Permalänk
Medlem

Byta router??

Vi har en D-link dir655 som vi haft i 3-4 år. I huset där vi bodde tidigare hade vi två datorer uppkopplade med kabel via routern. Sen hade vi trådlös uppkoppling med. Titt som tätt la anslutningen ner och vi fick starta om routern för att bli uppkopplade igen. Nu har vi flyttat till en lägenhet där det sitter ett skåp på väggen där internet kommer in. Det finns fyra uttag o internet kommer in via det första. Nu har vi kopplat in routern till det uttaget och sen kablar från routern till de två uttag där vi sen har datorer. Det trådlösa funkade uruselt oc knappt alls. Det är betongväggar nästan över allt, så jag köpte en wifi-förstärkare och det blev något bättre, men inte bra. Vi fortsätter o tappar anslutning och internet lägger ner. Sönerna som spelar på sina datorer är måttligt nöjda. Känner mig villrådig... Är det routern vi bör byta ut? Eller kan det vara något annat som är tokigt?

Permalänk
Medlem

Kolla över vad grannarna kör på för kanaler.
Görs enkelt med t.ex inssider (finns gratisversioner at ladda hem, eller kör mobilappen).
Och sedan lägger du ditt nät där du har minst krockar med andra nät.

Permalänk
Medlem

Får testa att lolla det. Skulle det vara möjligt att sätta en split? i uttaget där internet kommer in i lägenheten o sen koppla in killarnas datorer direkt ut så att säga? Finns det splittar med tre förgreningar? Då hade killarnas datorer kunna få varsin o sen routern en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikon68:

Får testa att lolla det. Skulle det vara möjligt att sätta en split? i uttaget där internet kommer in i lägenheten o sen koppla in killarnas datorer direkt ut så att säga? Finns det splittar med tre förgreningar? Då hade killarnas datorer kunna få varsin o sen routern en.

Kort svar är nej. Routern måste sitta först.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det finns ju ofta LAN-portar i din router, om sönerna vill vara uppkopplade via kabel så är det väl bara koppla in dom via kabel till någon av LAN-portarna.

Annars skulle jag rekommendera dig att köpa en ny router. Jag har själv en Asus RT-N66U som jag tycker fungerar väldigt bra, den ska enligt uppgift ha bra täckning (källa: smallnetbuilder). Denna router har portar för att kunna koppla in alla dina söner via kabel, om de så önskar.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag har haft en DIR-655 i lite drygt ett år som jag precis bytte ut pga. samma problem som du beskriver. För mig blev allt dock värre allt eftersom tiden gick. Sista veckan jag hade den så orkade den inte ens leverera mina 100Mb/s utan jag fick ut ungefär 10-12Mb/s med kabel!

Jag testade i princip allt för att få den att fungera bättre, (olika mjukvaror, inställningar osv) utan lycka. Mitt tips är att införskaffa en ny router i en högre prisklass då dessa levererar prestanda och om man inte har väldigt otur, håller mycket längre.

Kan själv rekommendera Asus routrar.

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Medlem

Det får bli en ny router helt enkelt, har också hört att Asus routrar är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikon68:

Det får bli en ny router helt enkelt, har också hört att Asus routrar är bra.

En ny router kommer även den strula om du har 60 grannar på samma frekvensband.

Permalänk
Medlem

Är tyvärr inte speciellt kunnig...du skrev i ditt första inlägg att jag skulle lägga mitt nät där det inte krockar . Var gör jag det? Är drt nåt man kan justera i det där inssider? Bättre fråga o verka dum än gå dum resten av livet.... Men då det strulade även när vi bodde i hus o där det inte var tätt mellan husen så kanske det ändå ör läge för ny router? Vad är skillnaden mella asus ac660 och asus n660?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikon68:

Är tyvärr inte speciellt kunnig...du skrev i ditt första inlägg att jag skulle lägga mitt nät där det inte krockar . Var gör jag det? Är drt nåt man kan justera i det där inssider? Bättre fråga o verka dum än gå dum resten av livet.... Men då det strulade även när vi bodde i hus o där det inte var tätt mellan husen så kanske det ändå ör läge för ny router? Vad är skillnaden mella asus ac660 och asus n660?

Din router sänder på en fix frekvens, AKA kanal.
Och alla sändare som sänder på den kanalen delar i princip på den tillgängliga bandbredden.
En stor del av problemet är att många konsumentroutrar aldrig konfigureras riktigt och då hamnar på den kanalen dom levereras med, t.ex så är kanal 6 väldigt poppis med telia routrar.
Med hjälp av t.ex inssider så kan du enkelt se vad dina grannar kör sin wifi på för kanaler.
På så sätt kan du välja en kanal som inte är så upptagen.

Kolla på bilden:
http://i.imgur.com/V8iMo.gif

Där ser du t.ex att kanal 5-6-7 har 4 wifi som överlappar.
Medans kanal 1+2, 8+9 och 13+44 inte har några alls.
Att de separata wifi näten ser ut som plattåer i inssider beror på att signalerna läcker lite utanför sin fixerade kanal, så 2 grannkanaler stör varandra litegrand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weldee:

Jag har haft en DIR-655 i lite drygt ett år som jag precis bytte ut pga. samma problem som du beskriver. För mig blev allt dock värre allt eftersom tiden gick. Sista veckan jag hade den så orkade den inte ens leverera mina 100Mb/s utan jag fick ut ungefär 10-12Mb/s med kabel!

Jag testade i princip allt för att få den att fungera bättre, (olika mjukvaror, inställningar osv) utan lycka. Mitt tips är att införskaffa en ny router i en högre prisklass då dessa levererar prestanda och om man inte har väldigt otur, håller mycket längre.

Kan själv rekommendera Asus routrar.

En väldigt populär lösning att få en DIR-router att bli snabbare igen är att stänga av QUOS och Traffic Chaping... tror jag det heter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

En väldigt populär lösning att få en DIR-router att bli snabbare igen är att stänga av QUOS och Traffic Chaping... tror jag det heter.

Jag testade detta på min när den började strula, Det funkade jättebra när jag var själv men så fort någon annan skulle använda linan samtidigt så funkade det knappt alls för dem.

När det gäller olika frekvensband osv så hjälper det inte alls om det är routern det är fel på från början, TS nämnde ju att nätet hade gått ner på stället de bodde på innan. DIR-655 är även konfigurerad att välja kanal automatiskt från början så den är inte fixed.

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem Inssider och posta en bild, versioner före 4 är gratis men finns inte kvar på deras egna hemsida så
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
Så här ser annars skillnaderna ut mellan v3 och v4

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.