Använda gammal router som "nätverkskort"

Permalänk

Använda gammal router som "nätverkskort"

Tjenare Sweclockers! Någon som vet om jag kan använda en gammal router för att få wifi åtkomst på en dator? Min bror har nämligen en stationär dator utan wifi och eftersom han och våran router bor i varsin sida av huset så är det inte ett alternativ att dra en kabel. Så undrar helt enkelt om han kan ta en av våra gamla routrar och använda den för att få wifi?

Permalänk
Medlem

Normalt sett inte, om det är en vanlig router av standard modell.
Vissa routrar kan ändra funktion till "repeater" men då krävs det även stöd i eran andra router.
Andra routrar kör linux och kan laddas med annan mjukvara för att uppnå det ni vill men här börjar även överkursen.
Köp ett billigt nätverkskort eller ett rejält med en gång. Eller en "hottplug" och kör nätverket i elkablarna om ni ska spela.

Edit: Priserna börjar på 300kr. Det går att komma undan billigare med noname märken.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Normalt sett inte, om det är en vanlig router av standard modell.
Vissa routrar kan ändra funktion till "repeater" men då krävs det även stöd i eran andra router.
Andra routrar kör linux och kan laddas med annan mjukvara för att uppnå det ni vill men här börjar även överkursen.
Köp ett billigt nätverkskort eller ett rejält med en gång. Eller en "hottplug" och kör nätverket i elkablarna om ni ska spela.

Edit: Priserna börjar på 300kr. Det går att komma undan billigare med noname märken.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

Dold text

Någon som kan förklara för mig hur en sådan fungerar i praktiken?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Skulle han få högre hastigheter/mer stabilitet med en sådan som du länka än om han kör med ett trådlöst nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:
Dold text

Någon som kan förklara för mig hur en sådan fungerar i praktiken?

Tror dom kör signalen över jordkabeln.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:
Dold text

Någon som kan förklara för mig hur en sådan fungerar i praktiken?

I praktiken? Du pluggar in en enhet i ett eluttag vid routern och den andra enheten vid datorn.

Skrivet av Herr.Senap:

Skulle han få högre hastigheter/mer stabilitet med en sådan som du länka än om han kör med ett trådlöst nätverkskort?

Troligtvis.

Skrivet av Citrona:

Tror dom kör signalen över jordkabeln.

Nej, signalen överförs över fas och nolla.

Permalänk

Läste det här omdömet på Inet: "Nej, det här ger jag upp. Försökte koppla in Comhems Tivo-box via det här. Funkar sporadiskt med störningar, har provat en mängd eluttag. Tänder jag golvlampan i vardagsrummet försvinner i princip bilden helt. Huset jag bor i är byggt 2003 så förhoppningsvis är elkablaget någorlunda modernt.
Undvik är mitt råd."
Är det ett vanligt problem?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att prova? Speciellt med tanke på att ni redan har hårdvaran hemma?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr.Senap:

Läste det här omdömet på Inet: "Nej, det här ger jag upp. Försökte koppla in Comhems Tivo-box via det här. Funkar sporadiskt med störningar, har provat en mängd eluttag. Tänder jag golvlampan i vardagsrummet försvinner i princip bilden helt. Huset jag bor i är byggt 2003 så förhoppningsvis är elkablaget någorlunda modernt.
Undvik är mitt råd."
Är det ett vanligt problem?

Man måste ju ha samma fas till att börja med, sedan beror mycket på hur det är kopplat i huset ifråga.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

I praktiken? Du pluggar in en enhet i ett eluttag vid routern och den andra enheten vid datorn.

Troligtvis.

Nej, signalen överförs över fas och nolla.

Skrivet av Citrona:

Tror dom kör signalen över jordkabeln.

Tack så mycket, menade hur signalen överförs.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kompisens brorsa köpte en sådan (kanske inte just den modellen) för att deras wifi inte nådde och de inte ville dra kabel och han kan inte häller få det att fungera

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av A7V:

Det enklaste är väl att prova? Speciellt med tanke på att ni redan har hårdvaran hemma?

För att kunna prova måste man veta hur man ska gå till väga, har googlat men hittade inga svar så provade här.

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Tror dom kör signalen över jordkabeln.

på denna är det inte möjligt Har inget stift för jordpinnen (annars har det egentligen varit en bättre ide ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr.Senap:

Tjenare Sweclockers! Någon som vet om jag kan använda en gammal router för att få wifi åtkomst på en dator? Min bror har nämligen en stationär dator utan wifi och eftersom han och våran router bor i varsin sida av huset så är det inte ett alternativ att dra en kabel. Så undrar helt enkelt om han kan ta en av våra gamla routrar och använda den för att få wifi?

Vad har du för gamla routrar? Det kan ju gå att sätta dessa i AP-klient läge...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kolla annars om man kan lägga in OpenTomato, dd-wrt eller liknande på den gamla routern. I sådana fall kan du förvandla den från router till att bli accesspunkt hur enkelt som helst.

Hotplug tycker jag absolut är värt att prova. Många jag känner är extremt nöjda, medan det exempelvis för mig fungerade uselt. Om det fungerar så tror jag att det är klart bättre än en trådlös anslutning genom hela huset.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara möjligt att använda router som nätverkskort. Jag har testat åt andra hållet med en TP-link router. Jag använde den som accesspunkt. Matade in signalen via en av de 4 LAN ingångarna och fick WIFI ut. Det gick ju att stänga av DHCP. Dvs. se till att den inte delar ut IP adresser. Det fungerade. Det borde vara fullt möjligt att låta den ta emot WIFI och ta ut signalen på LAN uttagen. Har Ni en gammal router med WIFI så är det ju lätt att testa. Men ett trådlöst nätverkskort kostar ju så lite så det är inte lönt att strula för mycket.

Permalänk
Avstängd

Du kan få ett usb-nätverkskort på typ Kjell för ~150. http://www.kjell.com/Sok?showall=&query=tr%C3%A5dl%C3%B6st+n%...

Annars fungerar väl nätverk över elnätet sådär vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att skrämma igång den gamla routern är att då kan fler saker sedan anslutas i routerns switchportar, samt att vanligtvis har routern bättre mottagning än en USB-dongel, vilket kan göra uppkopplingen mer stabil.

Permalänk
Permalänk

Tänkte precis som Talisker00 men nu har det löst sig på annat sätt av ren tur så problemet är nu mer inte ett problem.