AMD och Nvidia: "8K är en stor utmaning"

Permalänk
Medlem

Om 8k är "optimalt" pga det är där gränsen för ögat, så borde väl ändå 16k vara det optimala.... Då kan man köra passiv 3d i 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

"640k ought to be enough for anybody"

Precis vad jag också tänkte.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Klart som tusan att dagens grafikkort har svårt med framtidens upplösning? Inte direkt raketforskning att förstå det.

Finns knappt material i 4k idag och den dagen 8k är en standard finns det garanterat grafikkort som driver det utan större problem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ergoen:

"640k ought to be enough for anybody"

640k upplösning skulle lätt räcka för mig. Finns ingen poäng att investera i 4k. Fast du syftar nog på en dators minne runt 70 talet.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Man kan inte få 120fps+ stabilt med överklock heller. Även om man skulle få det, så är det alltså inte tillräckligt med 4way GTX 980 för att få 120fps+ 4k Ultra stabilt. 4K upplösning är alltså mycket mycket mer tungdrivet än vad de flesta tror, och våra grafikkort idag hänger helt enkelt inte med i den upplösningen.

Vet inte om jag var otydlig men jag menade i snitt, det är väldigt svårt att ha stabil fps om man inte har mycket kraft över, samt att jag sa närma sig 120fps, inte 120fps + ;). Men jag är fullt medveten om hur tungdrivet 4K, för att inte tala om att 60hz är max i den upplösningen så mer fps gör inte sån stor nytta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Vet inte om jag var otydlig men jag menade i snitt, det är väldigt svårt att ha stabil fps om man inte har mycket kraft över, samt att jag sa närma sig 120fps, inte 120fps + ;). Men jag är fullt medveten om hur tungdrivet 4K, för att inte tala om att 60hz är max i den upplösningen så mer fps gör inte sån stor nytta.

Mja, det går att diskutera hur mycket "närma sig" innebär. Jag vidhåller dock vid att nej, GTX 980 4way inte närmar sig 120fps eftersom många spel inte ens kommer över 100 fps (återigen i 4K högsta inställningar).

Jaja, det blir kul att se hur utvecklingen går. Tvivlar dock inte på att Nvidia/AMD hittar lösningar när det väl närmar sig. Enda problemet är väl återigen, som alltid och som du själv nämnde, konsolerna. Så länge de håller sig till 1080p så kommer utvecklingen inte komma någonstans, tyvärr.

Jag själv väntar fortfarande på en TV med 120hz OLED 4K. När det kommer så kommer jag fan att slänga pengar för att få det Längtar till att jag kan få koppla datorn till TVn och få spela "the way its meant to be played". Vid det laget kommer man också antagligen köra på GTX "1280" 3way SLI

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kanske ska fixa så 4k rullar ordentligt på dagens grafikkort först innan de börjar tänka på nytt? spelkonsollerna kör ju 1080p liksom så 8k känns rätt avlägset idag!

För att annars så sker det ingen utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Enough is never enough

Jo, klart det är enough. Det står ju i artikeln, när ögat inte uppfattar mer så är det ju nog.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snackbox:

Jo, klart det är enough. Det står ju i artikeln, när ögat inte uppfattar mer så är det ju nog.

Större skärmar kräver högre upplösning. 8k är inte nog för en tv som täcker hela väggen i ett stort vardagsrum.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Större skärmar kräver högre upplösning. 8k är inte nog för en tv som täcker hela väggen i ett stort vardagsrum.

Mnja, huruvida större skärmar kräver högre upplösning eller inte beror väl på hur nära man sitter. Rimligen sitter man längre ifrån en jättetv. Men sitter man överdrivet nära en stor TV, så visst finns det risk att man ser pixlar på 8K.

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Next gen.. skällsord..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Next gen.. skällsord..

Lol, exactly

Även om marknadsföringen nästan antyder att konsolerna skulle kunna åka till Mars själva, och göra Gud vet vad, så är det komiskt att de inte kan köra ett spel i 1080p i respektabla FPS. Lite komiskt...har för mig att jag läste en artikel angående ett spelhus som nämnde att de först nu hade tämjt egenskaperna hos PS2 konsollen, och det var precis innan lanseringen av PS3:an. Tog dem alltså år att utnyttja kraften i burken. Här verkar det som om man "måste banta för att komma in i byxorna"

Skulle de däremot kalla de nya konsolerna Future Gen, då skulle jag höja på ögonbrynen

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

En 200-300" 8K hemmabio skulle inte sitta helt fel

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khringo:

En 200-300" 8K hemmabio skulle inte sitta helt fel

Skulle inte sitta helt rätt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

En 200-300" 8K hemmabio skulle inte sitta helt fel

Förvisso, men då jag vill ha 2:1 istället för det skulle kännas för jäkligt med sorgkanter på en så fin skärm. Rimligen borde datorskärmutveckligen ta samma håll...

Permalänk
Avstängd

4k är onödig skit. En bra full hd tv är vad en bra syn klarar av och inte mer, om du inte sitter en meter ifrån tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

4k är onödig skit. En bra full hd tv är vad en bra syn klarar av och inte mer, om du inte sitter en meter ifrån tvn.

skitsnack, på blu-ray så kan man se pixeltrappor även från några meter i 1080p när det börjar gå mot 50"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Jag vill inte läsa om utmaningar med 8k jag vill läsa om utmaning med REC2020, HDR och 16 -bitars paneler. 8k är endast intressant i en stor bio för oss konsumenter känns det helt orelevant om man inte har en galet stor bio då. Streamingtjänster kan ju inte ens ge oss BluRay-kvalité än via streaming, LÅNGT ifrån t.o.m. Lycka till med ens 4k. Senaste generationen konsoler kör inte ens 1080p 30fps. Det lutar åt att nya BluRay-formatet för UHD kommer behöva komprimera bilden mycket hårdare än HD för att det inte finns plats på skivan. Kul om ens 4k BD blir sämre på vissa sätt än ens nuvarande skivor. 8k..right..

Håller med. Extra pinsamt att PS3/Xbox360 lanserades som 1080p-konsoller, men inte ens PS4/XB1 klarar 1080p
Samtidigt vill TV-kanalerna har extra betalt för "hd-paket" som höjer upplösning från 576i till 720p.

Hallå.
Vi är inte ens på 1k ännu, så lugna er med 8k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smekberg:

skitsnack, på blu-ray så kan man se pixeltrappor även från några meter i 1080p när det börjar gå mot 50"

Jag har utmärkt syn och ser inga pixlar så ljug inte.

http://thewire.vertigo.com/2013/4k-resolution-will-it-ever-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Skulle inte sitta helt rätt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har förstått det rätt så är 8K hela 16 gånger så hög upplösning som 1080p. Vilket borde betyda att du kan ha en skärm på 384" och fortfarande behålla samma pixeltäthet/skärpa som vi e vana vid idag(24" 1080p). För att inte nämna vad de flesta har som TV standard (42" 1080p) där man kan springa upp till 672" utan att för den delen få en suddigare bild.

Alltså skulle en 200" 8K bli nästan dubbelt så skarp som det du sitter framför idag samt ge en brutal inlevelse tack vare storleken. Slänger du sen på en schysst ljudanläggning på det så har du bästa bion i stan! Förutsatt att man sitter på en massa 8K material, varför inte?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khringo:

Om jag har förstått det rätt så är 8K hela 16 gånger så hög upplösning som 1080p. Vilket borde betyda att du kan ha en skärm på 384" och fortfarande behålla samma pixeltäthet/skärpa som vi e vana vid idag(24" 1080p). För att inte nämna vad de flesta har som TV standard (42" 1080p) där man kan springa upp till 672" utan att för den delen få en suddigare bild.

Alltså skulle en 200" 8K bli nästan dubbelt så skarp som det du sitter framför idag samt ge en brutal inlevelse tack vare storleken. Slänger du sen på en schysst ljudanläggning på det så har du bästa bion i stan! Förutsatt att man sitter på en massa 8K material, varför inte?

Ser fortfarande ingen nytta med att ha det hemma, jag fyller hellre åt mitt hem med möbler än med en stor skärm och ett tomt hem så det bara ekar i rummet och går på bio om jag vill se på större.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Om jag har förstått det rätt så är 8K hela 16 gånger så hög upplösning som 1080p. Vilket borde betyda att du kan ha en skärm på 384" och fortfarande behålla samma pixeltäthet/skärpa som vi e vana vid idag(24" 1080p). För att inte nämna vad de flesta har som TV standard (42" 1080p) där man kan springa upp till 672" utan att för den delen få en suddigare bild.

Alltså skulle en 200" 8K bli nästan dubbelt så skarp som det du sitter framför idag samt ge en brutal inlevelse tack vare storleken. Slänger du sen på en schysst ljudanläggning på det så har du bästa bion i stan! Förutsatt att man sitter på en massa 8K material, varför inte?

Inte riktigt.

Ytan räknas på diagonalen så pixeltätheten skulle bli exakt samma på en skärmyta på 96" på 8K som en 24" FullHD.

Permalänk
Medlem

Jag har runt 2½ meter till tvn 42" och kör på 1080p och sätter igång paint och ritar ut en svart prick (pixel) mot vit bakgrund. Jag har inga som helst problem att avgöra var pricken finns.

Edit såg att det inte riktigt funkade. Då något sort filter gör pricken 4 pixlar stor. I alla fall så tyckte jag det var konstigt att den utan problem syntes på 5 meters avstånd. Jag kan knappast ha någon super syn.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd