Guide till hur man INTE postar ett moderkort!

Permalänk

Guide till hur man INTE postar ett moderkort!

Kort och gott, köpte ett begagnat uråldrigt socket A moderkort på tradera för en billig slant då Abit AN7-S var top of the line och jag kände att det kunde bli lite rolig överklockning nu när jag förhoppningsvis snart har en kompressorkylare här hemma
Problemet var bara att det uppenbart köptes av fel person, för idag när jag äntligen fick ett meddelande om att det kommit ett paket, bara 26 dagar efter jag betalt utan att höra ett ord från säljaren så dök detta upp...

Det syns inte helt tydligt, men paketet ligger alltså i en Willys papp-påse utan kartong, jaja vi får väl se om det klarat frakten ändå.. När man inte trodde det kunde bli värre så börjar jag riva av påsen och hittar kortet inplastat i paketeringsplast eller vad det kallas, jag kanske är nojig men om kortet inte dött av ESD från detta så är det nog odödligt!

Tyvärr saknar jag fortfarande ett AGP grafikkort för att testa det men man kan ju hoppas i alla fall

Sammanfattning.
* 26 dagar från betalning till leverans, varav 22 dagar innan kortet lämnades in på Schenker.
* Personen svarade inte på verken mail eller telefon under dessa dagar.
* Paketerat som jag vet inte vad...
* Dags att dela ut mitt första negativa omdöme på tradera??

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kort och gott, köpte ett begagnat uråldrigt socket A moderkort på tradera för en billig slant då Abit AN7-S var top of the line och jag kände att det kunde bli lite rolig överklockning nu när jag förhoppningsvis snart har en kompressorkylare här hemma
Problemet var bara att det uppenbart köptes av fel person, för idag när jag äntligen fick ett meddelande om att det kommit ett paket, bara 26 dagar efter jag betalt utan att höra ett ord från säljaren så dök detta upp...

http://i.solidfiles.net/0ccaa5ef7d.jpg

Det syns inte helt tydligt, men paketet ligger alltså i en Willys papp-påse utan kartong, jaja vi får väl se om det klarat frakten ändå.. När man inte trodde det kunde bli värre så börjar jag riva av påsen och hittar kortet inplastat i paketeringsplast eller vad det kallas, jag kanske är nojig men om kortet inte dött av ESD från detta så är det nog odödligt!
http://i.solidfiles.net/f4742c8709.jpg

Tyvärr saknar jag fortfarande ett AGP grafikkort för att testa det men man kan ju hoppas i alla fall

Sammanfattning.
* 26 dagar från betalning till leverans, varav 22 dagar innan kortet lämnades in på Schenker.
* Personen svarade inte på verken mail eller telefon under dessa dagar.
* Paketerat som jag vet inte vad...
* Dags att dela ut mitt första negativa omdöme på tradera??

Har ett agp 7600gt liggandes som du kan få för 0kr

Väntade drygt 3v på ett grafik kort som jag köpte på tradera. Hade nästan glömt bort det. Borde kanske ge ett negativt omdömme även jag.

Permalänk
Medlem

Wow... Hade varit bra mycket säkrare att packa in det i påsen först och sedan plast runtom... Jösses...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

HAHAHA... Been there..

Har en liknande erfarenhet själv från Tradera, men i mitt fall skickade han kortet i vanlig ICA-kasse som han tejpat runt om..
Kortet fungerade dock, konstigt nog. Nu har brorsan fått det, så jag vet inte hur läget är för det..
Dock nämnde jag det för honom, så han inte skulle bli sur på mig....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Wow! Vilka stollar det finns alltså!
Antingen skriver du ett cyniskt "positivt" omdömme. "Bra att förpackat i mjuk pappkasse och utan ESD-påse och inlindat i plast. Eller så väntar du till han har lämnat och ger negativt efter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det var självaste modermodemet...

Han kanske trodde att gladpack (numera plastfolie) är så glatt att det funkar till precis allting.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Köpte en CPU för inte så längesedan på Tradera. Processorn låg i ett urgröpt hål i ett stycke frigolit...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva något vitsigt om bilderna, men jag tappade orden och kände mig lite akut deprimerad istället.
Nog dags att gå och lägga sig...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr kastat det AGP-kort jag hade liggande, annars hade du kunnat fått det. Tror det var ett GeForce 4 eller nått... Modell oklart.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Wow! Vilka stollar det finns alltså!
Antingen skriver du ett cyniskt "positivt" omdömme. "Bra att förpackat i mjuk pappkasse och utan ESD-påse och inlindat i plast. Eller så väntar du till han har lämnat och ger negativt efter.

Killen har som sagt bara 4.4 i betyg redan nu vilket får ses som väldigt lågt på den märkliga skalan då allt under 5 är missnöje (skulle nog säga det lägsta jag sett av en säljare med 50+ omdömen) samt i princip inga negativa omdömen (2 av 77) utan snarare positiva omdömen där de gnäller och inte rekommenderar honom. Efter lite undersökning lämnar han aldrig betyg först heller vilket inte är så konstigt då han garanterat vet att han brister på de flesta delar

Nu till dilemmat, Jag kan verkligen inte rekommendera att köpa från honom men ger jag honom ett negativt omdöme kommer jag få ett tillbaka trots att jag varit en exemplarisk kund. Jackpot med andra ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Killen har som sagt bara 4.4 i betyg redan nu vilket får ses som väldigt lågt på den märkliga skalan då allt under 5 är missnöje (skulle nog säga det lägsta jag sett av en säljare med 50+ omdömen) samt i princip inga negativa omdömen (2 av 77) utan snarare positiva omdömen där de gnäller och inte rekommenderar honom. Efter lite undersökning lämnar han aldrig betyg först heller vilket inte är så konstigt då han garanterat vet att han brister på de flesta delar

Nu till dilemmat, Jag kan verkligen inte rekommendera att köpa från honom men ger jag honom ett negativt omdöme kommer jag få ett tillbaka trots att jag varit en exemplarisk kund. Jackpot med andra ord...

Skulle ge honom dåligt omdömme ändå.
Man går ju inte och läser dom dåliga omdömena och likadant får man ett dåligt själv så kan man lägga en kommentar på detta med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är du förvånad eller? folk är idioter när man köper online oftast, kan sällan packa rätt och värst är dom som man aldrig får kontakt eller nåt med, sällan jag handlat beg genom åren men visst blir man arg när folk inte tar sig tid bara för man sålt nåt begagnat betyder ju inte att man kan packa det hur som helst och bara posta iväg det.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Är du förvånad eller? folk är idioter när man köper online oftast, kan sällan packa rätt och värst är dom som man aldrig får kontakt eller nåt med, sällan jag handlat beg genom åren men visst blir man arg när folk inte tar sig tid bara för man sålt nåt begagnat betyder ju inte att man kan packa det hur som helst och bara posta iväg det.

Jag har köpt och sålt mycket begagnad datorhårdvara och aldrig varit med om något lika uselt som detta så jo jag var faktiskt förvånad.