ZOTAC GeForce GTX 970 eller gigabyte 970

Permalänk
Medlem

ZOTAC GeForce GTX 970 eller gigabyte 970

http://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970?utm_...
https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4g...

Sitter och funderar på något av dessa kort. Men Zotac har ingen plåt bak på sitt grafikkort osv. men dessa kort har väl princip samma prestanda osv? Tänkte varför köpa ett kort för 3600kr som jag kan få för 3200kr. Är de värt att kasta ut 400kr till för gigabytes kort?

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabytes kort har högre överklockning och jag förmodar även bättre kylning och är tystare. Det är dock även MYCKET större, över 10cm längre.

Jag köpte själv Zotac's variant, på grund av två anledningar. Det fanns i lager och det var kort. Grafikkort som Gigabytes som är 31cm är svåra att få in i många datorlådor och det hade över huvud taget inte gått in i min mATX låda.

Edit: Gigabytes kretskort är även längre, vilket kan innebära att det sitter tex bättre strömmatning på det om du vill överklocka ännu mer. Finns säkert någon recension du kan leta upp där de plockar bort kylfläns och backplate och tar reda på hur det förhåller sig med det.

Kan också passa på att tala om att Zotac's grafikkort på intet sätt är särskilt högljutt enligt min subjektiva bedömning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värt att lägga mer pengar på grafikkortet för att få en bättre kylare. Tänk dock på att Gigabytes kort är väldigt långt och därför inte har rum i många chassin. Sen finns ju även MSI och Asus som har väldigt bra kort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag zotacs kort är så jävla fult (sen ligger gigabytes på typ 60ish grader i load)

Permalänk
Medlem

Så lite ström som dessa kort drar så tror jag faktiskt att det är svårt att motivera typ 15% påslag för Gigabytes version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Så lite ström som dessa kort drar så tror jag faktiskt att det är svårt att motivera typ 15% påslag för Gigabytes version.

Det är faktiskt stor skillnad hur bra och tysta kylarna är även om 970 inte drar så himla mycket ström. Jag kan t.ex. inte höra mitt MSI kort när jag spelar men jag är rätt säker på att jag skulle höra Zotacs kort om jag valt det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker det är värt att lägga mer pengar på grafikkortet för att få en bättre kylare. Tänk dock på att Gigabytes kort är väldigt långt och därför inte har rum i många chassin. Sen finns ju även MSI och Asus som har väldigt bra kort.

Gigabyte har väldigt bra kylare och sedan så är kortet större vilket betyder att hettan jämnar ut på kortet, fast det är en nackdel i små chassin som sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är faktiskt stor skillnad hur bra och tysta kylarna är även om 970 inte drar så himla mycket ström. Jag kan t.ex. inte höra mitt MSI kort när jag spelar men jag är rätt säker på att jag skulle höra Zotacs kort om jag valt det.

Då tror vi olika, klart det är någon skillnad men jag tror faktiskt inte att det är värt pengarna. Finns det några tester där detta kort från Zotac är med? Kör själv Zotac 980 (referens så det är ju samma som alla andra iof) och är nöjd. Ref-kylaren räcker mer än väl för 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Så lite ström som dessa kort drar så tror jag faktiskt att det är svårt att motivera typ 15% påslag för Gigabytes version.

GTX 970 drar mer ström än vad mina gamla HD 6870 gjorde, och tro mig, dom hördes ändå.

Jag skulle gissa att med Gigabytekortet får du bättre och tystare kylning, högre frekvenser i grund och bättre OC-potential.
Om det är värt 15% mer är upp till köparen.

Om PCB:n skiljer sig åt vet jag däremot inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

gigabytes gtx 970 ger väl mer prestanda också. sedan gillar jag att de har bra fläktar osv. sedan så har zotac No backplate som jag ser det. Ska ha kortet ett bra tag, så kanske gigabyte är ett mer säkrare framtidskort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizook:

gigabytes gtx 970 ger väl mer prestanda också. sedan gillar jag att de har bra fläktar osv. sedan så har zotac No backplate som jag ser det. Ska ha kortet ett bra tag, så kanske gigabyte är ett mer säkrare framtidskort?

Säkrare framtidskort? Jag tror inte att det är någon större skillnad i hållbarhet på de här två. De kommer att leva lika länge och prestera ungefär lika bra. Skillnaden ligger i ljudnivå och hur pass de går att överklocka, inget annat.

Jag hade köpt Gigabytes kort om det hade gått in i min låda. Men det är som sagt löjligt stort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Säkrare framtidskort? Jag tror inte att det är någon större skillnad i hållbarhet på de här två. De kommer att leva lika länge och prestera ungefär lika bra. Skillnaden ligger i ljudnivå och hur pass de går att överklocka, inget annat.

Jag hade köpt Gigabytes kort om det hade gått in i min låda. Men det är som sagt löjligt stort.

hm, 400kr mer eller mindre.. gigabytes kort verkar vara enkla att överklocka också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

hm, 400kr mer eller mindre.. gigabytes kort verkar vara enkla att överklocka också?

De överklockas på precis samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

De överklockas på precis samma sätt.

Ja, dock tror jasg att man kan överklocka Gigabyte kortet mer. Enligt en anändarrecension så är Zotacs kort 80 grader redan på normal klockhastighet medan Gigabyte kortet är 60 grader. I alla fall kan man överklocka mer i förhållande till hur mycket kortet låter. Låg ljudnivå är något jag personligen betalar mer för när jag väljer grafikkort och processorkylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja, dock tror jasg att man kan överklocka Gigabyte kortet mer. Enligt en anändarrecension så är Zotacs kort 80 grader redan på normal klockhastighet medan Gigabyte kortet är 60 grader. I alla fall kan man överklocka mer i förhållande till hur mycket kortet låter. Låg ljudnivå är något jag personligen betalar mer för när jag väljer grafikkort och processorkylare.

Absolut är det så.