Asus RT-N56U tappar internet till trådlösa enheter.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U tappar internet till trådlösa enheter.

Har haft Asus RT-N56U kort efter den släpptes men har alltid använt mig av sladdar hemma till mina 2 datorer. för ett par veckor sedan så köpte jag mig en asus nexus 7.

har även kopplat in en USB 2.0 disk till routern som jag har som streaming disk vilket fungerar bra(lite lätt slött ibland bara).

MEN nu vid tungre användning av det trådlösa nätet så tappar man ibland internet åtkomsten men bara via trådlösa enheter, har testat 3 trådlösa bärbara datorer och en stationär med trådlöst nätverks kort samt en del mobiler. alla enheter har bra mottagning och det går att komma åt nätdisken och andra datorer i nätverket när nätet är nere. de trådlösa datorerna säger att man är ansluten till ett nätverk utan internet anslutning när internet slutar fungera.

alla tappar nätet efter allt mellan 10-30 minuter i ca 30 sekunder. alla datorer anslutna med sladd snurrar på obehindrat precis som vanligt.

läst på nätet och flera lider av detta problem men har inte hittat någon lösning än. förhoppningsvis har ni någon.

lite info om nätet hemma i övrigt: ansluter via ett fiber modem i hallen till 100/10 mbit har 2 datorer en som htpc och en som stationär spel dator. tele2 är ISP'n om det hjälper något? ska flytta runt routern lite och se om det hjälper.

EDIT: nyaste firmwaren är installerad på routern.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta låter faktiskt exakt som samma problem som jag hade för ett tag sen, dessvärre kom jag aldrig fram till någon lösning dock upphörde problemen, hur nu det gick till vet jag ej.

När detta fenomen höll på så hade jag Asus egna mjukvara i routern och jag fick för mig att det var någon bugg så jag testkörde den polska eller om det är ryska versionen av mjukvaran, http://code.google.com/p/rt-n56u/ , utan framgång vill jag minnas.
Av någon anledning gick jag åter till Asus egna mjukvara efter att jag upptäckt samma problem i båda mjukvarorna och hör och häpna, sen dess har jag inte haft några problem alls med den trådlösa delen.
Tråkigt svar jag vet, men jag kände verkligen av mig i problemen du skrev om.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

har läst mkt här: http://code.google.com/p/rt-n56u/issues/detail?id=23

det verkar som det kan vara en bugg och/eller värme problem. vissa har lyckats lösa det med byte till en beta firmware medan andra stängt av EZQoS vad det nu är. verkar som att man får testa alla olika tricks tills man hittar nått som fungerar. fanns ett par som även gjort som dig.

tack för svaret. man är inte ensam om det iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Prova att lägga in nån 3:e parts firmware på den.

Själv har jag Asus RT-N65U som ersätter N56an, och min har funkat klockrent utan avbrott sen jag köpte den.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Prova att lägga in nån 3:e parts firmware på den.

Själv har jag Asus RT-N65U som ersätter N56an, och min har funkat klockrent utan avbrott sen jag köpte den.

ska nog fixa in någon sådan i helgen och se vad som händer. har du testat att köra en usb 3.0 HDD i routern? funderar nämligen på 65an PGA att jag kör en usb 2.0 disk på min nu men får som mest ut 13 mb/sek vilket är lite klent även om det fungerar till det mesta. sen har usb 2.0 standarden vissa begränsningar som kan ställa till det lite ibland.
problemet är att jag inte sett något vettigt test på 65an än och vet inte om CPU'n klarar av att hålla hög hastighet på 3.0 portarna. ganska onödigt att köpa en då jag kanske endast får 15mb/sek PGA att cpun inte orkar mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har haft Asus RT-N56U kort efter den släpptes men har alltid använt mig av sladdar hemma till mina 2 datorer. för ett par veckor sedan så köpte jag mig en asus nexus 7.

har även kopplat in en USB 2.0 disk till routern som jag har som streaming disk vilket fungerar bra(lite lätt slött ibland bara).

MEN nu vid tungre användning av det trådlösa nätet så tappar man ibland internet åtkomsten men bara via trådlösa enheter, har testat 3 trådlösa bärbara datorer och en stationär med trådlöst nätverks kort samt en del mobiler. alla enheter har bra mottagning och det går att komma åt nätdisken och andra datorer i nätverket när nätet är nere. de trådlösa datorerna säger att man är ansluten till ett nätverk utan internet anslutning när internet slutar fungera.

alla tappar nätet efter allt mellan 10-30 minuter i ca 30 sekunder. alla datorer anslutna med sladd snurrar på obehindrat precis som vanligt.

läst på nätet och flera lider av detta problem men har inte hittat någon lösning än. förhoppningsvis har ni någon.

lite info om nätet hemma i övrigt: ansluter via ett fiber modem i hallen till 100/10 mbit har 2 datorer en som htpc och en som stationär spel dator. tele2 är ISP'n om det hjälper något? ska flytta runt routern lite och se om det hjälper.

EDIT: nyaste firmwaren är installerad på routern.

Hej!

Löste sig problemet för dej? Jag har precis samma problem och börjar bli riktigt less på det. Har just nu senaste firmwaren. Har provat de flesta samt padavan(3:e-partsfirmware) men det verkar som att det är samma hela tiden. Jag har inte ändrat några inställningar på routern utan kör de förinställda.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

löste sig efter jag installerat en ny stock firmware. kan ha fipplat lite med banden/kanaler den ligger på så den inte störts ut av någons annans router. var rätt längesen. har en 65a nu för lite bättre räckvidd men 56an fungerade topp bra med nyaste firmwaren som finns ute nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

löste sig efter jag installerat en ny stock firmware. kan ha fipplat lite med banden/kanaler den ligger på så den inte störts ut av någons annans router. var rätt längesen. har en 65a nu för lite bättre räckvidd men 56an fungerade topp bra med nyaste firmwaren som finns ute nu.

Tack för svar.
Jag sitter just nu med senaste asus-firmwaren och för ca 20min sedan tappade vi internetanslutningen igen(!!) i ca 2min sen kom den tillbaka. Börjar bli riktigt irriterande (den här gången avbröts det program jag streamade till chromecasten och sambons surfande blev det stopp på). Det händer rätt så ofta. Pratade med en kompis som har samma router och han har aldrig upplevt problemet. Vet inte om det kan ha med internetleverantör att göra...har just nu T3. Har provat ändra trådlöst läge till "N only" så får vi se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Har exakt samma problem med min N56U. Den har fungerat bra en längre tid, men nu strulat ganska länge. Misstänker att det är värmeproblem. Bytt firmware version (dock ej testat stock igen), nollställt alla inställningar m.m. Funderar på att helt enkelt köpa ny router, men isf skulle det ju säkert bli Asus AC68 - och vet inte hur sugen jag är på Asus efter den här routern...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Tack för svar.
Jag sitter just nu med senaste asus-firmwaren och för ca 20min sedan tappade vi internetanslutningen igen(!!) i ca 2min sen kom den tillbaka. Börjar bli riktigt irriterande (den här gången avbröts det program jag streamade till chromecasten och sambons surfande blev det stopp på). Det händer rätt så ofta. Pratade med en kompis som har samma router och han har aldrig upplevt problemet. Vet inte om det kan ha med internetleverantör att göra...har just nu T3. Har provat ändra trådlöst läge till "N only" så får vi se om det gör nån skillnad.

för mig fungerade saker med sladd utan problem och jag hade bara problem med trådlöst. blir det fel på båda så kanske det kan ha med leverantören att göra. pröva då att koppla en dator direkt till uttag/modem utan dator och se om det händer då också.

Skrivet av tooobe:

Har exakt samma problem med min N56U. Den har fungerat bra en längre tid, men nu strulat ganska länge. Misstänker att det är värmeproblem. Bytt firmware version (dock ej testat stock igen), nollställt alla inställningar m.m. Funderar på att helt enkelt köpa ny router, men isf skulle det ju säkert bli Asus AC68 - och vet inte hur sugen jag är på Asus efter den här routern...

min blir inte varm alls(lite mer än ljummen) så blir den det är det något problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

för mig fungerade saker med sladd utan problem och jag hade bara problem med trådlöst. blir det fel på båda så kanske det kan ha med leverantören att göra. pröva då att koppla en dator direkt till uttag/modem utan dator och se om det händer då också.

Jag har tv:n kopplad trådbundet och den fungerar hela tiden medan alla enheter som är anslutna trådlöst tappar internet. Jag mailade asus och de sa att det inte var några routerinställningar som kunde ligga bakom beteendet utan att jag skulle gå tillbaka till återförsäljaren och få en ny router på garantin. Så jag ska nog göra det. Det är bara det att det här är den andra likadana routern som beter sig såhär för mig (jag fick en ny i somras då den förra gick sönder). Kan det vara så att jag haft så otur att det är samma fel på bägge de routrar jag haft...?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Jag har tv:n kopplad trådbundet och den fungerar hela tiden medan alla enheter som är anslutna trådlöst tappar internet. Jag mailade asus och de sa att det inte var några routerinställningar som kunde ligga bakom beteendet utan att jag skulle gå tillbaka till återförsäljaren och få en ny router på garantin. Så jag ska nog göra det. Det är bara det att det här är den andra likadana routern som beter sig såhär för mig (jag fick en ny i somras då den förra gick sönder). Kan det vara så att jag haft så otur att det är samma fel på bägge de routrar jag haft...?

pröva att byta igen eller byt till en 68 variant då får du lägga en slant imellan men den ska inte lida av dessa problem vad jag vet. antar att du fortfarande kommer åt nätverket när nätet är nere? det gjorde jag alltid villket jag tyckte var skumt, tappade altså bara WAN anslutningen. pröva byta en gång till och se om det löser sig men verkar vara lite underligt att båda har samma problem.
vad jag läst mig till när jag hade problemet verkar det vara så att för alla blir det olika, vissa får det att funka med en viss firmware och andra inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

pröva att byta igen eller byt till en 68 variant då får du lägga en slant imellan men den ska inte lida av dessa problem vad jag vet. antar att du fortfarande kommer åt nätverket när nätet är nere? det gjorde jag alltid villket jag tyckte var skumt, tappade altså bara WAN anslutningen. pröva byta en gång till och se om det löser sig men verkar vara lite underligt att båda har samma problem.
vad jag läst mig till när jag hade problemet verkar det vara så att för alla blir det olika, vissa får det att funka med en viss firmware och andra inte.

En 68'a variant? Menar du RT-AC68U? Jo, kostar väl ca 1300kr extra samt att man bör ha trådlösa nätverks enheter/kort med AC stöd för att verkligen kunna dra nytta av den extra prestandan, har man inte det är det tveksamt om det är värt det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hej gossar!

Hade samma strul med min 56U. Körde in en original-firmware med firmware restoration-verktyget som finns till 66U och sedan lade jag in nyaste padavan nightly. Har rullat perfekt i två veckor utan ett strul nu.

Misstänker att någon av alla uppgraderingar har knasat till sig och att någon felaktig del har legat kvar och inte uppdaterats när man bara flashar via webgränsnittet.

Kan vara värt att prova kanske?

ASUS själva verkar nu ha gömt återställningsverktyget riktigt ordentligt. Mailade med supporten och de rekommenderade mig att använda det, men när jag frågade om länk så sa de att verktyget visst inte användes längre och bad mig gå och få routern utbytt istället. Orka

Verktyget:
https://www.dropbox.com/s/n7yk2gobx1c9ak7/Rescue_RT_N66U_B1_1...

Padavans nightlies:
http://rt-n56u.soulblader.com/files/current/

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

En 68'a variant? Menar du RT-AC68U? Jo, kostar väl ca 1300kr extra samt att man bör ha trådlösa nätverks enheter/kort med AC stöd för att verkligen kunna dra nytta av den extra prestandan, har man inte det är det tveksamt om det är värt det tycker jag.

att den var så dyr, har för mig att den var billigare. byt och testa och kika på scalps svar han kanske har lösningen? eller byt router till en helt annan om inget hjälper.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vore kul med återkoppling

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Skrivet av Scalp:

Vore kul med återkoppling

Jag följde din guide. Hade stora problem att få in routern i recovery mode (den stod och blinkade men programmet tyckte inte att den var i recovery mode). Till slut fick jag det att funka. Har provat alla firmwares som finns tror jag, men nu lade jag in senaste original och sedan modifierad av senaste version (dock ej nightly). Får lite lägre trådlösa hastigheter nu (maxar inte riktigt min 100mbit lina), men den har varit stabil sedan du skrev inlägget. Så värt det ändå, och tack!

Routern har varit stabil i perioder tidigare också, så det handlar nog om firmware och inställningar ändå (kan säkert vara lite dålig värmetålighet också, för min router blir jävligt varm).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

I spoke too soon. Samma problem har dykt upp igen (utan att ha ändrat något). Verkar komma mindre ofta iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌