MSI Z97 Gaming 5 Nätverksproblem deluxe!

Permalänk
Medlem

MSI Z97 Gaming 5 Nätverksproblem deluxe!

Har aldrig varit med om något liknande....

Får meddelande om att närverkskabel ej är ansluten, testat med 4 olika kablar, alla fungerar mellan min bärbara dator och routern....

Win 8 pro hittar mitt nätverkskort och säger att allt är frid och fröjd, drivers installerade..

Testat starta om dator, hjälper ej....

Någon som vet vad felet kan vara?....

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Några möjliga orsaker:
1) Jag känner inte till hur MSI Bios/Uefi fungerar men du kanske har något val där som kan styra nätverket?
2) Du kanske har en mjukvarubrandvägg installerad (Windows defender eller någon annan) där anslutningen är avaktiverad?
3) Nätverket är kanske avaktiverat i Windows. Gå in i "kontrollpanelen">"Nätverk och delningscenter">"Ändra inställningar för nätverkskort">"Ethernet" och titta. Där kan du också göra en diagnostik.

Om ovanstående är ok kanske det blivit något tekniskt fel med själva nätverkskortet? Om du använder anslutningen på moderkortet kanske du istället kan prova med ett externt kort?

Permalänk

Laddat ner drivrutiner för killer switchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Laddat ner drivrutiner för killer switchen

Killerswitchen?

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Laddat ner drivrutiner för killer switchen

Varför??

Permalänk
Medlem

Får bli att RMA moderkortet, verkar vara porten, testat och kollat allt nu utan framgång. TAck för hjälpen AW

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk

Msi Gaming 5 killerswitch lan port funkar inte utan drivers i windows 8.

hitta en laptop usb minne och tanka ner
http://download.msi.com/dvr_exe/Killer_network_win78.zip

Så funkar det sen.

Permalänk

Ja det kan vara svårt att få saker att fungera utan drivers...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Msi Gaming 5 killerswitch lan port funkar inte utan drivers i windows 8.

Aha du menade "Killer Lan", det var ju lite annat än "killer switch" som du först nämnde.
När man säger "killer switch" så där rätt ut i luften utan vidare förklaring är det enda jag tänker på detta:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2400985,00.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Ja det kan vara svårt att få saker att fungera utan drivers...

"Killer switch" drivers är nog ingenting man vill ladda ned.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

"Killer switch" drivers är nog ingenting man vill ladda ned.

hahahaha !
Jag ber om ursäkt för det, självklart menar jag killer lan!

fick du det att funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkazm:

Har aldrig varit med om något liknande....

Får meddelande om att närverkskabel ej är ansluten, testat med 4 olika kablar, alla fungerar mellan min bärbara dator och routern....

Win 8 pro hittar mitt nätverkskort och säger att allt är frid och fröjd, drivers installerade..

Testat starta om dator, hjälper ej....

Någon som vet vad felet kan vara?....

Kolla runt lite på forumen på nätet. Finns flera som har haft problem med sina Killer nics. Kanske finns bra lösningar där.
Googlade själv på just killernics när jag skulle köpa nytt mobo och såg att det är många som har haft struliga installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

hahahaha !
Jag ber om ursäkt för det, självklart menar jag killer lan!

fick du det att funka ?

Testat men fungerade ej, stendöd än

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkazm:

Testat men fungerade ej, stendöd än

Då återstår nog bara RMA tyvärr.
Vad du kan göra för att vara 100% säker att du har ett hårdvaruproblem, är att testa om du får anslutning med ett separat nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Då återstår nog bara RMA tyvärr.
Vad du kan göra för att vara 100% säker att du har ett hårdvaruproblem, är att testa om du får anslutning med ett separat nätverkskort.

Japp, testat det och det fungerar så är tyvärr fel på ethernetporten, gjorde återköp på brädan och beställde en Asus Z97-A istället som har Intel NIC

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Skrivet av Zarkazm:

Japp, testat det och det fungerar så är tyvärr fel på ethernetporten, gjorde återköp på brädan och beställde en Asus Z97-A istället som har Intel NIC

Haha!

Jag reklamera presis ett z-97a kort för jag fick ingen moderkortsplåt (se tråd) och tog ett gaming 5 istället
estetiskt är Msi kortet mycket trevligare. Biosmässigt så tycker jag nog ändå Asus hade lite trevligare och lättare inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Haha!

Jag reklamera presis ett z-97a kort för jag fick ingen moderkortsplåt (se tråd) och tog ett gaming 5 istället
estetiskt är Msi kortet mycket trevligare. Biosmässigt så tycker jag nog ändå Asus hade lite trevligare och lättare inställningar.

Tyckte att MSI brädan var riktigt snygg samt bra pris och features!, Dock fungerade ASUS brädan direkt från scratch utan att behöva krångla, är lite av en ASUS Fanboy.

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7