Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem

Nu får jag bara anta att ovanstående nämnda Samsung 8K har inget med vanliga datorskärmar att göra ??
Visst det vore intressant att se en 24,27,30,32" whatever 8K datorskärm.. helst med en 4K i samma storlek att jämföra med.
Men kommer nog inte bli prisvärt på bra länge om det nu existerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Det handlade om världen, inte Sverige. Då 41000 kr är topp 8% i Sverige är det nog ganska troligt att det är topp 1% i världen. Många länder är fattiga och/eller har låg prisnivå och har därför låga löner, medan rika länder med hög prisnivå har höga löner. En person i ett land med låga levnadskostnader kan ha högre levnadsstandard än en person i ett land med höga levnadskostnader men ändå ha lägre lön. Absoluta löner kan därför inte jämföras.

Hur vet du det? Konstigt att då referera till "en svensk som...". Jag ser heller inte riktigt hur världen skulle vara en relevant jämförelse (även vid ev. PPP) i sammanhanget. Sedan är ju som sagt inkomst inte det samma som rikedom.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Det är väl precis tvärt om? Dells skärm finns inte att köpa än(iaf inte i Sverige) medan Apples iMac kunde man beställa redan direkt efter eventet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Varför skall han göra det? Ser ingenting i artikeln som handlar om skärmens uppdateringsfrekvens.

Är ni verkligen så fyrkantiga?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är ni verkligen så fyrkantiga?

Nej, vi vet vad vi pratar om till skillnad från dig, att påstå att i Apples fall så spelar det inte någon roll om en skärm har 30hz eller 60hz för att dom får det att flyta oavsett; är ett helt befängt & felaktigt påstående från dig. Du har så otroligt noll koll på vad uppdateringsfrekvens är för något så du länkade till specifikationer som handlade om nätspänningen istället för uppdateringsfrekvensen bevisar bara hur clueless du är. Efter det länkade du till en artikel som inte ens nämnde skärmens uppdateringsfrekvens å sa "läs detta", seriöst.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Ganska övertygad om att ingen som testat den hade tyckt att det det var bra flyt om det inte var 60hz på den. Ingen jag läst har då gnällt på flytet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Nej, vi vet vad vi pratar om till skillnad från dig, att påstå att i Apples fall så spelar det inte någon roll om en skärm har 30hz eller 60hz för att dom får det att flyta oavsett; är ett helt befängt & felaktigt påstående från dig. Du har så otroligt noll koll på vad uppdateringsfrekvens är för något så du länkade till specifikationer som handlade om nätspänningen istället för uppdateringsfrekvensen bevisar bara hur clueless du är. Efter det länkade du till en artikel som inte ens nämnde skärmens uppdateringsfrekvens å sa "läs detta", seriöst.

Nu var det iofs inte jag som länkade till artikel, utan Halldin, däremot så står det i artikeln hur deras 5K skärm fungerar och Hz är helt onödigt vetande i det fallet, men kan man inte läsa engelska så beklagar jag.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver Apple alltid visar vägen... Tror ni det är Apple som tillverkar panelen eller? Att de kan leverera nu är pga de är stora och troligtvis har förtur på panelerna och kan köpa stora kvantiteter. Enda riktig hårdvara Apple "gör" är sina designer på ARM-cpuer. Resterande är bara att de tar vara på andras utveckling. Men ja, det vore trevligare att höra hur de driver skärmen, för 5k i 30hz tex är inget jag direkt längtar efter. Och ja, det är en nackdel även om man inte spelar, vilket man aldrig kommer kunna göra på denna (åtminstone inte i native upplösning).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Nu var det iofs inte jag som länkade till artikel, utan Halldin, däremot så står det i artikeln hur deras 5K skärm fungerar och Hz är helt onödigt vetande i det fallet, men kan man inte läsa engelska så beklagar jag.

Grymt självförtroende att vara arrogant samtidigt som man inte ens vet skillnad på nätfrekvens och bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Vilken uppdateringsfrekvens som bildskärmen har återstår att se, detta har en väldigt stor betydelse för olika arbetsuppgifter. Apples Imac målgrupp är dock inte gamers, så om skärmen suger för spel eller inte har ej så stor betydelse. Däremot är det många som håller på med film på macar. Och frågan är om 30Hz räcker för dessa? Jag vet inte, jag tror dock inte att du heller vet det.
Detta blir att höra med folk som just köper datorn för att redigera filmer vad de tycker den presterar för dessa. En stor del kommer dock göra annat som layout, bildredigering i photoshop, illustrator, indesign etc och där räcker 30Hz gott. -Med detta inte sagt att uppdateringsfrekvensen bara är 30Hz.

Om man köpa en mac och spela mycket så finns det betydligt bättre macar för området än den som tråden handlar om, utan denna aktuella dator är inriktad på personer som av någon anledning vill ha bra detaljrikedom på skärmen m.m. -Troligtvis för att de arbetar mycket med grafik, design etc.

Som inom det mesta i världen så är ofta inte en enda produkt bäst på precis allt och ska man ha det bästa så får man köpa en produkt som är skräddarsydd för ens behov.
*edit*
Jag skulle t.ex. gissa på att de flesta i forumet sitter med okalibrerade TN skärmar som är sämre i korrekt färgåtergivning än min skärm som jag hade i slutet av 90talet. (en bättre Eizo skärm) Men ändå är deras skärm bättre än min gamla för det de sysslar med, om inte annat så typ 20kg lättare. Så vilken skärm som är bäst beror mycket på vad man ska göra med den.

Permalänk
Skrivet av boomhowler:

Det är väl precis tvärt om? Dells skärm finns inte att köpa än(iaf inte i Sverige) medan Apples iMac kunde man beställa redan direkt efter eventet.

De är inte dells panel som sitter i denna de är en LG panel

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nackdel iMac
1: Dåliga utbyggnadsmöjligheter (nej, Thunderbolt gills inte).

Varför gälls inte Thunderbolt? Det finns många fräcka lösningar som är baserade på Thunderbolt, t.e.x har du nedan:
http://www.sonnettech.com/product/echoexpress3d.html

Finns även en hel del andra saker man kan köra på Thunderbolt, så jag tycker klart att det ger bra utbyggnadsmöjligheter med Thunderbolt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

De är inte dells panel som sitter i denna de är en LG panel

Dell tillverkar inga paneler utan kör troligen en LG. Båda kör förmodligen glas med snarlik anti-reflexbehandling också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bajenvraket:

De är inte dells panel som sitter i denna de är en LG panel

Hur vet du att det inte är samma panel? Dell har ingen egen tillverkning och har heller inte sagt vem som tillverkat den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

PC MASTER RACE!! *duckar, fintar och springer iväg fort som fan*

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

PC MASTER RACE!! *duckar, fintar och springer iväg fort som fan*

Så en Mac i dagsläget inte är en PC ?

Nästan lika kul som PC i dagsläget har blivit reserverat för Windows medans Mac och Linux och annat har blivit en egen kategori.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Wow, costar CAD verkligen 50.000kr?

http://www.creativetools.se/hardvara/arbetsstationer/apexx790...

Hitta en dyrare dator än iMacen

BOXX Technologies - APEXX 7901 - Bas
94 125 kr

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

http://www.creativetools.se/hardvara/arbetsstationer/apexx790...

Hitta en dyrare dator än iMacen

BOXX Technologies - APEXX 7901 - Bas
94 125 kr

Vid högsta spec kostar den nog över närmare 200,000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Vid högsta spec kostar den nog över närmare 200,000 kr.

Jo! Cad datorer kan kosta hur som helst.
Men har man kravet har man cashen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Ehm, varför denna misstanke/oro för att skärmen skulle köra i 30 Hz? Låter fullständigt osannolikt, såvida Apple inte satsar på "filmisk känsla" på muspekaren.

Dessutom kan man ju ana att det finns en anledning till att de lyfte fram den nyutvecklade tajming-controllern med en bandbredd på 40 Gbps - torde räcka.

Permalänk

Apple skärmar inte "high-end" när det gäller foto

Det som många i tråden verkar ha missat är att Apples skärmar inte är att betrakta som "high-end" när det gäller att redigera foto utan placerar sig generellt i ett mittensegment. De självklara valen för en fotograf med höga krav på utrustningen är EIZO eller NEC, även Dells bättre modeller kan bli aktuella. Det är även förvånande att så många verkar tro att antalet pixlar är vad som avgör kvaliteten på en skärm, detta är ju trots allt ett forum där det finns mycket kunskap om övrig teknik, häpnadsväckande att så många (inte alla) hänger upp sig så mycket på en enda specifikation.

Med anledning av detta är det ju helt vansinnigt att försöka avgöra vad som är mest prisvärt av t.ex Dells kommande 5K-skärm och Apples dito, ingen av dem är ju ens testade. För en fotograf hamnar just själva upplösningen längre ner på prioriteringsordningen än färgrymd, färgåtergivning, jämnheten i ljusstyrka, temperatur och möjligheten till hårdvarukalibrering. För en toppskärm från t.ex EIZO är dessa faktorer oftast uppfyllda med råge medan det historiskt inte har sett så bra ut för Apple, dock inte sagt att de är dåliga på något sätt, bara att de inte riktigt håller måttet för krävande bildbehandling, professionellt eller på en avancerad hobbynivå. Dessutom finns det till dags dato ingen Apple-skärm som kan hårdvarukalibreras, vilket mer eller mindre är en förutsättning för att de ens ska bli aktuella i sammanhanget.

Vilken nivå den nya skärmen håller går ju att spekulera i och om den når upp till standarden av NEC, EIZO eller Dells proffsmodeller, ja då verkar det ju vara en bra deal. Men snälla, förutsätt inte att 5K är någon slags garanti för att övriga variabler skulle vara uppfyllda, det är precis lika illa som att tro att alla 27" 1440-skärmar skulle vara lika. Fotografi handlar om färger och fotografer är väldigt kräsna. Sen, som säkert någon kommer att påpeka, finns det fotografer som använder Apples skärmar och verkar klara sig på det men tänk på att det är långt ifrån alla som bryr sig bortom avtryckaren på kameran eller har den kunskapen om färgrymder och kalibrering. Apple som ett skärmmärke för fotografer har hittills visat sig vara en seglivad myt som tyvärr ibland odlas av fotograferna själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av photonerd:

Det som många i tråden verkar ha missat är att Apples skärmar inte är att betrakta som "high-end" när det gäller att redigera foto utan placerar sig generellt i ett mittensegment. De självklara valen för en fotograf med höga krav på utrustningen är EIZO eller NEC, även Dells bättre modeller kan bli aktuella. Det är även förvånande att så många verkar tro att antalet pixlar är vad som avgör kvaliteten på en skärm, detta är ju trots allt ett forum där det finns mycket kunskap om övrig teknik, häpnadsväckande att så många (inte alla) hänger upp sig så mycket på en enda specifikation.

Med anledning av detta är det ju helt vansinnigt att försöka avgöra vad som är mest prisvärt av t.ex Dells kommande 5K-skärm och Apples dito, ingen av dem är ju ens testade. För en fotograf hamnar just själva upplösningen längre ner på prioriteringsordningen än färgrymd, färgåtergivning, jämnheten i ljusstyrka, temperatur och möjligheten till hårdvarukalibrering. För en toppskärm från t.ex EIZO är dessa faktorer oftast uppfyllda med råge medan det historiskt inte har sett så bra ut för Apple, dock inte sagt att de är dåliga på något sätt, bara att de inte riktigt håller måttet för krävande bildbehandling, professionellt eller på en avancerad hobbynivå. Dessutom finns det till dags dato ingen Apple-skärm som kan hårdvarukalibreras, vilket mer eller mindre är en förutsättning för att de ens ska bli aktuella i sammanhanget.

Vilken nivå den nya skärmen håller går ju att spekulera i och om den når upp till standarden av NEC, EIZO eller Dells proffsmodeller, ja då verkar det ju vara en bra deal. Men snälla, förutsätt inte att 5K är någon slags garanti för att övriga variabler skulle vara uppfyllda, det är precis lika illa som att tro att alla 27" 1440-skärmar skulle vara lika. Fotografi handlar om färger och fotografer är väldigt kräsna. Sen, som säkert någon kommer att påpeka, finns det fotografer som använder Apples skärmar och verkar klara sig på det men tänk på att det är långt ifrån alla som bryr sig bortom avtryckaren på kameran eller har den kunskapen om färgrymder och kalibrering. Apple som ett skärmmärke för fotografer har hittills visat sig vara en seglivad myt som tyvärr ibland odlas av fotograferna själva.

För alla fotografer är ju ute efter precis samma sak på samma sätt som alla musiker spelar samma stil eller alla konstnärer målar samma tavla.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

För alla fotografer är ju ute efter precis samma sak på samma sätt som alla musiker spelar samma stil eller alla konstnärer målar samma tavla.

Jag tror inte att du förstår riktigt. En kalibrerad skärm ger fotografen möjlighet att se hur bilden kommer att se ut på andra enheter än den egna. Utan rätt färger och temperatur blir detta svårt. Oavsett vilken typ av fotografi som framställs vill nog alla fotografer kunna avgöra hur deras produkt ser ut för andra människor så långt som det är möjligt, så att det budskapet de vill förmedla inte förvrängs. Det har ingenting med vad de försöker åstadkomma konstnärligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av photonerd:

Jag tror inte att du förstår riktigt. En kalibrerad skärm ger fotografen möjlighet att se hur bilden kommer att se ut på andra enheter än den egna. Utan rätt färger och temperatur blir detta svårt. Oavsett vilken typ av fotografi som framställs vill nog alla fotografer kunna avgöra hur deras produkt ser ut för andra människor så långt som det är möjligt, så att det budskapet de vill förmedla inte förvrängs. Det har ingenting med vad de försöker åstadkomma konstnärligt.

En bild ser olika ut på alla andra enheter vilket som, alla har inte samma inställningar som fotografen vill att det ska vara, samma sak med musik, det låter olika i olika system, det enda stället det låter som det är tänkt på är i studion de spelar in.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

En bild ser olika ut på alla andra enheter vilket som, alla har inte samma inställningar som fotografen vill att det ska vara, samma sak med musik, det låter olika i olika system, det enda stället det låter som det är tänkt på är i studion de spelar in.

Ja det har du rätt i och det kan vara ett problem om det primärt är webben som bilderna ska till. Till print är det något av en annan historia. Dessutom förutsätter du att det alltid går direkt i ett led från fotograf till konsument, det kan finnas flera led i kedjan och det underlättar enormt om alla kan köra med kalibrerad utrustning från början. Hur du än vänder och vrider på frågan måste du väl ändå erkänna att det bästa en fotograf kan göra är att se till att bilden produceras i rätt färger och på så sätt åtminstone kontrollera avsändarkvaliteten, sen är det lite upp till mottagaren att ha koll på sin egen utrustning. Detta är dock bara ett sidospår från huvudfrågan, jag förutsätter att du håller med mig om att Apple i dagsläget inte är en optimal fotoredigeringsskärm av denna anledning. Vad den nya 5K-skärmen går för, det får tiden utvisa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av photonerd:

Ja det har du rätt i och det kan vara ett problem om det primärt är webben som bilderna ska till. Till print är det något av en annan historia. Dessutom förutsätter du att det alltid går direkt i ett led från fotograf till konsument, det kan finnas flera led i kedjan och det underlättar enormt om alla kan köra med kalibrerad utrustning från början. Hur du än vänder och vrider på frågan måste du väl ändå erkänna att det bästa en fotograf kan göra är att se till att bilden produceras i rätt färger och på så sätt åtminstone kontrollera avsändarkvaliteten, sen är det lite upp till mottagaren att ha koll på sin egen utrustning. Detta är dock bara ett sidospår från huvudfrågan, jag förutsätter att du håller med mig om att Apple i dagsläget inte är en optimal fotoredigeringsskärm av denna anledning. Vad den nya 5K-skärmen går för, det får tiden utvisa.

Vi är egentligen helt överense i frågan, är bara lite sidofaktorer som kan spela in, men som du säger så är det bästa en fotograf kan göra är att se till att bilden produceras i rätt färger så att åtminstone avsändarkvaliteten är som den ska och jag håller helt med dig i tidigare att EIZO är de erkänt bästa skärmarna för jobbet, det är vad de är kända för och alltid varit

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det går att köra extern skärm till iMacs också. Största problemet är att det inte finns några möjligheter för hårdvarukalibrering, men du kan fortfarande få bra resultat med kalibrerad profil. Dock inte 100% AdobeRGB tack vare bakgrundsbelysningen. sRGB brukar den ligga väldigt bra på från fabrik. De som behöver AdobeRGB känner såklart till att de behöver en extern monitor.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har nämns tidigare i tråden. Men jag läste precis Engadgets recension av denna dator och det visar sig att man inte alls kan använda den som enbart en skärm till annan dator. Detta har man kunnat med äldre iMac:s.

http://www.engadget.com/2014/10/22/imac-with-retina-display-r...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Varför gälls inte Thunderbolt? Det finns många fräcka lösningar som är baserade på Thunderbolt, t.e.x har du nedan:
http://www.sonnettech.com/product/echoexpress3d.html

Finns även en hel del andra saker man kan köra på Thunderbolt, så jag tycker klart att det ger bra utbyggnadsmöjligheter med Thunderbolt.

Tekniskt sett kan givetvis Thunderbolt ersätta det mesta. Men vill du verkligen ha en situation där du sitter med en extern dvd-brännare, en eller flera externa hårddiskar, en extra usb-hubb, extern kortläsare, externt grafikkort, externt ljudkort, externt videofångarkort, externt..

Missförstå mig rätt, jag tycker inte Imac är en dålig dator (även om vissa mindre val kan kritiseras). Jag sågar heller inte thunderbolt och ser fördelarna som finns i externa lösningar. Men på samma sätt ser jag också nackdelarna. Ett aktuellt exempel kan vara ett förslag jag gjorde om att skaffa en DAS som ansluts över eSATA. Att vanligt eSATA III-kort kostar typ 250-300 kronor. Samma lösning för en Imac via thunderbolt skulle kosta 3500-4000 kronor OCH givetvis kräva en extra strömadapter och dessutom ytterligare en låda på bänken som tar upp plats. Allt går att lösa, men den klassiska datorlådan har faktiskt sina fördelar. Men detta är inget att bråka om, vi ser nog saken på ungefär samma sätt i slutändan, det handlar bara om olika avvägningar mellan pris/utseende/smidighet/yta/..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Vet inte om detta har nämns tidigare i tråden. Men jag läste precis Engadgets recension av denna dator och det visar sig att man inte alls kan använda den som enbart en skärm till annan dator. Detta har man kunnat med äldre iMac:s.

http://www.engadget.com/2014/10/22/imac-with-retina-display-r...

Problemet är väl det att det finns inget vettigt sätt att ansluta en extern dator. Standardiserade lösningar finns helt enkelt inte. Även den äldre metoden kan ju beskrivas som en smula ..klumpig. På de sättet har utvecklingen gått bakåt, på den gamla goda tiden (iMac G3) så var det bara att ansluta en extern dator. 1024x768 underbart suddiga pixlar.

Nå, till dagens Imac. Möjligen skulle man kunna tänka sig någon typ av fjärranslutning, en ren Gb-anslutning kan nog ge hyfsad prestanda även med hänsyn taget till alla miljoner pixlar som ska flyttas. Sedan ska givetvis protokollen stödja upplösningen också, men sådant går att lösa.