Permalänk
Medlem

Hejsan.

Det är såhär att jag använder sjukhusets internet när jag är där på dagarna, problemet är bara att alla sidor jag vill ut på är blockade av nån nätverksgubbe. Kan liksom inte ens streama filmer. Jag har ganska mycket dötid på dagarna så om nån vet ett sätt att komma imellan blockeringarna genom o använda nått program eller liknande?

Hemskt tacksam för svar!

Stavade fel :)
Permalänk

När jag gick på folkhögskola så satt jag på landstingets nätverk, vilket du också borde göra om du är på sjukhuset, och där var också stora problem med olika saker man ville göra på internet. Någon hade en idé om att routa all trafik via port 80, då denne person påstod att landstinget hade stängt portarna. Jag vet inte om det skulle fungera, men det jag kan säga är att "nätverksgubben" inte vill att det ska vara öppet och glatt på sjukhus, dom har väldigt stora mängder av känsligt material, och är hellre safe än sorry.

Permalänk
Inaktiv

De har väl två olika nätverk på sjukhus.. När jag var inlagd på SÖS fann jag att de har ett öppet wifi för patienter osv samt ett som är låst och dedikerat till journaler, data från maskiner och annan viktig trafik.

Vart lite OT, förlåt. Men vad är det för tjänster du försöker använda? Netflix, Youtube? Vad finns det för tjänster som funkar?

Permalänk
Medlem

Gamla väggar lurades av portförändringar men smarta väggar bryr sig inte om på vilken port det går utan vad trafiken gör.

Däremot om du kan köra en VPN klient så kan du kanske passera brandväggen för då är trafiken krypterad och kan inte analyseras.

Sedan skall sägas att om du är anställd så har ni säkert en uttalad IT-policy och du riskerar säkert jobbet på att bryta mot den. Du kan också räkna med att allt loggas, då menar jag verkligen allt.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Klylisen:

Det är såhär att jag använder sjukhusets internet när jag är där på dagarna, problemet är bara att alla sidor jag vill ut på är blockade av nån nätverksgubbe. Kan liksom inte ens streama filmer. Jag har ganska mycket dötid på dagarna så om nån vet ett sätt att komma imellan blockeringarna genom o använda nått program eller liknande?

Hemskt tacksam för svar!

VPN bara investera i en bra sådan så kan du göra vad du vill. Dock ska det sägas att detta är olagligt enligt de flesta sjukhus regler osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klylisen:

Det är såhär att jag använder sjukhusets internet när jag är där på dagarna, problemet är bara att alla sidor jag vill ut på är blockade av nån nätverksgubbe. Kan liksom inte ens streama filmer. Jag har ganska mycket dötid på dagarna så om nån vet ett sätt att komma imellan blockeringarna genom o använda nått program eller liknande?

Hemskt tacksam för svar!

1) En tydlig rubrik på din fråga. Ex: "Komma runt blockerade webbsidor på nätverket?"

2) Om du jobbar på sjukhus och har dötid så ser jag personligen hellre att du är vaksam och uppmärksam än att du sitter med lurar och glor Netflix. Dessutom har jag aldrig varit på en arbetsplats där "det aldrig finns något att göra.."

Permalänk
Hedersmedlem

Hejsan, duger inte som rubrik enligt §3.1 i våra regler. Dessutom är din fråga inom gråzonen för vad man får göra så...

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.