Från 28c idle till 45c (980)

Permalänk

Från 28c idle till 45c (980)

Har alltid haft runt 25-30 i idle med mitt 980, men nu ligger den runt 44-45c i idle, har inte ändrat något i chassit och balkongdörren står t.om öppen.

Läser GPU-Z fel eller kan detta stämma? Tycker det verkar lite skumt hur som helst :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Har alltid haft runt 25-30 i idle med mitt 980, men nu ligger den runt 44-45c i idle, har inte ändrat något i chassit och balkongdörren står t.om öppen.

Läser GPU-Z fel eller kan detta stämma? Tycker det verkar lite skumt hur som helst :/

Dåligt luftflöde bygger upp tempen vilket ger detta. Fläkten står väl stilla i idle också vill jag minnas? Men det är ju ingen katastrof då detta inte påverkar något. Vilka temps har du i spel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

45 grader i idle är inget konstigt eller farligt för ett grafikkort. Temperaturer i idle är oftast ointressant, har du bra temperaturer under full belastning så skulle inte jag oroa mig.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Dåligt luftflöde bygger upp tempen vilket ger detta. Fläkten står väl stilla i idle också vill jag minnas? Men det är ju ingen katastrof då detta inte påverkar något. Vilka temps har du i spel?

Ja, men som sagt. Har alltid haft samma flöde i chassit och inte ändrat på något. Har aldrig sett kortet över 80c i full load.

Senaste igår eller i förrgår så såg jag 28c som lägst i idle.

Skrivet av Sarky:

45 grader i idle är inget konstigt eller farligt för ett grafikkort. Temperaturer i idle är oftast ointressant, har du bra temperaturer under full belastning så skulle inte jag oroa mig.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Har två st 290 och när jag startar datorn så ligger idle på 30 grader. Startar jag ett spel och stänger av det sen så går dem inte under 40grader. Men startar jag inte något spel så ligger dem på 30 grader. Men som föregående talare skrev så spelar de inte så stor roll var den ligger på i idle. Det viktigaste är under load.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Ja, men som sagt. Har alltid haft samma flöde i chassit och inte ändrat på något. Har aldrig sett kortet över 80c i full load.

Må så vara men det är ett ickeproblem då med tanke på hur det är konstruerat och att du inte har problem när du verkligen kör/spelar. För det hoppas jag inte du har?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Må så vara men det är ett ickeproblem då med tanke på hur det är konstruerat och att du inte har problem när du verkligen kör/spelar. För det hoppas jag inte du har?

Nej i wow har jag aldrig sett över 60c. Men inte så GPU krävande, ska köra BF4 sen i Ultra och så vad den säger då.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Har inte vissa 980 med eftermarknadskylare semi-passiva kylare?

Visa signatur

Hjaa!

Permalänk
Medlem

Om du har kopplat in fler än en skärm ställer den upp klocken på kortet och går alltså upp i temp, har du gjort det?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

^Nej det har jag inte.

Inatt så glömde jag stänga balkongdörren och hade inga program igång så var mer eller mindre minusgrader inne i rummet. Och ändå visar den 44c hela tiden. Antingen visar GPU-Z helt fel eller så kör den på någon slags boost eller nåt, detta är ju omöjligt :S

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat program för att mäta tempen? Annars kan du ju öppna datorn och känna i utblåset om det är så varm luft som kommer ut, om inte så kanske någon sensor är knasig?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Du har inte uppdaterat det?

Tänker om fläktkurvan ändrats
Kolla Afterburner om något ändrats. Damm som fastnat?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av ghollghost:

Har du testat något annat program för att mäta tempen? Annars kan du ju öppna datorn och känna i utblåset om det är så varm luft som kommer ut, om inte så kanske någon sensor är knasig?

Ja testar MSI AB nu också, den säger också 44c idle. Ska vara så att det kommer kall luft framifrån och så den varma åker ut/upp.

Skrivet av EyeNEye:

Du har inte uppdaterat det?

Tänker om fläktkurvan ändrats
Kolla Afterburner om något ändrats. Damm som fastnat?

I så fall damm eller nåt annat löjligt, ska faktiskt öppna den sen och se. Det kan inte vara så att 44c är normalt och den kanske visade fel när den var 28c? haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ja testar MSI AB nu också, den säger också 44c idle. Ska vara så att det kommer kall luft framifrån och så den varma åker ut/upp.

I så fall damm eller nåt annat löjligt, ska faktiskt öppna den sen och se. Det kan inte vara så att 44c är normalt och den kanske visade fel när den var 28c? haha

Öppna och kolla. Eftersom du haft kyligare innan.

Sätt även fläkten på fullt, för att se hur kallt du kan få kortet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Låter verkligen konstigt. Ett kort kan inte ligga på 25-30c i veckor idle, för att sedan ligga på 45c helt plötsligt. SKulle inte kalla det normalt. Har du aktiverat k-boost ? Klockar kortet ner sig? Vilken rpm snurrar fläktarna i idle?