Intel Skylake skickas ut för validering – lansering andra kvartalet 2015

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Och för övrigt anser du att Kartago borde förstöras.
Du kan bara inte låta bli att hata GeekBench, men en av kvaliteterna med GB är att du alltid kan se alla delresultat i deras browser, och alltså välja att utesluta test som du anser irrelevanta, eller alternativt vikta dem efter smak.

Håller förresten med om att MPX är den kanske intressantaste nyheten för privatanvändare. Plattformen som helhet innehåller intressantare nyheter IMHO än själva processorerna.

Japp, har ett rejält horn i sidan till Geekbench
Problemet är att nästa alla tester är extremt känsliga för väldigt små förändringar i vilka instruktioner som används, vilket även kan ändras med en förändring av kompilator. "Vanliga" program är typiskt alltid begränsade av hur effektiv branch-predictors, prefetcher och liknande är, vilket är de svåra delarna att designa i en modern CPU + olika kompilatorer typiskt har rätt liten påverkan.

Men håller fullt med om att plattformen är där de flesta intressanta nyheter finns, MPX kan bli en bra sak men vill se det i verklig action först. TSX (Transational memory extension i Haswell) såg ju riktigt coolt ut på pappret, men i praktiken gav det inte supermycket (i.o.f.s. en typisk 1.0 implementation) och så visade sig att det fanns en bug... TSX kan nog bli en bra sak i slutändan, men kommer nog krävas ett par revisioner där man lär sig hur detta bäst implementeras i "verkligheten".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det jag inte är helt på det klara med är om Skylake-S är en rak motsvarighet till nuvarande produkter namngivna med "S" (dvs något nedklockade?), eller om skillnaden bara är upplåst multiplikator? Eller rör det sig om helt annorlunda produkter? Om skillnaden enbart är motsvarande 4970k mot 4970S så känns det ju konstigt att K-varianten släpps så mycket senare. Eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag tror att vi med 2600K kan skatta oss lyckliga, för jag tror att de kommer att tuffa på till dess Kommer möjligen behöva skrämma den till 5ghz men det är inga problem Men ja, min "plan" är ju också att invänta Skylake K-modell

Eller vi som sitter på Intel 920 från 2008, än finns det kraft i dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Eller vi som sitter på Intel 920 från 2008, än finns det kraft i dem!

Även dom sista Core2-processorerna är ju rätt bra än, jag har t.ex en Q9550 som står sig riktigt bra - uppskrämd till 4 GHz finns egentligen lite anledning att byta (förutom hyperomodern styrkrets).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nått fel i artikeln 2.3ghz och 95tdp eller väldigt dåligt konstrotion...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Hmm... Skylake eller vänta på AMD Zen? Är ju sugen på att uppgradera snart så kanske blir Skylake + AMD grafikkort istället för att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Nått fel i artikeln 2.3ghz och 95tdp eller väldigt dåligt konstrotion...

Står i artikeln att klockfrekvenserna inte nödvändigtvis representerar de värden vi kommer se på kommersiella kretsar. Dessa är i ett teststadie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

För egen del är det ju de K-märkta processorerna som är intressant. Personligen undrar jag om vi kommer se några 6- eller 8-kärniga processorer utanför E-platformen för Broadwell/Skylake.

Permalänk
Snusfri

Dags att börja spara inför en Skylake/Maxwell rigg nästa år då
Fast min 2600K är fortfarande riktigt bra, speciellt klockad 4,5GHz,

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Nått fel i artikeln 2.3ghz och 95tdp eller väldigt dåligt konstrotion...

Nej.. det är nog bara att dom är så kallad "ES" exemplar dvs icke färdiga exemplar,sedan när dom färdiga modelerna kommer ut på marknaden kommer dom säkert högre ghz än så oftast har Es processorer lägre klock.

jag känner en kille som har kontakt med en som jobbar på intel han är testare och skickar ut ofta Es prollar jag har köpt genom han en Xeon E5 26xx V2 "Es" med 10 cores/20 Threads med basclock på 2,3ghz och 20MB cache och 115w tdp och sedan hade han en 4960x med "ES" med som gick i 3,3Ghz stock när egentligen den ska gå i 3,6ghz vid Retail

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Vad är det för vits med att ändra på sockeln hela tiden?