar som det gör på avstånd , lyssna vid runt 0:25, så låter det vid load och desstå högre fps 100+ desstå högre whine..
som byter frekvens om man rör musen i spelet.. whinet hörs även på längre avstånd i verkligheten än vad som det verkar på videon,
antagligen plockar micen personen använder inte upp det på längre avstånd men mitt öra gör det igenom mitt ljuddämpade chassi till hela rummet.

På något konstigt sätt sprider sig det även till ljudkortet som sitter precis brevid också så jag kan höra det i lurar och högtalare om jag höjer volymen
(vet inte hur det går ihop men så är det. det kanske har med psu att göra dock)

Webhallen tog in mitt första och testade det med rma kommentaren "mycket otrevligt ljud" så det kan inte vara mina övriga komponenters fel då det även låtigt för jävligt på deras test datorer..

"Tesked", har du altså ett STRIX som inte gör varken rattlande ljudet eller ngt whine alls? har du lyssnat nära utan locket när du pressar det? Är du gammal och kanske hör inte samma höga frekvenser lika bra längre? Bekräfta gärna.. jag tänker byta även detta men väntar till nästa vecka då jag inte vill vara utan under helgen..

Finns det någon som äger ett Asus strix som inte ger ifrån sig några liknande ljud förutom fläkt-suset vid load? eller har jag bara haft otur ?

Behöver inte vara grafikkortet som är boven i dramat som många verkar tro.
Det kan vara ditt rm750 ^^
Har du testat att sätta ditt stx i sloten längst ner?

Skrivet av Mange43:

Fan va nvidia har misslyckats totalt med dessa kort.Men bra för det röda laget är det ju förstås. haha.

Tjena mittbena =D
Har lämnat in 3st 290x så aldrig mer amd för min del, det är inte kvalité, det är något annat.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nvidia är i särklass bäst, dom kan sin sak + att lägga till något extra till kunden xD

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Fan va nvidia har misslyckats totalt med dessa kort.Men bra för det röda laget är det ju förstås. haha.

Men nvidia gör väl bara gpun. Det är de andra företagen som lägger på spolarna för strömförsörjningen och det är när dessa spolar vibrerar som man får coilwine och då är ju felet inte nvidias.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="skywa1ker;14943051"]Behöver inte vara grafikkortet som är boven i dramat som många verkar tro.
Det kan vara ditt rm750 ^^
Har du testat att sätta ditt stx i sloten längst ner?

videon är inte min, den liknar bara mitt whine och buzz. SÅ jag har ett ännu billigare psu, men jag har testat ett 970 strix o samma dator som hade knappt hörbart coilwhine endast buzz , dock var det inte mitt att behålla.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Nvidia är i särklass bäst, dom kan sin sak + att lägga till något extra till kunden xD

Jag köpte ett billigt 780 som inet sålde ut, även det har coilwhine. Det enda problem jag haft med mina AMD kort är att ena fläkten på ett av korten satt löst och behövde bara skruvas till så fungerade det perfekt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
99:e percentilen

Nu har jag fått hem mitt tredje 970 Strix med coilwhine.

Man får förvisso en Pingvinstång för varje iteration, men det är en klen tröst när det egentliga målet är att bli klar med datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nu har jag fått hem mitt tredje 970 Strix med coilwhine.

Man får förvisso en Pingvinstång för varje iteration, men det är en klen tröst när det egentliga målet är att bli klar med datorn.

Med det sagt så undviker jag nog strix som jag dock hört skall vara ett av korten som varit bättre när d kommer till coilwhine.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TimMy2003:

Med det sagt så undviker jag nog strix som jag dock hört skall vara ett av korten som varit bättre när d kommer till coilwhine.

Jag trodde också det. Och det kan ju vara så: Jag kanske bara är väldigt dålig på att köpa grafikkort eller så kanske det är mitt nätagg (EVGA G2) som suger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nu har jag fått hem mitt tredje 970 Strix med coilwhine.

Man får förvisso en Pingvinstång för varje iteration, men det är en klen tröst när det egentliga målet är att bli klar med datorn.

Va i! Fusk ! varifrån får du godis ?(stad/butik ? ) Jag får inte ett smack av att gå och vänta på att webhallen först får in nya kort och sedan ska ta in kortet för att verifiera att det verkligen har coilwhine. Just nu så sitter jag och väntar på deras nya leverans av kort som står 25´e på nu innan jag går dit för att byta en 3;dje gång i hopp om att det är en ny batch eller bara bättre lycka helt enkelt.

Jag valde också strix för att det först verkade som MSI hade mest rapporteringar av coilwhine, tror det endast handlar om att MSI har sålt fler kort helt enkelt.

Webhallen verifierade att mina tidigare kort hade högt coilwhine så det ska inte ha med nätaggregat att göra alls. Men jag kommer få ett nytt i dagarna så det blir att jämnföra om coilwhinet förändras med det nya agget vilket jag inte tror alls att det kommer göra.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Har också ett asus strix 970 dock utan coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Well mitt är köpt på webhallen av alla ställen (ökända för att ha uruselt facistisk policy på returer),, Så så mkt tröst ger du mig inte..

vet inte vad du har haft för erfarenheter men min har varit den motsatta, jag är fruktansvärt nöjd med sättet webhallen behandlar en på när det är något knasigt med produkter. jag har förvisso aldrig skickat något till deras lager men personalen på butiken på ekelundsgatan i göteborg är jag oerhört nöjd med.

nu sist var jag t.ex. där med en kabel som glappade, han kollade den inte ens utan frågade om jag ville ha pengarna kontant eller på kortet och när jag sade att jag hellre ville ha en ny kabel så gick det utmärkt. eller gången innan när jag var där med min naga 2012 vars scrollhjul inte riktigt fungerade som det skulle och busade ibland. givetvis gick det inte att återskapa i butik och jag hade heller ingen låda och garantin hade gått ut för en dag sedan. de hade inte längre naga 2012 i lager men de hade 2014 som kostade 50kr mer men jag fick en sådan ändå utan extra kostnad. har haft ett antal liknande erfarenheter.

bor du i närheten kan jag rekommendera att du går dit. vet inte hur man blir bemött i deras andra butiker, dock.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nu har jag fått hem mitt tredje 970 Strix med coilwhine.

Man får förvisso en Pingvinstång för varje iteration, men det är en klen tröst när det egentliga målet är att bli klar med datorn.

En liten snabb fråga bara, sitter du på ett ojordat vägguttag?
Hade också whine på mitt grafikkort men när jag släpade med datorn till en polare (som hade jordade uttag) så lät det inget alls!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

En liten snabb fråga bara, sitter du på ett ojordat vägguttag?
Hade också whine på mitt grafikkort men när jag släpade med datorn till en polare (som hade jordade uttag) så lät det inget alls!

Finns en 4 sidor lång tråd om detta

Tror inte att alla som lider av det i tråden sitter med ojordat uttag

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322744-msi-gefo...

Permalänk
Inaktiv

Mitt Asus GTX 970 STRIX gör absolut inga konstiga ljud. Är du säker på att det är fel på GPU:n? Kommer ju för fan flammor vid kontakten mot nätagget...??

Mitt kort sitter som en smäck och har gjort det ett tag nu..

Permalänk

Skriver under 0 coilwhine på msi gaming 970. Svintyst max temp 65 (öppen lucka)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guanabana:

Va i! Fusk ! varifrån får du godis ?(stad/butik ? ) Jag får inte ett smack av att gå och vänta på att webhallen först får in nya kort och sedan ska ta in kortet för att verifiera att det verkligen har coilwhine. Just nu så sitter jag och väntar på deras nya leverans av kort som står 25´e på nu innan jag går dit för att byta en 3;dje gång i hopp om att det är en ny batch eller bara bättre lycka helt enkelt.

Pingvinstång får man när man beställer på Inet. Jag skulle aldrig reklamera ett kort med coilwhine inom 14 dagar, för jag vill helt enkelt inte riskera att butiken, vilken det nu kan vara, inte godkänner det som ett fel. Men jag informerar självklart om problemet när de frågar, vilket både NetOnNet och Inet gjorde.

Skrivet av TObbeSkatt:

En liten snabb fråga bara, sitter du på ett ojordat vägguttag?
Hade också whine på mitt grafikkort men när jag släpade med datorn till en polare (som hade jordade uttag) så lät det inget alls!

Tack för tipset! Kan vara värt att undersöka vidare.

Själva uttagen i mitt rum är vanliga jordade, och när de installerades sades det att de, till skillnad från alla gamla uttag i huset, var jordade. Gruppcentralen är av modernt snitt med automatsäkringar. Någon djupare kunskap än så om eldragningen i huset har jag tyvärr inte.

Jag har även med samma resultat provat ett av korten i min flickväns dator, som är kopplad till ett jordat uttag om jag inte minns helt fel. Den har dessutom inte en enda komponent gemensam med min dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Pingvinstång får man när man beställer på Inet. Jag skulle aldrig reklamera ett kort med coilwhine inom 14 dagar, för jag vill helt enkelt inte riskera att butiken, vilken det nu kan vara, inte godkänner det som ett fel. Men jag informerar självklart om problemet när de frågar, vilket både NetOnNet och Inet gjorde.

Tack för tipset! Kan vara värt att undersöka vidare.

Själva uttagen i mitt rum är vanliga jordade, och när de installerades sades det att de, till skillnad från alla gamla uttag i huset, var jordade. Gruppcentralen är av modernt snitt med automatsäkringar. Någon djupare kunskap än så om eldragningen i huset har jag tyvärr inte.

Jag har även med samma resultat provat ett av korten i min flickväns dator, som är kopplad till ett jordat uttag om jag inte minns helt fel. Den har dessutom inte en enda komponent gemensam med min dator.

Kortet kan lida av det fast datorn är kopplat till jordat uttag eller inte. Skapa RMA så får dom byta kortet

Det har alla andra gjort som i tråden jag länkade till dig

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bazisten:

Kortet kan lida av det fast datorn är kopplat till jordat uttag eller inte. Skapa RMA så får dom byta kortet

Det har alla andra gjort som i tråden jag länkade till dig

Jag är redan inne på mitt tredje kort. Kommer givetvis byta det ytterligare en gång, men jag kommer inte reklamera det, utan ångra köpet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag är redan inne på mitt tredje kort. Kommer givetvis byta det ytterligare en gång, men jag kommer inte reklamera det, utan ångra köpet.

Väldig otur du har.Korten skulle varit testade innan kunden får det.Bara en massa onödigt krångel annars.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 970 strix idag, coilwhine i både tester, menyer, och speciellt vid load... :/ lite tråkigt, men beställde från inet så det blir väl att byta ut utan problem...

prestandan var lite under förväntan också, med 68% asic var maxclocken +160/500, 120% power limit...

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Finns en 4 sidor lång tråd om detta

Tror inte att alla som lider av det i tråden sitter med ojordat uttag

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322744-msi-gefo...

Men det påstod jag inte heller va? Ändå värt att kolla efter som han har haft ett par kort som varit samma "fel" på.

Skrivet av Alling:

Pingvinstång får man när man beställer på Inet. Jag skulle aldrig reklamera ett kort med coilwhine inom 14 dagar, för jag vill helt enkelt inte riskera att butiken, vilken det nu kan vara, inte godkänner det som ett fel. Men jag informerar självklart om problemet när de frågar, vilket både NetOnNet och Inet gjorde.

Tack för tipset! Kan vara värt att undersöka vidare.

Själva uttagen i mitt rum är vanliga jordade, och när de installerades sades det att de, till skillnad från alla gamla uttag i huset, var jordade. Gruppcentralen är av modernt snitt med automatsäkringar. Någon djupare kunskap än så om eldragningen i huset har jag tyvärr inte.

Jag har även med samma resultat provat ett av korten i min flickväns dator, som är kopplad till ett jordat uttag om jag inte minns helt fel. Den har dessutom inte en enda komponent gemensam med min dator.

Okej nä men då är det nog inte det! Bara ett litet tips att kolla!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/