Permalänk

Bra moderkort för i7 4790k?

Som jag skriver i titeln så undrar jag vad det finns för bra (billigt) moderkort för i7 4790k?
Och spelar ett moderkort verkligen stor roll när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Som jag skriver i titeln så undrar jag vad det finns för bra (billigt) moderkort för i7 4790k?
Och spelar ett moderkort verkligen stor roll när man spelar?

Har du planerat att klocka?

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Skrivet av SALTIS:

Har du planerat att klocka?

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

För atx: Asus maximus vii ranger/hero
matx: Maximus vii gene

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

http://www.inet.se/produkt/1902645/asus-maximus-vii-ranger-z9...

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

För atx: Asus maximus vii ranger/hero
matx: Maximus vii gene

Finns det inget billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Finns det inget billigare?

Alltså, titta på Inet, Webbhallen, Komplett eller Alina.
Svårt att veta vad DU vill ha.

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Finns det inget billigare?

Asus z97-A är ett mycket bra moderkort till ett mycket bra pris

http://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a-atx

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Asus z97-A är ett mycket bra moderkort till ett mycket bra pris

http://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a-atx

Tack!

Permalänk
Medlem

Asus korten verkar de flesta z97 iafall ha problem med fanxpert i windows. Dvs skall du finjustera fläkhastigheter i Windows kommer detta inte att fungera efter vad du ställer in. Måste göras i bios eller via 3eparts program. Värt att veta.

Permalänk
Avstängd

Du behöver inget 1800kr kort bara för att du ska överklocka.

MSI GAMING 5 http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/Z97X_KILLER/
Gigabyte Gaming 3 / 5
ASRock Fatal1ty Z97X KILLER
Asus z97-A

dessa kostar runt 1100-1300kr

Har själv ett MSI z97 gaming 5, vilket jag varmt kan rekommendera. 9.6/10 på techpowerup! http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z97_GAMING_5/

ASRock Fatal1ty Z97X KILLER fick också riktigt bra betyg hos techpowerup! 9.7/10
Hade jag bytt mb hade jag köpt det.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/Z97X_KILLER/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Asus korten verkar de flesta z97 iafall ha problem med fanxpert i windows. Dvs skall du finjustera fläkhastigheter i Windows kommer detta inte att fungera efter vad du ställer in. Måste göras i bios eller via 3eparts program. Värt att veta.

Var har du läst det? Beställt Asus Z97-A och blir lite orolig nu.

Permalänk
Medlem

Har problemet själv samt en snabb titt på asus rog forum säger att jag är LÅNGT ifrån ensam om problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har problemet själv samt en snabb titt på asus rog forum säger att jag är LÅNGT ifrån ensam om problemet.

Är du snäll och länkar just till den tråden? Är det ett problem som rör själva kortet eller är det bara mjukvaran för fläktarna?

Permalänk
Medlem

@ Triton242

Har du testa detta?

#14822026

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Asus korten verkar de flesta z97 iafall ha problem med fanxpert i windows. Dvs skall du finjustera fläkhastigheter i Windows kommer detta inte att fungera efter vad du ställer in. Måste göras i bios eller via 3eparts program. Värt att veta.

Skrivet av DPG:

Var har du läst det? Beställt Asus Z97-A och blir lite orolig nu.

Inga problem. OM det nu skulle vara så, så är väl ett 3:djeparts program och bios inga konstigheter?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Är du snäll och länkar just till den tråden? Är det ett problem som rör själva kortet eller är det bara mjukvaran för fläktarna?

Mjukvaran fanxpert som är boven.
Kolla på asus rog forum. Finns fler forum som rapporterar om samma problem.

Själv har ja löst det genom att köra speedfan som tillåtet ännu bättre reglering än vad ett fungerade fanxpert skulle gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

@ Triton242

Har du testa detta?

#14822026

Utan mei drivers kan man inte köra 5way optimeringen som de kallar det. Sensorerna läses korrekt av men fläktarna följer inte regleringen som de skall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har problemet själv samt en snabb titt på asus rog forum säger att jag är LÅNGT ifrån ensam om problemet.

Skrivet av Triton242:

Utan mei drivers kan man inte köra 5way optimeringen som de kallar det. Sensorerna läses korrekt av men fläktarna följer inte regleringen som de skall.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du uppdaterat till senaste Bios/uefi?
Det där var ju ett bekräftat Biosproblem.

Raja skrev på Rogforumet:
"HQ confirmed, this will be patched in an upcoming UEFI build. It's not a Fan Xpert 3 issue. Mainstream boards are fine, just ROG needs an update for reporting a certain value to software."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Har du uppdaterat till senaste Bios/uefi?
Det där var ju ett bekräftat Biosproblem.

Raja skrev på Rogforumet:
"HQ confirmed, this will be patched in an upcoming UEFI build. It's not a Fan Xpert 3 issue. Mainstream boards are fine, just ROG needs an update for reporting a certain value to software."

Helt rätt. Jag skrev av misstag att det var Fanxpert.
Hur som, problemet kvarstår på flera av Asus moderkort. Tycker man att en bra fläktkontroller är något man vill ha skall man ta detta i beaktning när man väljer moderkort.
Problemet är inte heller helt nytt och någon lösning har alltså inte heller ännu kommit. Frågan är när det kommer någon?
Tråden du refererar till med din text är nämligen skriven i MAJ i år.

Självklart kan man lösa problemet genom att köra 3dparts mjukvara som Speedfan eller ställa in värdena i bios. Men speedfan kräver endel konfigurering innan det börjar fungera extremt bra. Det kräver också endel fipplande för att få det att starta automatiskt in windows 8 och med flera användare. Bios är iofsig enkelt att ställa in värden i. Men jag vill ha en så tyst dator som möjlig i alla driftlägen utan att den blir för varm. Då vill ja också kunna ställa in fläktar under olika live scenarion. Blir ett evigt bootande för att få till detta via bios.

Angående mitt system så är all mjukvara, bios, drivrutiner iallafall förra veckan de absolut senaste. Möjligen att det finns någon beta att ladda ner men det är inte av intresse.

Permalänk
Medlem

såg nu att det kommit en ny bios igår men den ser inte ut att adressera problemet.

Beskrivning MAXIMUS VII GENE BIOS 2012
1.fix HyperExpress can't work on EFI driver.
2. Improve System performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Helt rätt. Jag skrev av misstag att det var Fanxpert.
Hur som, problemet kvarstår på flera av Asus moderkort. Tycker man att en bra fläktkontroller är något man vill ha skall man ta detta i beaktning när man väljer moderkort.
Problemet är inte heller helt nytt och någon lösning har alltså inte heller ännu kommit. Frågan är när det kommer någon?
Tråden du refererar till med din text är nämligen skriven i MAJ i år.

Nu var ju det här ett problem som drabbade ROG-korten men inte de andra.
I den här tråden har nämnts Z97-A kortet och det är inte drabbat av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nu var ju det här ett problem som drabbade ROG-korten men inte de andra.
I den här tråden har nämnts Z97-A kortet och det är inte drabbat av detta.

I den här tråden nämns rog korten också ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

såg nu att det kommit en ny bios igår men den ser inte ut att adressera problemet.

Beskrivning MAXIMUS VII GENE BIOS 2012
1.fix HyperExpress can't work on EFI driver.
2. Improve System performance.

Ladda ned och prova.
"System performance" brukar just betyda att de har fixat ett antal onämda buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

I den här tråden nämns rog korten också ja.

Nä, Benni dissade dessa för att de var för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ladda ned och prova.
"System performance" brukar just betyda att de har fixat ett antal onämda buggar.

Skall vi disskutera det på den nivån skulle jag säga att det är ännu mer otroligt att de fixat detta med den formuleringen.
Improve systemperformance borde översättas prestanda förbättringar. Denna bugg har ju faktiskt inget med prestanda att göra.
Sedan har man uppenbart valt adresserat ett specifikt problem. Att inte skriva ut att man specifikt löst en bugg med fläktkontrollern låter då än mer konstigt.
Nu är ju detta bara spekulationer från mig. Men í ärlighetens namn är det precis samma för dig ;=)
EDIT:
Självklart skall ja testa (redan installerat) men jag vill hålla info om mitt egna system till ett minimum eftersom tråden trots allt handlar om köpvärda moderkort och jag tycker den skall handla om detta. Just därför jag också drog upp problematiken ovan eftersom de korten har nämnts. Skulle inte själv köpt detta kortet om jag visste om problemet innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skall vi disskutera det på den nivån skulle jag säga att det är ännu mer otroligt att de fixat detta med den formuleringen.
Improve systemperformance borde översättas prestanda förbättringar. Denna bugg har ju faktiskt inget med prestanda att göra.
Sedan har man uppenbart valt adresserat ett specifikt problem. Att inte skriva ut att man specifikt löst en bugg med fläktkontrollern låter då än mer konstigt.
Nu är ju detta bara spekulationer från mig. Men í ärlighetens namn är det precis samma för dig ;=)

Nä, det är inga spekulationer från min sida.
Det var samma sak med Clock-buggen på z87-korten, när de löste denna och pytsade ut bioset kallades det för just "system performance"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Som jag skriver i titeln så undrar jag vad det finns för bra (billigt) moderkort för i7 4790k?
Och spelar ett moderkort verkligen stor roll när man spelar?

Du skrev inte om det var något specifikt format du ville ha?

Skrivet av Wickman:

Nä, det är inga spekulationer från min sida.
Det var samma sak med Clock-buggen på z87-korten, när de löste denna och pytsade ut bioset kallades det för just "system performance"

Mycket möjligt att de gjorde. Det är dock fortfarande bara en ren spekulation från din sida och den visade sig dessutom vara fel.

Här följer ifall en skärmbild med nya bios versionen. Problemet är alltså INTE åtgärdat..
Man ser att mittersta fläkten inte följer den kurva jag hastigt ställt in efter bios uppdatering och körde lite furmark för att få upp temperaturen. Ganska allvarligt fel enligt mig. Datorn löper en ordentlig risk att bli alldeles för varm och tillslut eventuellt krascha. Något som faktiskt hände mig och fick mig att uppmärksamma problemet.
Nu skall jag sätta mig och mata in alla ändringarna i bios och återgå till Speedfan.

Sedan kanske en forum mod skulle rensa lite i tråden då jag finner den "senaste" diskussionen bara förstör tråden.