Permalänk
Avstängd

Bästa nätverkskabeln?

Hej Sweclockers! jag undrar vilken som är den bästa nätverkskabeln jag har 60 mbits internet från telia och har en technicolor tg799tsvn v2 router! och ett integrerat nätverkskort (msi) moderkort. tacksam för svar pease

Visa signatur

FellaN till din tjänst! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av F33ll4NN:

Hej Sweclockers! jag undrar vilken som är den bästa nätverkskabeln jag har 60 mbits internet från telia och har en technicolor tg799tsvn v2 router! och ett integrerat nätverkskort (msi) moderkort. tacksam för svar pease

Alla cat5 och framåt kommer gå helt utmärkt, finns ingen skillnad mellan dem som du kommer märka av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

CAT5E räcker, den klarar upp till 1Gbit. Cat6 upp till 10gbit så välj du valfri kabel som är något av dessa.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

okej för köpte en cat5e den duger alltså? spelar den någon roll om kabeln ligger i en klump på golvet? saktas de ner då?

Visa signatur

FellaN till din tjänst! :)

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Är man osäker på var tråden ska placeras går det bara att kontakta en moderator eller anmäla tråden.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av F33ll4NN:

okej för köpte en cat5e den duger alltså? spelar den någon roll om kabeln ligger i en klump på golvet? saktas de ner då?

Usch ja, kabelklumpar på golvet ska man undvika. Det är fult, samlar damm och utgör en betydande snubbelfara.

Men du kan trösta dig med att det i alla fall inte saktas ner.

Permalänk
Medlem

Slå ingen knut på den bara...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av F33ll4NN:

spelar den någon roll om kabeln ligger i en klump på golvet? saktas de ner då?

Minimalt, om än alls, klassade nätkablar är TP(twisted pair), det gör dom mindre känsliga för störningar så en liten rulle gör ingen skillnad.
(dumt att ha 99m på golvet om du behöver 1m bara )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Minimalt, om än alls, klassade nätkablar är TP(twisted pair), det gör dom mindre känsliga för störningar så en liten rulle gör ingen skillnad.
(dumt att ha 99m på golvet om du behöver 1m bara )

Skall man vara petig så kan de bli prestanda tapp om man har ethernet kabel som är längre än 100m

Permalänk
Medlem

Har hört att helst ska själva ytterhöljet vara hårt kramande om de inre kablarna, det ska alltså inte finnas utrymme för kablarna att kunna röra sig för mycket där inne. De brukar bli något styvare då och kräver mer av ett ytterhölje av bra kvalite för att inte spricka när man te x böjer runt hörn och dyl. Varför kan jag inte svara på men köper man en dyrare kabel av nåt finare märke brukar det stämma som ovan.

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Skall man vara petig så kan de bli prestanda tapp om man har ethernet kabel som är längre än 100m

tror du det var tillfälligt att jag skrev 99+1

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

tror du det var tillfälligt att jag skrev 99+1

Nä hehe men tror inte trådskaparen fatta de

Permalänk
Medlem
Skrivet av F33ll4NN:

Hej Sweclockers! jag undrar vilken som är den bästa nätverkskabeln jag har 60 mbits internet från telia och har en technicolor tg799tsvn v2 router! och ett integrerat nätverkskort (msi) moderkort. tacksam för svar pease

Ta den som är snyggast eller billigast.
En skyddsgrej för att inte "flärpen" på kontakten går sönder så lätt, är jäkligt najs också. Se bild

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N