Apple lanserar Ipad Air 2 och Mini 3

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram har den? Om den fortfarande bara 1GB är det fan löjligt. De kan trycka i 100 miljarder transistorer om de vill, men gör ingen skillnad om appar krashar hela jävla tiden. /Sur iPad air ägare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Deathdancer:

Apple visar varför man inte behöver toppnotch-hårdvara, men varför måste det kosta så in i bomben? :/

Du för gärna förklara hur Apples A8 (2 miljarder transistorer) och A8X (3 miljarder transistorer) inte visar att Apple gör absolut allt i deras makt för att att ligga i absoluta toppen vad det gäller maskinvara för deras mobiler/pekplattor. Som jämförelse kommer Nvidias kommande K1 med Denver CPU ligga på ca 1 miljard transistorer (uppskattning jag sett baserat på lite jämförande information mot existerande kretsar).

Apples CPU-del är en totalt monster jämfört med Qualcomms Krait och ARMs Cortex A15 sett till teoretiskt kapacitet per klockcykel och man kombinerar det med en massiv mängd (för att vara en mobilplattform) cache. Åter igen, hur är det inte toppnotch?

Det man kan konstatera att även mobilplattformar har med råge passet den gräns där "bredare" CPUer (bredd == hur många instruktioner som teoretisk kan köras per cykel) och mer cache ger ens i närheten av linjär förbättring. Ska bli väldigt intressant att se matchen mellan K1/Denver och A8X, trodde faktiskt inte Apple skulle göra en A8X krets och i matchen mellan A8 och K1/Denver så skulle jag lägga pengarna på Nvidia men tvivlar på att de även kan matcha A8X. Om de kan det med 1/3 så många transistorer och på 28nm mot 20nm är det bara att imponerat applådera Nvidia.

Problemet för alla de andra är att man inte kan göra samma monsterkrets som Apple för det är bara Apple som kan ta tillräckligt mycket betalat för sina produkter för att gå runt på en sådan design. Eller inte helt sant, Core M baserade systemkretsar borde rimligtvis vara snabbare på allt jämfört med A8X och K1/Denver, men det kommer också synas på prislappen och svårt att tro att Core M hamnar i speciellt många saker under 10k initialt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Mini 3 är ju en super-deal!

1000 spänn extra, för förra årets modell + fingeravtrycksläsare.

Och hela 500 spänn sparar man in, på att köpa antika mini 1, istället för mini 2 som bla har retina.

Och steget är nu ännu större mellan dom praktiskt taget obrukbara 16gig-versionerna, och nästa storlek opp.

*golfapplåd*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du för gärna förklara hur Apples A8 (2 miljarder transistorer) och A8X (3 miljarder transistorer) inte visar att Apple gör absolut allt i deras makt för att att ligga i absoluta toppen vad det gäller maskinvara för deras mobiler/pekplattor. Som jämförelse kommer Nvidias kommande K1 med Denver CPU ligga på ca 1 miljard transistorer (uppskattning jag sett baserat på lite jämförande information mot existerande kretsar).

Apples CPU-del är en totalt monster jämfört med Qualcomms Krait och ARMs Cortex A15 sett till teoretiskt kapacitet per klockcykel och man kombinerar det med en massiv mängd (för att vara en mobilplattform) cache. Åter igen, hur är det inte toppnotch?

Det man kan konstatera att även mobilplattformar har med råge passet den gräns där "bredare" CPUer (bredd == hur många instruktioner som teoretisk kan köras per cykel) och mer cache ger ens i närheten av linjär förbättring. Ska bli väldigt intressant att se matchen mellan K1/Denver och A8X, trodde faktiskt inte Apple skulle göra en A8X krets och i matchen mellan A8 och K1/Denver så skulle jag lägga pengarna på Nvidia men tvivlar på att de även kan matcha A8X. Om de kan det med 1/3 så många transistorer och på 28nm mot 20nm är det bara att imponerat applådera Nvidia.

Problemet för alla de andra är att man inte kan göra samma monsterkrets som Apple för det är bara Apple som kan ta tillräckligt mycket betalat för sina produkter för att gå runt på en sådan design. Eller inte helt sant, Core M baserade systemkretsar borde rimligtvis vara snabbare på allt jämfört med A8X och K1/Denver, men det kommer också synas på prislappen och svårt att tro att Core M hamnar i speciellt många saker under 10k initialt.

Men jag tänker inte göra det. Fick momentan hjärnblödning av din vägg av text så nu tänker jag gå och hoppa på mina blommor.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dählie:

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

Du skämtar?!! har den bara 1 GB RAM den här gången också?? Shit du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du för gärna förklara hur Apples A8 (2 miljarder transistorer) och A8X (3 miljarder transistorer) inte visar att Apple gör absolut allt i deras makt för att att ligga i absoluta toppen vad det gäller maskinvara för deras mobiler/pekplattor. Som jämförelse kommer Nvidias kommande K1 med Denver CPU ligga på ca 1 miljard transistorer (uppskattning jag sett baserat på lite jämförande information mot existerande kretsar).

(SNIP!)

Sen kommer Nvidia med Denver + Maxwell nästa år, vet inte när dock, hoppas på Q1 medan denna A8/A8X är fortfarande deras nyaste, men sen som du säger är Broadwell Core-M plus Tegra 6 (blir det väl) som äger performance crown.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Deathdancer:

Men jag tänker inte göra det. Fick momentan hjärnblödning av din vägg av text så nu tänker jag gå och hoppa på mina blommor.

Ok, komprimerar det till "du har inte riktigt tänkt igenom ditt uttalande"

Om det är för långt: "du har fel!"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av iMatter:

Sen kommer Nvidia med Denver + Maxwell nästa år, vet inte när dock, hoppas på Q1 medan denna A8/A8X är fortfarande deras nyaste, men sen som du säger är Broadwell Core-M plus Tegra 6 (blir det väl) som äger performance crown.

Ska inte Nexus 9 släppas i år? Den kör på Denver, dock på 28nm. Denver var initialt planerad för 20nm men det kommer nog nästa år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok, komprimerar det till "du har inte riktigt tänkt igenom ditt uttalande"

Om det är för långt: "du har fel!"

Pretty much

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Ska inte Nexus 9 släppas i år? Den kör på Denver, dock på 28nm. Denver var initialt planerad för 20nm men det kommer nog nästa år.

Jo då. Man kan köpa den på Google Play Store, lämnar lagret mellan 2-3 veckor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dählie:

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

Säker på det? Jag har själv inte lyckats hitta någon uppgift om minnesmängd hos Apple - men den här (obekräftade) läckan tyder på att man uppgraderat till 2 GB: http://9to5mac.com/2014/10/13/ipad-components-a8x-2gb-ram/

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

2GB i IOS skulle inte göra särskilt stor skillnad då det är ett väldigt resurssnålt OS. Ser hellre att de håller den grymma batteritiden och satsar på hårdvara som gör plattan snabbare i stället.

Jo visst är iOS resurssnålt, men man märker ju tillexempel att det skulle vara skönt med mer, då t.ex flikar i Safari måste laddas om etc.

Vad jag tror så skulle inte batteritiden drabbas så mycket om det blev mer ramminne?

Enligt mig så skulle deras enheter gärna få vara lite tjockare med större batteri. Ett perfekt exempel som jag även hört från väldigt många andra att IPhone 6 borde istället ha en jämn baksida med kameran men istället lite tjockare och ett större batteri...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jo visst är iOS resurssnålt, men man märker ju tillexempel att det skulle vara skönt med mer, då t.ex flikar i Safari måste laddas om etc.

Vad jag tror så skulle inte batteritiden drabbas så mycket om det blev mer ramminne?

Enligt mig så skulle deras enheter gärna få vara lite tjockare med större batteri. Ett perfekt exempel som jag även hört från väldigt många andra att IPhone 6 borde istället ha en jämn baksida med kameran men istället lite tjockare och ett större batteri...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst hade man kunnat offra tjockleken för större batteri och på så sätt kompensera för batteritiden. Jag vet inte om Apple har valt att inte köra riktig multitasking pga många inte vet att man kan eller hur man stänger av appar. Många jag känner, framför allt äldre, har inte haft någon som helst aning om hur man stänger av appar och sedan klagar de på att telefonen blir så långsam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Så tre Cyclone CPU-kärnor klockade i 1.5GHz, PowerVR GX6650 som ser ut att kunna matcha Tegra K1 (om siffrorna som ligger ute stämmer) och 2GB RAM.

Inte illa, känns som det är ett bra tillfälle att uppdatera min gamla 2:a, den här borde klara sig bra några år.

http://www.engadget.com/2014/10/21/ipad-air-2-mini-3-review/

Permalänk
Medlem

Här har ni nått att läsa om.
Hoppas länken funkar.

http://www.mobil.se/mobilbusiness/marknad/apple-g-r-i-patentk...

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II