Permalänk

Koppla TV via datauttaget (Tele2)

Hej!
jag har läst en del trådar här inne men inte hittat svaret på min fråga, så gör nu en ny tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig. Håller på att bli tokig på att försöka få igång digital TV från Tele2 (Tele2 Triple Play- bredband, TV och Telefoni) i min nya lägenhet. Jag är inte så kunnig inom detta men tror det är IP-TV? Det är iallafall Öresundskrafts stadsnät. I min klädkammare sitter två "dosor" i vägen, varav båda har uttag som är numrerade 1-8.

Från Tele2 har jag fått digitalbox, och router/Gateway som allting ska kopplas i. Har fått en (inte så tydlig) instruktion från min hyresvärd om hur man ska koppla den här "dosan" i väggen och när jag kopplar in bredbandet så fungerar det. Så långt är allting bra. Men enligt både instruktionen från Tele2 och min hyresvärd ska det sedan gå en sladd mellan Gatewayen och Digitalboxen, för att få TV:n att fungera. Detta fungerar alltså INTE.

Efter ett par månader och X antal samtal till Tele2:s kundtjänst har jag fått igång det, efter att hon jag pratade med sa att sladden till TV:n INTE ska kopplas till routern/Gatewayen från Tele2, som det står i instruktionen från Tele2 & värden, utan direkt till väggen eftersom det är Öresundskraft (vilket de ju kunde sagt från början). Men hon kunde inte svara på hur man skulle koppla det, hon sa att det borde finnas ett uttag som är märkt "TV", men det finns inte. Men hon trodde kanske det var uttag 2 som det skulle kopplas i. Och det funkade faktiskt, den hittade kanalerna- problemet är nu bara att det var ju 2:an som jag hade kopplat bredbandet i, och jag vill ju att både bredbandet och TV:n ska fungera samtidigt, såklart! Har testat att koppla i de andra uttagen men inget fungerar.

Vill inte ringa till Tele2 igen för det känns inte som att de kan hjälpa mig mer, hon sa i princip sist, "du får testa själv tills det funkar". Men jag har testat allt nu känns det som, någon kunnig inom detta som kanske kan komma med några tips?

Permalänk
Medlem

Har du en billig switch som du kan ansluta tvn och bredbandsroutern i parallellt? Det är nog egentligen inte lösningen, men det _kan_ fungera beroende på hur de kopplat det. Dvs, prova och meddela oss så får vi lite mer att gissa kring.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det helt vansinnigt att Öresundskraft lagt bägge tjänsterna på samma port. Du borde bråka på dem...

Vad man behöver svar på är.
Får digitalboxen en publik IP adress eller har Tele2 en specifik "range" av IP adresser som delas ut till boxar. Förmodligen baserat på MAC adresser.

Är det så att digitalboxen pratar VLAN och att det är anledningen till att det inte fungerar bakom routern/gateway?

Permalänk
Medlem

Om det är tripple play så går det nog genom samma port, bara så av någon anledning att de har en tjänstfördelnings switch, kanske till för andra leverantörer. En billig vanlig switch borde fungera och sedan dra bredband in i routern och sedan den andra kabeln till iptv boxen.

Anledningen varför det inte fungerar är troligtvis för att din iptv box inte får korrekt ip när den ligger i ditt egna lan så själva multicast strömmen kommer inte fram eftersom den ligger på ett annat nät.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om det är tripple play så går det nog genom samma port, bara så av någon anledning att de har en tjänstfördelnings switch, kanske till för andra leverantörer. En billig vanlig switch borde fungera och sedan dra bredband in i routern och sedan den andra kabeln till iptv boxen.

Anledningen varför det inte fungerar är troligtvis för att din iptv box inte får korrekt ip när den ligger i ditt egna lan så själva multicast strömmen kommer inte fram eftersom den ligger på ett annat nät.

Tack för svaren!
Nu känner jag mig dum,men..vad är switch? Jag ska alltså köpa det separat?
Det finns nåt som kallas switch på den här dosan/kabelgrejen i väggen,det står i instruktionen att switchen ska stå på läge "off". Testade nu att sätta den på "on" och det hände inget..men det kanske inte är denna switch ni menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

... Har du ingen granne som du kan fråga / kolla på hur de gjort?
Det brukar alltid klarna en del grejer då.

Blir lätt mycket termer när man kommer in i IT-världen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jo,får väl göra det..Förstår inte varför de ska göra det så svårt att koppla in bredband och tv:-( Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannaan:

Jo,får väl göra det..Förstår inte varför de ska göra det så svårt att koppla in bredband och tv:-( Tack för hjälpen iaf!

Skriv tillbaka här och berätta sen. Helt sjukt att du fått hålla på så här.
När mor min flyttade in i sin lägenhet beställde vi bara fiber från Tele-2.
Sen när deras påslagningsdatum inträffade så var det bara att köra så det rök.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hallå! ladda ner Öresundskrafts "komigång guide" Du skall koppla tvboxar separat i CPE (öresundskrafts switch) inte i tele2's router.
Routern kopplar du in i en annan av CPE's portar (valfri) där du kopplar du dina datorer hemma (trådlöst + trådat) telefonin sitter inbyggs i tele2's router och behöver ej någon port i CPE.

http://stadsnat.oresundskraft.se/atlas/file.php?archivefile=3...

Permalänk

Visste inte att det fanns en sån, tack!
Ska läsa den!

Permalänk

Tänkte uppdatera denna tråden ifall någon var intresserad av hur det gick, eftersom jag löste problemet tack vare tips som jag fick i denna tråden!
Efter att det kommit hit en tekniker som försökte lösa problemet men inte visste någonting egentligen, så chansade jag genom att beställa en 8 portars switch från NetonNet,(en TP-LINK TL-SG105) som jag kopplade till det fungerande uttaget på mediaomvandlaren i min klädkammare(nr 2). Jag kopplade sen de andra portarna på switchen till den siffran på medieomvandlaren som står för det nummer på rummen som jag ville ha internet och tv i. Det funkade! Så nu kan jag alltså både se tv och använda internet samtidigt:-)