geforce gtx 970 vilken ska man välja? STRIX elller MSI

Permalänk

geforce gtx 970 vilken ska man välja? STRIX elller MSI

hej! jag undrar lite vilken av de två 970 jag ska välja, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB eller ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC?
tacksam för hjälp då jag vill köpa något av dem idag! tack på förhand

mvh

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört på Strix av den anledningen att jag gillar Asus mer än MSI. Har kört på Asus i flera år och aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Jag har MSI och är väldigt nöjd med det. Jag kan inte höra grafikkortet ens när jag spelar pga ljudet från de andra fläktarna i datorn. Men Asus ska väl också vara väldigt bra. Oberoende vad du väljer så får du ett bra grafikkort om det inte är något måndags exemplar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

hej! jag undrar lite vilken av de två 970 jag ska välja, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB eller ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC? och funkar 500W nätagg till det?
tacksam för hjälp då jag vill köpa något av dem idag! tack på förhand

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Jag har en fråga du kanske kan hjälpa mig med, bör jag köpa röda äpplen eller gröna?

Det är vanligt att vissa modeller eller revision av grafikkort lider av fruktansvärd coilwhine, undermålig kylning (speciellt på VRMs) och annat roligt, så varför du tyckte det var en så dålig fråga kan jag inte riktigt förstå.

För att svara på trådskaparens fråga, tror du blir nöjd med oavsett vilket kort du väljer, så jag skulle tagit den billigaste. Någon EVGA version (ACX rev 1.0?) vill jag minnas var en av de värre versionerna med coilwhine. Jag föreslår att du googlar på båda korten i stil med, typ...

"MSI GeForce GTX 970 Gaming coil whine" / "MSI GeForce GTX 970 Gaming issues" / "MSI GeForce GTX 970 Gaming RMA"

... Och samma för Asus-kortet. Detta brukar underlätta att se om den hårdvara man siktat sig in på har mycket problem eller ej, bara att läsa genom forumposts och speciellt omdömmen från butiker. Folk älskar att lämna negativa omdömmen så du kommer hitta det mesta folk har att klaga på för kjsut den sak du tittar på.

Permalänk

hej, tack för alla svar hittills! funkar 500W nätagg?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det är vanligt att vissa modeller eller revision av grafikkort lider av fruktansvärd coilwhine, undermålig kylning (speciellt på VRMs) och annat roligt, så varför du tyckte det var en så dålig fråga kan jag inte riktigt förstå.

Absolut, men har du faktiskt kollat skillnaderna mellan strix och msi? De är väldigt få, båda korten lider av coilwhine, båda korten har semi-passiv kylning osv osv. Utöver det så ställs just den frågan xx antal gånger per vecka, så hade han bläddrat tillbaka en sida, nej inte ens en enda sida. Tråden "
GTX 970 Serien, vilket kort ska du köpa? Den stora frågan! HÄR ÄR SVARET!" finns på första sidan i geforce forumet.. Så det var inte bara en dålig fråga, det var en lat fråga också.

Permalänk

Asus STRIX, mycket gediget kort, och mitt klockade bra bättre än sweclockers mediokra siffror så det är ju inte heller fel det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vanligare med coilwhine på MSI än på Asus enligt folket här på sweclockers Har själv ett Msi 970.. coilwhine vid vissa stresstester, men ej i spel ännu. Men kör på det du tycker ser häftigast ut Msi har sin logga i vitt sken på sitt kort!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av airborne01:

hej, tack för alla svar hittills! funkar 500W nätagg?

mvh

Det funkar fast beror på övriga kompenenter och märkte/kvalité på agget

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av airborne01:

hej! jag undrar lite vilken av de två 970 jag ska välja, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB eller ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC?
tacksam för hjälp då jag vill köpa något av dem idag! tack på förhand

mvh

ASUS. Bara för det har backplate. Fattar inte att MSI snålar på detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Vanligare med coilwhine på MSI än på Asus enligt folket här på sweclockers Har själv ett Msi 970.. coilwhine vid vissa stresstester, men ej i spel ännu. Men kör på det du tycker ser häftigast ut Msi har sin logga i vitt sken på sitt kort!

Jag har dock fått två asus strix med coilwhine , inte så mkt i benchmarks pga av den lägre fpsen som de brukar ge. men Däremot i spel när fpsen går emot och över 100.. Ska försöka byta det andra och hoppas på en annan batch eller något..

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1