Permalänk

OpenVPN hög CPU last, normalt ?

Kör anonine OpenVPN på min nya NAS DS214, i den sitter " a dual-core ARM chip running at just over 1 Ghz"
Nu till min fråga, är det normalt att OpenVPN tar mycket CPU kraft, i mitt fall ser jag en ökning på 45%.
Tacksam för snabbt svar då detta problem kanske leder till en retur mha öppetköp.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Kör anonine OpenVPN på min nya NAS DS214, i den sitter " a dual-core ARM chip running at just over 1 Ghz"
Nu till min fråga, är det normalt att OpenVPN tar mycket CPU kraft, i mitt fall ser jag en ökning på 45%.
Tacksam för snabbt svar då detta problem kanske leder till en retur mha öppetköp.

Låter normalt om du frågar mig..allting som har med kryptering att göra brukar väl äta en del CPU.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Beroende på vilka instruktioner som det finns stöd för i just den processortypen så påverkad belastningen olika. Men kryptering/dekryptering såväl som komprimering/dekomprimering kan ta väldigt mycket resurser...

BTW; Är det en höjning av CPU utnyttjandet med 45% (från typ 10% -> 14,5%) eller en höjning till 45% som du upplever?

Permalänk
Skrivet av Dantedali:

Beroende på vilka instruktioner som det finns stöd för i just den processortypen så påverkad belastningen olika. Men kryptering/dekryptering såväl som komprimering/dekomprimering kan ta väldigt mycket resurser...

BTW; Är det en höjning av CPU utnyttjandet med 45% (från typ 10% -> 14,5%) eller en höjning till 45% som du upplever?

Mha Putty - SSH - top ser jag att processen "openVPN" belägger upp tiil 45%.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ljudnisse:

Mha Putty - SSH - top ser jag att processen "openVPN" belägger upp tiil 45%.

Inte ovanligt att OpenVPN drar "så mycket" på en relativt dålig cpu som dessa är i olika NAS:ar. Så jag skulle säga att du inte behöver oroa dig för att OpenVPN drar "mycket" cpu på en sådan "dålig" cpu (i jämförelse mot en Intel eller AMD cpu som är gjorda för serverbruk).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Påverkar farten också. Gick tillbaka från Synology att köra från strömsnål Amd A4-5300 10-60 Mbps dock lite jämnare högre fart på min Nuc I3 Hasswell.

Men Nas duger då man inte har bråttom och tacksam mot VPN-bolaget som hjälpte mig att hosta igång den med VPN. Får väll göra en liten sammanställning med video och bilder hur mycket man får ut med olika konfigurationer när tiden vill.
Jovisst, ja, provade med en Netbook Atom också. Fick mycket bättre fart med Xubuntu än med Windows 7 på den sega maskinen.

Edit 2014 - 10 - 24

Har nu noga testat med vpn både till datorernas disk och att de laddar direkt till disk i nätverket vilket fartmässigt kvittade. Här är mina resultat:
Download med samma torrent med god seed från en privat tracker.
10 Mbps = NAS Synology Diskstation 213
13 Mbps = NUC I3 Hasswell
40 Mbps = Intel Pentium Dual-Core Mobile T3400 Laptop
70 Mbps = Amd A4-5300
100 Mbps = Core i7-3770K

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Tanken var att kanske lämna tillbaks och byta till en DS214play men misstänker att den kommer ta nästan lika mycket last med opneVPN, jag får väl gå ner på PPTP om det kniper.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12