DNS-fråga/"Unable to resolve hostname" i minecraft!

Permalänk
Medlem

DNS-fråga/"Unable to resolve hostname" i minecraft!

Hej! Jag håller i 2 minecraft-servrar och en teamspeak 3-server just nu på en dedikerad serverdator. Det funkar finfint men det är en sak jag undrar över. I förrgår fick min kompis "Unable to resolve hostname" när han skulle in på en av mina MC-servrar (Han satt och spela i 1 timme, sen skulle han relogga och då gick det inte). Flera personer var inne så det var bara han det krångla för. Efter ett tag kom han inte in på TS heller.

Det löste sig när han ställde in sina DNS-adresser enligt www.opendns.com. Nu idag hände samma sak för en annan kompis och även hans problem löstes med openDNS. För mig gick det under samma tid fint att ansluta till servern från kontoret.

Problemet åtgärdades ju på deras sida - MEN, hur kommer det sig att 2 personer plötsligt fick detta med 2 dagars mellanrum? Jag har hostat servrar i flera år och aldrig stött på detta tidigare. Är det något jag kan göra för att hindra detta?

Jag blir lite förvirrad eftersom det löstes från deras håll.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken dns service du använder. Ett exempel är att de som hade no-ip adresserna som många använde stängdes ned av Microsoft eller nåt sånt, och om du använder nåt liknande som är gratis som stängs ned pga dns ddos attacker.

Det kan bero på många saker och anledningen att det fall inom två dagar kanske beror på dns cachen som kanske uppdaterades. Om det är kompisar så kanske du skulle kunna skicka ut ett mail med ip till servern ist för att använda en dns address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Beror väl på vilken dns service du använder. Ett exempel är att de som hade no-ip adresserna som många använde stängdes ned av Microsoft eller nåt sånt, och om du använder nåt liknande som är gratis som stängs ned pga dns ddos attacker.

Det kan bero på många saker och anledningen att det fall inom två dagar kanske beror på dns cachen som kanske uppdaterades. Om det är kompisar så kanske du skulle kunna skicka ut ett mail med ip till servern ist för att använda en dns address.

Jahaa okej. Jag använder ASUS egna DDNS "asuscomm" som var inbäddad i min RT-AC68U-router då man slapp regga och allt. Så det kan vara där problemet ligger. Har du något tips på vilken DDNS-"leverantör" jag ska vända mig till? Vi är ett par som spelar och vill gärna ha min DDNS utav olika anledningar hehe