Min 2600K får leva ett tag till men jag är trött på mitt moderkort, förslag på nytt?

Permalänk
Medlem

Min 2600K får leva ett tag till men jag är trött på mitt moderkort, förslag på nytt?

Det verkar dröja innan det kommer en vettig, prisvärd uppgradering till min 2600k så det verkar som den får leva något år till. Dock är jag trött på mitt moderkort, MSI P67A-GD65 och funderar på att byta till något nyare men det är ju lite av en djungel där ute med många kort och varianter.

Kraven jag har är inte så jättestora men det får gärna vara en bra överklockare. Möjligen blir det också crossfire i framtiden om R9 290 blir ännu billigare.

Jag vill nog gärna bort från MSI också, det kortet köptes pga att det var vad som fanns tillgängligt när 2600k släpptes. Asus och Gigabyte ligger väl bäst till hos mig men jag är öppen för förslag.

Priset ska väl vara rimligt, inga super deluxe-kort med 16 SATA-anslutningar och wifi mm. Jag har letat begagnat men det verkar svårt att hitta något vettigt.

Edit: Nuvarande moderkort är alltså ett ATX, lådan det ska sitta i är ett Fractal Design Define R3.

Permalänk
Medlem

Jadu socket 1155 har ju fasats ut, godbitarna säljs inte längre. Själv sitter jag på ett Asus P8P67 WS revolution B3, ett av dem bästa moderkorten jag någonsin haft. Men dem säljs inte längre.

Sitter i samma båt jag, har en 2560x1600 skärm och väntar på nya grafikkort, min 2600K @ 4.2GHz är långt ifrån en flaskhals, klena grafikkort som GTX980 skulle släppts för några år sedan. Patetiskt att nyligen släppta grafikkort flaskhalsar en fem år gammal medelklass CPU ...

Vad är det du inte gillar med ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

http://www.computeruniverse.net/products/90478760/asrock-oc-f...

Funderat på lite samma sak då USB portarna på mitt sabertooth vill småglappa lite när kablarna hänger ner... Asrock kortet ska väl vara rätt hyffsat & ett av dom få Z77 korten med bättre kvalité som går att hitta

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Det verkar dröja innan det kommer en vettig, prisvärd uppgradering till min 2600k så det verkar som den får leva något år till. Dock är jag trött på mitt moderkort, MSI P67A-GD65 och funderar på att byta till något nyare men det är ju lite av en djungel där ute med många kort och varianter.

Kraven jag har är inte så jättestora men det får gärna vara en bra överklockare. Möjligen blir det också crossfire i framtiden om R9 290 blir ännu billigare.

Jag vill nog gärna bort från MSI också, det kortet köptes pga att det var vad som fanns tillgängligt när 2600k släpptes. Asus och Gigabyte ligger väl bäst till hos mig men jag är öppen för förslag.

Priset ska väl vara rimligt, inga super deluxe-kort med 16 SATA-anslutningar och wifi mm. Jag har letat begagnat men det verkar svårt att hitta något vettigt.

Edit: Nuvarande moderkort är alltså ett ATX, lådan det ska sitta i är ett Fractal Design Define R3.

Är bara kolla efter kort med Z77 chipset, de ska stödja din processor. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1907606... kanske hjälper.

Dubbelkolla att den processorn faktiskt funkar med moderkortet så att BIOS/UEFI är bakåtkompatibel.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Kollade runt lite och såg att webbhalen hade endel

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/moderkort/soc...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Kollade runt lite och såg att webbhalen hade endel

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/moderkort/soc...

Jo men de flesta är rena budgetkort med kanske inte helt bra OC möjligheter, men allt är väl relativt. Vill man ha "lite mer" så blir det fort dyrt när det gäller 1155 i sverige

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skulle kika lite på Amazon UK:
http://www.amazon.co.uk/P8Z77-M-Motherboard-Intelligent-Proce...

Det kortet verkar vettigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

det är ju lite av en djungel där ute med många kort och varianter.

Inte när det gäller 1155 socket moderkort. De flesta vettiga återförsäljarna har fasat ut dom redan och de korten som finns är oftast beställningsvara. Beställer men ett sånt kort så dröjer det två veckor tills man får ett email om att varan utgått (tack webhallen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vad är det du inte gillar med ditt moderkort?

Jag har aldrig riktigt gillat bioset och kortet envisas med att ställa ner mina minnen till 1333 trots att de är 1600. Det har också haft lite fuffens för sig med USB-portarna. Det är även ganska segt vid boot. Känns som det är dags för något nytt helt enkelt.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle kika lite på Amazon UK:
http://www.amazon.co.uk/P8Z77-M-Motherboard-Intelligent-Proce...

Det kortet verkar vettigt.

Ska kika lite reviews, kan vara något.

Jag har även hittat Asus P8Z77-V LX ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003 ) som verkar intressant och relativt billigt. Inte världens bästa överklockare kanske men jag måste inte ha de sista Mhz:en. Någon som kan säga något om det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har även hittat Asus P8Z77-V LX ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003 ) som verkar intressant och relativt billigt. Inte världens bästa överklockare kanske men jag måste inte ha de sista Mhz:en. Någon som kan säga något om det kortet?

Kör med "storebrorn" till det kortet, P8Z77-V LE, värt att notera (någonting jag missade vid köp) är vid fler grafikkort, blir bara x4 på en av portarna. Har inga planer på SLI men är ju lite tråkigt att man inte får ett val. Annars har kortet vart en riktigt kämpe sen 2012 med 24/7 drift.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har aldrig riktigt gillat bioset och kortet envisas med att ställa ner mina minnen till 1333 trots att de är 1600. Det har också haft lite fuffens för sig med USB-portarna. Det är även ganska segt vid boot. Känns som det är dags för något nytt helt enkelt.

Ska kika lite reviews, kan vara något.

Jag har även hittat Asus P8Z77-V LX ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003 ) som verkar intressant och relativt billigt. Inte världens bästa överklockare kanske men jag måste inte ha de sista Mhz:en. Någon som kan säga något om det kortet?

Jag har ett P8Z77-V Deluxe som jag är väldigt nöjd med. Kanske inte direkt prisvärt längre dock...

Permalänk
Skrivet av Perb:

Det verkar dröja innan det kommer en vettig, prisvärd uppgradering till min 2600k så det verkar som den får leva något år till. Dock är jag trött på mitt moderkort, MSI P67A-GD65 och funderar på att byta till något nyare men det är ju lite av en djungel där ute med många kort och varianter.

Kraven jag har är inte så jättestora men det får gärna vara en bra överklockare. Möjligen blir det också crossfire i framtiden om R9 290 blir ännu billigare.

Jag vill nog gärna bort från MSI också, det kortet köptes pga att det var vad som fanns tillgängligt när 2600k släpptes. Asus och Gigabyte ligger väl bäst till hos mig men jag är öppen för förslag.

Priset ska väl vara rimligt, inga super deluxe-kort med 16 SATA-anslutningar och wifi mm. Jag har letat begagnat men det verkar svårt att hitta något vettigt.

Edit: Nuvarande moderkort är alltså ett ATX, lådan det ska sitta i är ett Fractal Design Define R3.

Annars bara håll koll på tex tradera, dyker upp lite exklusivare (men begagnade) socket 1155 moderkort lite då och då som slutar för liknande pris som nya budget kort till 1155.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jadu socket 1155 har ju fasats ut, godbitarna säljs inte längre. Själv sitter jag på ett Asus P8P67 WS revolution B3, ett av dem bästa moderkorten jag någonsin haft. Men dem säljs inte längre.

Sitter i samma båt jag, har en 2560x1600 skärm och väntar på nya grafikkort, min 2600K @ 4.2GHz är långt ifrån en flaskhals, klena grafikkort som GTX980 skulle släppts för några år sedan. Patetiskt att nyligen släppta grafikkort flaskhalsar en fem år gammal medelklass CPU ...

Vad är det du inte gillar med ditt moderkort?

Jag har pro varianten av den brädan. Utan tvekan bästa brädan jag någonsin haft. Den kommer få tuffa på några år till tror jag. Min 2500K har, förutom att den kräver mycket volt, varit och förblir en riktig bästis.

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Själv så sitter på en P8Z77-V LX, köpte det då min Fatal1y mammakaka bestämde sig för att trilla av pinn.
P8an fungerar utan problem iallafall men OC möjligheterna är ju inte direkt det bästa men duger för att klocka en del.

Edit: Var dock tvungen att uppdatera bios på kortet för att det skulle funka bättre med mitt R9 290.
Men det gick smärtfritt med deras egna mjukvara, så det var inget större problem.

Visa signatur

You've met with a terrible fate, haven't you?

Permalänk
Medlem

Tack för all info så här långt (keep 'em coming), jag har ju inte så bråttom så jag ska nog hålla ett öga på Tradera mfl och se om det dyker upp något bra.

Tips på fler nya kort är välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sataniac:

Själv så sitter på en P8Z77-V LX, köpte det då min Fatal1y mammakaka bestämde sig för att trilla av pinn.
P8an fungerar utan problem iallafall men OC möjligheterna är ju inte direkt det bästa men duger för att klocka en del.

Edit: Var dock tvungen att uppdatera bios på kortet för att det skulle funka bättre med mitt R9 290.
Men det gick smärtfritt med deras egna mjukvara, så det var inget större problem.

Helt OT. Gillar din avatar. Är det Majoras Mask?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Helt OT. Gillar din avatar. Är det Majoras Mask?

Man tackar man tackar. Ja helt korrekt, mitt absoluta favorit spel genom tiderna, är en extrem Zelda-torsk.

Visa signatur

You've met with a terrible fate, haven't you?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som dig. Har ett Asus sabertooth p67 och har feta problem med att boota. Och att hårdisken kan plötsligt inte hittas. Riktigt störande.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Sitter i samma sits som dig. Har ett Asus sabertooth p67 och har feta problem med att boota. Och att hårdisken kan plötsligt inte hittas. Riktigt störande.

Din SSD som orsakar det i kombo med p67, hade en force disk ett tag men lämnade tillbaka den, vart senare fixat påstods det men till vissa p67 har det fortsatt krångla (sabertooth ett av dom naturligtvis)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Din SSD som orsakar det i kombo med p67, hade en force disk ett tag men lämnade tillbaka den, vart senare fixat påstods det men till vissa p67 har det fortsatt krångla (sabertooth ett av dom naturligtvis)

Jo jag vet. Har läst hur mycket som helst om detta. Synd att blev som de blev. Men tror du det skulle funka bättre med en annan ssd? Kanske bara räcker att göra det? För det har jag inte hittat något om

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jadu socket 1155 har ju fasats ut, godbitarna säljs inte längre. Själv sitter jag på ett Asus P8P67 WS revolution B3, ett av dem bästa moderkorten jag någonsin haft. Men dem säljs inte längre.

Sitter i samma båt jag, har en 2560x1600 skärm och väntar på nya grafikkort, min 2600K @ 4.2GHz är långt ifrån en flaskhals, klena grafikkort som GTX980 skulle släppts för några år sedan. Patetiskt att nyligen släppta grafikkort flaskhalsar en fem år gammal medelklass CPU ...

Vad är det du inte gillar med ditt moderkort?

Medelklass CPU?
i7 2600K är en av de absolut främsta CPU'erna som finns även idag vad gäller just spel.
Intel sköt sig lite i foten när de släppte i7 2600K samt i5 2500K, fruktansvärda CPU'er för spel.
Jag använder precis som du ett P8P67 (Pro iofs) Rev B3, och kan klocka skiten ur den. Daglig klock @ 4.5Ghz och den i de mest
krävande spelen kliver upp till 58-59Grader.
Volten ligger på 1.3875 tror jag det är, inga blåskärmar ingenting.

OT: Va jävligt nöjd med din i7 2600K, kommer kanske dröja 2 år till innan den ska flaska, om ens då med
tanke på hur AMD för sig.
Annars är det aktuellt att kika på begagnade moderkort och försöka klippa dig en bra deal den vägen.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag har en 2600K som rullat ett par år nu i 5GHz på vatten, moderkortet är ett Fatal1ty Z68 Professional Gen3 vilket jag är fruktansvärt nöjd med, tror det kostade strax över tre tusen när jag köpte det men helt klart värt pengarna. Så det kan jag rekommendera om du hittar ett på Tradera eller liknande

Edit: Vet att det lämpar sig till många grafkkort men jag har fyllt min med hårddisk kontrollerkort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perb:

Det verkar dröja innan det kommer en vettig, prisvärd uppgradering till min 2600k så det verkar som den får leva något år till. Dock är jag trött på mitt moderkort, MSI P67A-GD65 och funderar på att byta till något nyare men det är ju lite av en djungel där ute med många kort och varianter.

Kraven jag har är inte så jättestora men det får gärna vara en bra överklockare. Möjligen blir det också crossfire i framtiden om R9 290 blir ännu billigare.

Jag vill nog gärna bort från MSI också, det kortet köptes pga att det var vad som fanns tillgängligt när 2600k släpptes. Asus och Gigabyte ligger väl bäst till hos mig men jag är öppen för förslag.

Priset ska väl vara rimligt, inga super deluxe-kort med 16 SATA-anslutningar och wifi mm. Jag har letat begagnat men det verkar svårt att hitta något vettigt.

Edit: Nuvarande moderkort är alltså ett ATX, lådan det ska sitta i är ett Fractal Design Define R3.

Det modernaste moderkortet jag hittade på Prisjakt är detta, som släpptes så sent som förra året. Kostar under 700-kronor:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172329-asus_z...

Permalänk
Medlem

Japp, kazen_90, skulle jag också satsa på för en 2600K-rigg. Jag kör "samma" fast Z87-A till min Linux-burk. Helt oproblematiskt kort och med trevligt bios. Till min egen 2600K har jag ett gammalt Z68 DELUXE, som garanterat inte går att få tag i längre, men det klockar som en dröm, 5GHz+ utan problem. Z77-A gissar jag är gott för 4.7-4.8GHz utan större ansträngning, prisvärt för 649Kr tycker jag:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172329-asus_z...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det modernaste moderkortet jag hittade på Prisjakt är detta, som släpptes så sent som förra året. Kostar under 700-kronor:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172329-asus_z...

Det här var ju synnerligen intressant, plöjer reviews för fullt...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite men fortfarande relevant fråga.
Sitter i lite samma sits som TS och har kikat på Asus z77-a och asus p8z77-v-lx som verkar vara dom 2 vettigaste moderkorten just nu för under tusenlappen.
Hur står dom sig mot varandra om man inte ska köra überklockat?

Permalänk
Medlem

Känns meningslöst att byta för bara bytandes skull när det varken bättre prestanda du vill ha eller trasigt kort som måste bytas.
Nä spara du dina pengar något år och gör en "ordentlig" uppgradering där prestandavinst finns.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt egentligen. Man kanske skulle satsa på att "uppgradera" till gamla SB hehe. Mobo+Begagnad 2600K CPU för ca 1600kr med i princip samma prestanda 4690K. Hur mkt kan det skilja vid samma klock? 10%?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är sjukt egentligen. Man kanske skulle satsa på att "uppgradera" till gamla SB hehe. Mobo+Begagnad 2600K CPU för ca 1600kr med i princip samma prestanda 4690K. Hur mkt kan det skilja vid samma klock? 10%?

Snarare deprimerande att CPU-utvecklingen har stannat av så pass mycket sen 2600K släpptes. Vid varje ny lansering har jag i princip suttit med pengar i handen, beredd att uppgradera men pengarna åker ner i fickan igen varje gång jag ser hur lite jag skulle vinna i praktiken på att köpa nytt.