Överklockning av 4970k via AI Suite och Asus uefi, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Överklockning av 4970k via AI Suite och Asus uefi, vad gäller?

Jag kör ett system enligt sign, och har börjat trixa lite med cpun. Jag har testat att överklocka via Ai suite III samt via bios (asus uefi).

Nu till frågorna, enligt Ai suite står processorn på 4,8 ghz, men alla övriga program så står den i 4ghz. Dvs när jag tittar under system infon i Windows eller cpu z osv. Och enligt Task manager där man kan se prestandan, så körs cpun i 800mhz även i load, 800mhz är vad jag förstår idle hz den ska gå i när man slöar i windows.

Processorn har som bekant en grundklock på 4ghz och en turbo boost till 4.4ghz. Min tanke var att den skulle låsa i att gå konstant i 4,8ghz när man klockar den. Nu är jag överhuvudtaget inte säker på om den ens är klockad. Jag har googlat otaliga trådar på detta men inte blivit klokare. Vad har jag missat? Tips?

Mvh

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk

Det är inte så bra att den går konstant i 4.8 det är bättre att klocken kan gå upp och ned. Sen klocka i bios/uefi istället.

Annars är det bara att sätta energisparläge på hög prestanda så springer processorn i full fart hela tiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Den är överklockad. I CPU-Z kan du se den aktuella multiplikatorn och hastigheten under clocks. Dess grundklock kommer dock alltid att visas under specification. Om du vill ha den i 4,8GHz utan att klocka ned sig vid idle så mixtra med energisparinställningarna. Där finns möjlighet att sätta CPU hastigheten till 100% både min och max.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Den är överklockad. I CPU-Z kan du se den aktuella multiplikatorn och hastigheten under clocks. Dess grundklock kommer dock alltid att visas under specification. Om du vill ha den i 4,8GHz utan att klocka ned sig vid idle så mixtra med energisparinställningarna. Där finns möjlighet att sätta CPU hastigheten till 100% både min och max.

Tack! Nu såg jag. Jag blev mest förvirrad över att grundklocken visades i info samt det som visades i task manager. Då verkar det inte vara något tokigt ändå.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Kolla gärna vilken vcore AI Suite skickar på cpun vid turbo läget. Vissa sådana program har en förmåga att kräma på lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kolla gärna vilken vcore AI Suite skickar på cpun vid turbo läget. Vissa sådana program har en förmåga att kräma på lite väl mycket.

Jo detta var något jag korrigerade manuellt direkt då AI Suite tyckte 1.35 volt var lämpligt under hög load.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC