skillnad på prestanda mellan moderkort och moderkort??

Permalänk
Medlem

skillnad på prestanda mellan moderkort och moderkort??

Som sagt. Nu ska jag bygga en ny dator med gtx 970 i7 4790k, 16gb ram 2133mhz. Nu vill jag veta om de är någon skillnad på ett moderkort som kostar 700-800kr med chip z97 och ett moderkort som kostar 1100-1700 kr. Är de nå prestanda skillnad om jag köper ett dyrare?

Jag ska inte överklocka tills jag behöver vilket nog kommer dröja flera år. Sedan vill jag ha garantin kvar.

Permalänk
Medlem

Moderkort har inget med prestanda att göra. Vad man kollar efter är om moderkortet fungerar med övriga delar du vill ha i datorn. Vissa moderkort har extra funktioner som tex uefi eller bättre ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Överklockning, UEFI, ljud kvalité och SLI/crossfire mm spelar in i valet av moderkort.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett z97 mini atx från asrock.

Permalänk

Njaa, om du inte överklockar något så ser jag inte någon fördel i ett dyrare moderkort annat än som Cooling23 skrev T.ex. bättre ljud.

Men å andra sidan om du vill överklocka CPU, RAM o.s.v. så är det ganska stor skillnad mellan prisklasserna. Över lag så förändras "Power Phase" d.v.s. att strömförsörjningen till CPU, RAM och HT blir bättre och stabilare i de högre prisklasserna
Du kommer då alltså kunna få en stabilare oc med ett dyrare mobo.

Mer om "Power Phase" hittar du här http://www.overclock.net/t/891696/a-short-power-phase-design-...

Permalänk

Även om du inte överklockar så kommer ett dyrare mobo att gå stabilare och längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Moderkort har inget med prestanda att göra. Vad man kollar efter är om moderkortet fungerar med övriga delar du vill ha i datorn. Vissa moderkort har extra funktioner som tex uefi eller bättre ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde skilja kanske 1-2%.... men har inte läst några prestanda tester mellan moderkort på åratal.
Med marginell skillnad är det bara att titta efter vad man vill ha på kortet.
CPU-socket, stöd för flera grafikkort, hur mycket minne som stöds, antal USB3 portar, antal SATA portar etc.

Permalänk

En annan fördel med ett dyrare moderkort är att de har stöd för SATA Express vilket inte är så säkert att de billigare har.

Permalänk
Avstängd

Framförallt är det bättre komponenter på dyrare moderkort, allt i från tjocklek på PCB till kondensatorer och strömfaser.

MVH