Permalänk
Medlem

Skiljer sig kvaliteten på fiber?

Hej,

jag har nu framdraget Telias Öppen fiber till huset.

Själva kabel osv är ju desamma vilken leverantör jag än väljer, iaf fram till första telestation eller TFC eller vad det nu kallas.

Men stoppar resp leverantör sedan sin egen utrustning etc där och längre fram på nätet? Och kan de därmed ha olika bandbredd på
"min väg ut mot internet?"

Eller får jag helt enkelt exakt samma från alla bolag?

Permalänk
Medlem

Peering/routing och sånt skiljer ju beroende på vilken ISP du väljer.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om det är stadsnät du pratar om så måste all utrustning som används möta en viss standard.

Så jag tror inte en lokal leverantör stoppar in typ fiberkonverterare från Deltaco eller så i sina fibernät, utan det är beprövad teknik

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av padegbg:

Hej,

jag har nu framdraget Telias Öppen fiber till huset.
Själva kabel osv är ju desamma vilken leverantör jag än väljer, iaf fram till första telestation eller TFC eller vad det nu kallas.
Men stoppar resp leverantör sedan sin egen utrustning etc där och längre fram på nätet? Och kan de därmed ha olika bandbredd på
"min väg ut mot internet?"
Eller får jag helt enkelt exakt samma från alla bolag?

Är det Telia Öppen Fiber så är telia KO (kommunikationsoperatör) det vill säga, Telia har ansvar för drift, för det fysiska nätet (stadsnät, eller i detta fallet öppen fiber, det vill säga själva fibernätet) och Telia sköter då kommunikationen mellan din port/fiberconverter och din operatörs utrustning.

Om man ser det så så delar alla operatörer på den fysiska utrustningen/kapaciteten fram till dig som kund från det stället operatören "lämnar av" sin kapacitet till Telias fibernät/stadsnät (avlämningspunkten), därifrån så körs alla operatörer i samma fibrer ut till dig som kund på olika VLAN, och delar således den kapaciteten från avlämningsplats och ut mot kunderna mellan varandra.
Sen ser man i det större perspektivet så är din hastighet beroende dels på ovan som jag sa, vilken kapacitet din operatör lämnar av till Telias fibernät/stadsnät med, och hur belastad fibernätet/stadsnätet mellan avlämningspunkten och dig som kund är, och dels även hur belastat din operatörs nätverk högre upp i kedjan är, och hur bra peering mot andra operatörer de har.

Skrivet av PointMan:

Om det är stadsnät du pratar om så måste all utrustning som används möta en viss standard.
Så jag tror inte en lokal leverantör stoppar in typ fiberkonverterare från Deltaco eller så i sina fibernät, utan det är beprövad teknik

Där tror du fel, det finns operatörer som bygger sina nätverk med billigaste möjliga utrustning från ex Deltaco för "att det fungerar ju".....
Men ser man på Telias nätverk överlag så använder de mycket Cisco produkter för att bygga det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av padegbg:

Hej,

jag har nu framdraget Telias Öppen fiber till huset.

Själva kabel osv är ju desamma vilken leverantör jag än väljer, iaf fram till första telestation eller TFC eller vad det nu kallas.

Men stoppar resp leverantör sedan sin egen utrustning etc där och längre fram på nätet? Och kan de därmed ha olika bandbredd på
"min väg ut mot internet?"

Eller får jag helt enkelt exakt samma från alla bolag?

Nästan alltid lägre fram...
Jag skulle tror att de allra flesta operatörerna har en (1) överlämningspunkt, möjligen kan de ha några stycken. Så en stor del av trafiken går genom "stadsnätsleverantörens" nät. Sitter du tex som Bahnhofkund i Malmö så kommer trafiken gå genom Telias nät upp till Stockholm för att där lämnas över till Bahnhof.

Och pratar vi dessutom om Internationell trafik så kommer paketet strax att hoppa tillbaka till Telia eftersom Bahnhof köper transit från dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Nästan alltid lägre fram...
Jag skulle tror att de allra flesta operatörerna har en (1) överlämningspunkt, möjligen kan de ha några stycken. Så en stor del av trafiken går genom "stadsnätsleverantörens" nät. Sitter du tex som Bahnhofkund i Malmö så kommer trafiken gå genom Telias nät upp till Stockholm för att där lämnas över till Bahnhof.

Och pratar vi dessutom om Internationell trafik så kommer paketet strax att hoppa tillbaka till Telia eftersom Bahnhof köper transit från dem.

Då tror du fel.
Operatörerna överlämnar till lokala stadsnäten så nära de kan, för att dels ha bäst kontroll över trafiken, och dels få bättre kapacitet mot kunderna än att låta en kommunikationsoperatör transportera hela sträckan från kunden i ex Malmö upp till Stockholm inom sitt nätverk, för att där lämna över till operatören för att i sin tur gå samma kabel tillbaka till grannen till den första kunden.
Så operatören får trafiken så pass nära som möjligt, det är delvis därför inte alla operatörer finns i alla fibernät/stadsnät, utan utbudet av operatörerna varierar på grund av vilken ort det är, och hur operatören kan få dit sin kapacitet på bästa sätt.

Och ser man till kapaciteterna som operatörerna lämnar över med till de lokala fibernäten/stadsnäten så skulle man bli förvånad över hur de egentligen kan lämna över så (i sammanhanget enligt mig) lite kapacitet till ett så stort fibernät/stadsnät som de gör i vissa fall, går inte direkt in på några siffror om kapacitet etc de lämnar över med, men kan säga att det är förvånande lite kapacitet till mängden potentiella kunder som kan nås i de flesta fall, och det av en enda anledning: operatörerna överbokar sina nätverk 100 tals gånger (om inte mer) mot den verkliga kapaciteten de levererar in i fibernätet/stadsnätet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då tror du fel.
Operatörerna överlämnar till lokala stadsnäten så nära de kan, för att dels ha bäst kontroll över trafiken, och dels få bättre kapacitet mot kunderna än att låta en kommunikationsoperatör transportera hela sträckan från kunden i ex Malmö upp till Stockholm inom sitt nätverk, för att där lämna över till operatören för att i sin tur gå samma kabel tillbaka till grannen till den första kunden.
Så operatören får trafiken så pass nära som möjligt, det är delvis därför inte alla operatörer finns i alla fibernät/stadsnät, utan utbudet av operatörerna varierar på grund av vilken ort det är, och hur operatören kan få dit sin kapacitet på bästa sätt.

Och ser man till kapaciteterna som operatörerna lämnar över med till de lokala fibernäten/stadsnäten så skulle man bli förvånad över hur de egentligen kan lämna över så (i sammanhanget enligt mig) lite kapacitet till ett så stort fibernät/stadsnät som de gör i vissa fall, går inte direkt in på några siffror om kapacitet etc de lämnar över med, men kan säga att det är förvånande lite kapacitet till mängden potentiella kunder som kan nås i de flesta fall, och det av en enda anledning: operatörerna överbokar sina nätverk 100 tals gånger (om inte mer) mot den verkliga kapaciteten de levererar in i fibernätet/stadsnätet.

Nu gällde den här tråden "Telia öppen fiber".
Och nej, jag "tror" inte fel.

När det gäller små stadsnät som typisk drivs av ett kommunalt elbolag eller liknade så sker överlämningen lokalt av det självklara skälet att det lilla elbolaget helt saknar både core och kompetens.

När det gäller de större spelarna på öppen fiber (t.ex Telia, Zitius, Open Universe) så sker överlämningen på ett fåtal punkter.

Och när det gäller "överbokning" så är 1000k per kund en bra dimensionering på en 10G.
Dvs det går utmärkt att trycka in 10k kunder på en 10G, då får man till och med lite luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Nu gällde den här tråden "Telia öppen fiber".
Och nej, jag "tror" inte fel.

När det gäller små stadsnät som typisk drivs av ett kommunalt elbolag eller liknade så sker överlämningen lokalt av det självklara skälet att det lilla elbolaget helt saknar både core och kompetens.

När det gäller de större spelarna på öppen fiber (t.ex Telia, Zitius, Open Universe) så sker överlämningen på ett fåtal punkter.

Och när det gäller "överbokning" så är 1000k per kund en bra dimensionering på en 10G.
Dvs det går utmärkt att trycka in 10k kunder på en 10G, då får man till och med lite luft.

Nej, det är inte så fåtal platser de lämnar över, utan de lämnar över så nära nätverken de kan beroende på hur dess uppbyggnad är.
Och på en 10Gbit lina så är det mycket mer än 1000 kunder som man "trycker in", så även där är du fel ute.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte så fåtal platser de lämnar över, utan de lämnar över så nära nätverken de kan beroende på hur dess uppbyggnad är.
Och på en 10Gbit lina så är det mycket mer än 1000 kunder som man "trycker in", så även där är du fel ute.

Nu skrev han 10k kunder vilket ju är 10 000...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

Nu skrev han 10k kunder vilket ju är 10 000...

Han skrev även 1000k per kund, vilket tolkas som 1000st kunder / 10 Gigabit.
Så det är olika tal i inlägget, och jag läste det första att 1000 kunder / 10Gigabit.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ja, om en leverantör har en egen ägd fiber närmare kund så routas det dit och ja det är otroligt mycket kunder som delar på fibern även på 1Gbit fiber länkar kan man ha tusentals kunder och det funkar för alla använder inte full kapacitet hela tiden och vid exakt samma tidpunkt.