Permalänk
Medlem

Hur ska jag dra slangen till Corsair H80i?

Jag tänkte installera Corsair H80i i fronten på Fractal Design R4. Jag kan välja att ha slangen som kommer från radiatorn antingen nerifrån eller uppifrån. Vilket sätt är optimalt eller har det någon betydelse?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag tänkte installera Corsair H80i i fronten på Fractal Design R4. Jag kan välja att ha slangen som kommer från radiatorn antingen nerifrån eller uppifrån. Vilket sätt är optimalt eller har det någon betydelse?

Tack på förhand

Har för mig man ska ha slangarna neråt, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Cirkulerar vattnet längre för att det har samma avstånd att gå?
Lite logik så inser du att det har endast en visuell betydelse.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Cirkulerar vattnet längre för att det har samma avstånd att gå?
Lite logik så inser du att det har endast en visuell betydelse.

Finns inte risken att vattnet inte kan flöda korrekt om utloppet sitter högst upp?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Legendarisk

Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om:
http://www.sweclockers.com/forum/regler#3

*** Rubrik förtydligad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Radiatorn ska sitta med slangarna monterade neråt. Med andra ord, som ovanstående "HerrKanin" sa så kan du få problem med flödet om utloppet sitter högst upp.

Permalänk
Medlem

Tack moderator för bättre rubrik Tack alla ni andra också Jag testade att montera den och var tvungen att ha slangen neråt för radiatorn sticker längre upp på sidan slangen är och då går det inte få in radiatorn.

Permalänk
Medlem

Istället för skapa ny tråd så hoppas jag får hjälp här Så här har jag tänkt köra radiatorn i chassit.
Fläkt - fläkt - radiatorn - fläkt - fläkt. Anledning är för att kunna montera den i fronten på chassit.

Då behöver jag en längre skruv på 60mm. Jag mätte tjockleken på skruven som medföljde som är på 3mm. Jag köpte den här men den var för smal tydligen. Jag hittar inga andra liknande och den här har jag tänkt testa. Jag vet inte vilken sorts skruv/beteckning skruvarna till Corsair H80i har. Är det nån som vet så man kan köpa rätt?

Kollat i hålet där skruvarna ska in på radiatorn och hålet verkar inte vara så mycket gängat in. Har det något betydelse ifall man kommer in längre och kanske träffar radiatorn?

Är det nån annan som kanske fått köra fläktarna på det sättet jag tänkt köra och hur löste ni det?

Tack på förhand.

Permalänk

Varför ska du köra fyra fläktar? Ljudnivån gentemot prestandan du tjänar på det motiverar inte imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Varför ska du köra fyra fläktar? Ljudnivån gentemot prestandan du tjänar på det motiverar inte imo.

Enda anledningen till att köra så är för att slangen räcker inte till ända fram till CPU. Då hjälper en extra fläkt några centimeter

Permalänk

Ah, då är jag med, dock så kommer fläktarna blåsa in fesljummen luft in i datorn eller så kommer luftcirkulationen bli skum.

Skrivet av DPG:

Enda anledningen till att köra så är för att slangen räcker inte till ända fram till CPU. Då hjälper en extra fläkt några centimeter

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte på något annat sätt och köra den i fronten med 2 fläktar.

Permalänk

Om den prompt ska sitta i fronten så who am I to argue men måste fråga varför du inte kör den som utblas baktill?

Skrivet av DPG:

Jag kommer inte på något annat sätt och köra den i fronten med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Om den prompt ska sitta i fronten så who am I to argue men måste fråga varför du inte kör den som utblas baktill?

Vill helst att kall luft går genom Vill ha inblås i fronten och botten. Varmluften ut baktill.

Permalänk

Nu tror jag inte att vi förstår varandra. Jag har förstått att du vill montera din h80i i fronten, därav påpeka jag scenario 1: ljummen luft (inblås) och scenario 2: flödet blir konstigt (utblås) och då undrar jag varför du bara inte monterar radiatorn som utblås baktill? Då kan du ju ha inblås i fronten.

Skrivet av DPG:

Vill helst att kall luft går genom Vill ha inblås i fronten och botten. Varmluften ut baktill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Nu tror jag inte att vi förstår varandra. Jag har förstått att du vill montera din h80i i fronten, därav påpeka jag scenario 1: ljummen luft (inblås) och scenario 2: flödet blir konstigt (utblås) och då undrar jag varför du bara inte monterar radiatorn som utblås baktill? Då kan du ju ha inblås i fronten.

Vill montera den i fronten för att jag vill kalluft (inblås) går genom radiatorn. Monterar jag den baktill där varmluft (utblås) går genom. Det är väl optimalt att kalluft går genom radiatorn?

Permalänk

JAHA, nu gick hissen ända upp för mig, lol. Har däremot svårt att tänka mig att det kommer göra en stor skillnad, kanske någon grad hit eller dit. Jag har H100i i en annan dator, den sitter som utblås i taket och den maxar ~72c i load med 2500k@4.6Ghz tillsammans med 7970 i CF.

Skrivet av DPG:

Vill montera den i fronten för att jag vill kalluft (inblås) går genom radiatorn. Monterar jag den baktill där varmluft (utblås) går genom. Det är väl optimalt att kalluft går genom radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Istället för skapa ny tråd så hoppas jag får hjälp här Så här har jag tänkt köra radiatorn i chassit.
Fläkt - fläkt - radiatorn - fläkt - fläkt. Anledning är för att kunna montera den i fronten på chassit.

Då behöver jag en längre skruv på 60mm. Jag mätte tjockleken på skruven som medföljde som är på 3mm. Jag köpte den här men den var för smal tydligen. Jag hittar inga andra liknande och den här har jag tänkt testa. Jag vet inte vilken sorts skruv/beteckning skruvarna till Corsair H80i har. Är det nån som vet så man kan köpa rätt?

Kollat i hålet där skruvarna ska in på radiatorn och hålet verkar inte vara så mycket gängat in. Har det något betydelse ifall man kommer in längre och kanske träffar radiatorn?

Är det nån annan som kanske fått köra fläktarna på det sättet jag tänkt köra och hur löste ni det?

Tack på förhand.

Menar du att du ska köra två fläktar på varje sida? Tror inte detta är en optimal lösning. Skulle inte en fläkt på varje sida räcka?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!