Thermalright tillkännager HR-02 Macho Zero – semipassiv kylare med lufttunnel

Permalänk
Medlem

Inte snygg iallafall... passar ingenstans ju :s

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hade tankar kring lufttunnel 2007 när jag byggde min första dator. Sen dess har det varit ganska tyst om det.

Men det är ju inte processorn som behöver lufttunnel. Det ärt ju grafikkortet. Processorerna blir ju knappt varma nuförtiden.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Men då används måste ju datorn i sin helhet bli varmare, eftersom man använder en av chassifläktarna... låter heldumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Men då används måste ju datorn i sin helhet bli varmare, eftersom man använder en av chassifläktarna... låter heldumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär inte bli någon större skillnad, chassifläkten drar ju fortfarande ut luft, enda skillnaden är att den nu går via cpu-kylaren.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Hade tankar kring lufttunnel 2007 när jag byggde min första dator. Sen dess har det varit ganska tyst om det.

Men det är ju inte processorn som behöver lufttunnel. Det ärt ju grafikkortet. Processorerna blir ju knappt varma nuförtiden.

Ser det som en fläkt mindre i datorn, vilket borde minska ljudnivån något.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Lär inte bli någon större skillnad, chassifläkten drar ju fortfarande ut luft, enda skillnaden är att den nu går via cpu-kylaren.

Jo, det blir en viss skillnad vilket man kan argumentera för enligt följande:

Betrakta chassit som ett slutet system frånsett en fläkt. Vid jämvikt måste den tillförda värmen från alla komponeterna (dQcomp/dt) vara lika med den värmemängd som lämnar chassit via fläkten (dQfan/dt), dvs

dQfan/dt=dQcomp/dt.

Den värmemängd som lämnar chassit kan skrivas som produkten av luftens specifika värmekapacitet (vid aktuellt tryck och luftfuktighet) multiplicerat med flöde gånger temperatur:

dQcomp/dt= Cair*T*flow.

Löser vi för flödet får vi

flow= dQcomp/(dt*Cair*T).

Alltså är flödeshastigheten som behövs vid jämvikt omvänt proportionellt mot temperaturen på den luft som flyttas ur chassit. Det är mer effektivt att ta den varmaste luften i chassit och flytta ut den än ta luft som har chassits inre medeltemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Passiv kylning är något jag längtat efter i över ett decennium. Jag minns min 386a som var passivt kyld.

Det blir väl antagligen fler och fler passiva kylare framöver när Intel lanserar Broadwell och Skylake.

Går om man vill. Jag hade min E4400 passivt kyld med en Scythe Ninja.

Permalänk
Medlem

Som en sann TR entusiast så väntar jag med spänning på denna

Härligt med lite variation då det mesta idag handlar om ett litet österikiskt imperium

Grejen är att jag redan har köpt en Macho Rev.A, (från Tyskland i brist på utbud i ankdammen), men har sedan dess varit på jakt efter en bra luftkanal som den här har. Jag lägger gärna en liten slant på en identisk kylare om det är vad som krävs för att få den, (luftkanalen alltså).

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finkelzvin:

Går om man vill. Jag hade min E4400 passivt kyld med en Scythe Ninja.

Jo, det går (mer eller mindre om man vill). Men ofta brukar man ändå behöva chassi fläktar då, och sen brukar temperaturen ligga ganska högt, så brukar man behöva en riktigt stor tung koloss som kyler processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tack för förklaringarna, men förstår nog ändå inte, haha...
Enda möjliga fördelen jag kan se är att man kan plocka helt frisk luft från t.ex. fronten istället för att plocka upp luft innifrån chassit som kanske har värmts upp av grafikkort etc.
Majoriteten av chassin har väl dock saker i vägen för insug som gör att det inte går att dra en stor tunnel där.

man kan ju sätta fläkten direkt på flänsarna, och sedan dra "tunneln" från fläkten till en fläktplats i fronten, eller är jag fel ute?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini