UEFI startar inte med inkopplat Geforce 770

Permalänk
Medlem

UEFI startar inte med inkopplat Geforce 770

Har försökt koppla in ett nytt 770, men jag har stött på problem påvägen.

När jag har kopplat in kortet i PCI-E porten och strömsladdarna och startar datorn för första gången får jag upp snabbt MSIs logo (moderkortet), och sedan bara en svart skärm med ett vit understreck. Inget annat händer. Allting startar upp, och fläktarna på grafikkortet går igång. När jag hädanefter startar upp datorn (utan att koppla ur grafikkortet) kommer inte äns MSI logon upp, utan den går direkt till den svarta skärmen med det vita understräcket.

Den vissar dock MSIs logo igen första gången jag startar om datorn efter jag har dragit ut kortet och sedan stoppat in det igen. Med det hela blir samma procedur.

Testat att koppla in grafikkortet i en annan dator, det reagerade med att informationen att jag skulle koppla in strömkablarna till grafikkortet (kunde inte hitta PCI-E kablarna från nätaggregatet, så det blev inte så mycket mera med det).

Har även försökt att stoppa in ett USB minne med en Linux liveCD, men det blir ingen skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Lista alla dina komponenter så vi vet vad vi har att jobba med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Lista alla dina komponenter så vi vet vad vi har att jobba med.

  • MSI B85M-P33

  • Intel Core i5-4570

  • Crucial Ballistix RAM 2*4GB

  • Zotac Geforce GTX 770

  • Samsung 840-series SSD

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte listat alla komponenter, tex har du inte listat något nätagg.

Har datorn någonsin funkat?
Har du provat att koppla skärmen direkt till moderkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har inte listat alla komponenter, tex har du inte listat något nätagg.

Har datorn någonsin funkat?
Har du provat att koppla skärmen direkt till moderkortet?

Såg inte nättagregatet som relevant fakta, men det är ett BeQuite (kommer direkt inte ihåg modell).

Datorn fungerar, och har under ungefär ett år kört på den interna GPUn. Har fungerat felfritt. Jag har testat med att koppla in DVI kontakten i moderkorterts DVI-port, men det blir bara svart skärm (som det ska bli om datorn känner av grafikkortet).

Jag har även testat att koppla in skärmen i båda DVI utgångarna på grafikkortet, samma resultat.

Permalänk
Medlem

Funkar det om du kopplar skärmen till moderkortet och grafikkortet är uttaget?

Finns det en uppdaterad BIOS till moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Hyde:

Såg inte nättagregatet som relevant fakta, men det är ett BeQuite (kommer direkt inte ihåg modell).

Datorn fungerar, och har under ungefär ett år kört på den interna GPUn. Har fungerat felfritt. Jag har testat med att koppla in DVI kontakten i moderkorterts DVI-port, men det blir bara svart skärm (som det ska bli om datorn känner av grafikkortet).

Jag har även testat att koppla in skärmen i båda DVI utgångarna på grafikkortet, samma resultat.

Det brukar funka alldeles utmärkt att koppla skärmen till moderkortet även om du har ett grafikkort installerat. Brukar alltså inte bli svart skärm.

Jag gissar att det är något annat som hänt när du kopplat in grafikkortet. Någon sladd som hoppat ur osv. Enklast brukar vara att plocka ur grafikkortet och försöka få den gamla setupen att funka för att sedan stoppa i grafikkortet igen.

Nätagget är helt klart intressant. Vad tror du händer om det inte orkar driva allt? Så vad är det för modell och hur gammalt är det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det brukar funka alldeles utmärkt att koppla skärmen till moderkortet även om du har ett grafikkort installerat. Brukar alltså inte bli svart skärm.

Jag gissar att det är något annat som hänt när du kopplat in grafikkortet. Någon sladd som hoppat ur osv. Enklast brukar vara att plocka ur grafikkortet och försöka få den gamla setupen att funka för att sedan stoppa i grafikkortet igen.

Nätagget är helt klart intressant. Vad tror du händer om det inte orkar driva allt? Så vad är det för modell och hur gammalt är det?

Nätagget klarar att driva GPUn. Det är 530W 80+, inköpt för något år sedan. Bifogar några bilder på hur jag har kopplat, se om jag har gjort något basic fel.

http://imgur.com/a/gPJ43

Notera att jag har testat att koppla in kontakterna utan adapter, och fick samma resultat. Om jag inte kopplar in sladdarna i båda kontakterna får jag en vart skärm med vit text där det står att jag ska stänga av datorn och koppla in strömsladdarna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Hyde:

Nätagget klarar att driva GPUn. Det är 530W 80+, inköpt för något år sedan. Bifogar några bilder på hur jag har kopplat, se om jag har gjort något basic fel.

http://imgur.com/a/gPJ43

Notera att jag har testat att koppla in kontakterna utan adapter, och fick samma resultat. Om jag inte kopplar in sladdarna i båda kontakterna får jag en vart skärm med vit text där det står att jag ska stänga av datorn och koppla in strömsladdarna till grafikkortet.

Prova att uppdatera ditt moderkorts BIOS.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Hyde:

Nätagget klarar att driva GPUn. Det är 530W 80+, inköpt för något år sedan. Bifogar några bilder på hur jag har kopplat, se om jag har gjort något basic fel.

http://imgur.com/a/gPJ43

Notera att jag har testat att koppla in kontakterna utan adapter, och fick samma resultat. Om jag inte kopplar in sladdarna i båda kontakterna får jag en vart skärm med vit text där det står att jag ska stänga av datorn och koppla in strömsladdarna till grafikkortet.

Har du två PCI-e strömkablar från ditt nätagg? Isf skall du bara koppla dessa direkt utan några adaptrar, dessutom måste bägge två vara inkopplade för att funka.

Om detta fortfarande inte funkar, kan det som nämndes innan ett nytt bios/UEFI behövas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Prova att uppdatera ditt moderkorts BIOS.

Skrivet av Jalle64:

Har du två PCI-e strömkablar från ditt nätagg? Isf skall du bara koppla dessa direkt utan några adaptrar, dessutom måste bägge två vara inkopplade för att funka.

Om detta fortfarande inte funkar, kan det som nämndes innan ett nytt bios/UEFI behövas.

Löste problemet! Det var inte relaterat till grafikkortet, utan det handlade om att datorn bootade från fel HDD. Men tack för alla förslag!