Vilken processor med vpn (Client) 256 AES kryptering

Permalänk
Avstängd

Vilken processor med vpn (Client) 256 AES kryptering

Har konstaterat att Nasens ARM kanske inte är det bästa, ligger på 30 Mbps, men hur står matchen mellan Intel och AMD i samma prisklass. Tänkte mig en:
AMD A6 6400K 3,9 Ghz FM2 ev AMD A10 5800K 3,8 Ghz (moderkort finns) eller Intel Pentium G2030 Dual Core (får då skaffa nytt moderkort).

OVPN.se använder sig utav AES-256-CBC kryptering bakom en 2048 Diffie-Hellman nyckel (vad det nu betyder?).
Har läst lite här och i TrueCrypt verkar Intel spöa AMD men kanske inte går att jämföra med VPN kryptering. Kan inte mycket om detta här men vill lära mig.

Så till slut: Är det lönt att gå över till Intel för att den behandlar kryptering snabbare?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli väldigt förvångad om en AMD på 3,8Ghz (oavsett arkitektur och antalet kärnor) inte klarade VPN utan problem. Visst Intel kommer antagligen ha något bättre verkningsgrad och mer headroom osv. Men rent i strömspar-ekonomiska tankegångar så borde du ändå få lägre totalkostnad med AMD i och med att du har moderkort redan att tillgå. Jag känner inte till att Intel är optimerad på något sätt för VPN utan du får snarare bara de generella prestanda/watt fördelar som Intel har. AMD borde vara ditt bästa val helt enkelt för att du har ett moderkort redan.

Permalänk
Avstängd

Kör vi på AMD och så slipper man byta moderkort. Har en AMD A-Series A4-5300 3,4GHz nu i "alltid på" burklen. Tankar 70 Mbps med den genom VPN och med speldatorn (I7) 100 Mbps.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Oj det var rätt stor skillnad. Om det beror på ren CPU kraft eller något som du eventuellt även får med en G2030 vet jag inte. Pentium processorerna har ju inte alla features som en i7.

Förhoppningsvis finns det nån här som kan mer om detta. Rent intuitivt så speglar skillnaden i bandbredden cpu-kraft men detta är antagligen felaktigt iakttagande... sorry att jag inte kan hjälpa ytterliggare.

Men det låter udda ifall det ska krävas en snabb Intel för att få max VPN fart. Känns som att en billig AMD borde kunna lösa det.

Om du inte redan gjort det: För säkerhetsskull gör ett hastighetstest med AMDn utan VPN. Mitt eget moderkort gav bara ca 30 mbit/s innan jag stängde av hårdvaruaccelerationen på dess nätverksadapter. Sen fick jag 1gbit/s typ. Nån slags bugg i drivrutinen mao.

Permalänk
Avstängd

Utan VPN får jag samma på bägge datorerna.
Ibland 900/900 och nu Primetime (20-22) detta:

Tror att kryptering suger mycket av CPU och har fått den förklaringen innan att det är därför man inte ska köra från en router. Nas är rätt okej men dator bäst men hur kraftig den bör vara kan vi nog bara gissa. Som sagt, vet inte om 4 kärnor vs 2 kärnor spelar in om det finns 4-kärniga socket fm2. Jodå, hittade denna för 1100 kr: AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Socket FM2 Box

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

A10 6800K är snabbaste på fm2. Den har ju fri multipel så du kan lätt överklocka den ifall stock inte ger hela bandbredden.

Permalänk
Avstängd

Testade med min Intel I3 Hasswell NUC och den piskade inte AMD. Mina resultat blev följande med olika konfigurationer. Kollade att ladda till Nas eller håsrdisk och det kvittade fartmässigt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

1000/1000 Fiber - Privat tracker.

10 Mbps = NAS Synology Diskstation 213
13 Mbps = NUC I3 Hasswell
40 Mbps = Intel Pentium Dual-Core Mobile T3400 Laptop
70 Mbps = Amd A4-5300
100 Mbps = Core i7-3770K

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)