Intel Broadwell-E försenas till 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Om Skylake-E är försenad betyder det med nära nog 100% sannolikhet att Skylake baserade Xeon E5 är försenad då E-serien är Xeon E5 med några saker avslagna.

På vilka sätt skiljer de sig åt? Har du länkar till artiklar som berör detta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TeTe:

På vilka sätt skiljer de sig åt? Har du länkar till artiklar som berör detta?

Framförallt virtualiseringsstöd, ecc-minne och lite fler server specifika egenskaper.

Du behöver inte någon artikel för att nå denna slutsatsen. Kolla Ark på intels hemsida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Framförallt virtualiseringsstöd, ecc-minne och lite fler server specifika egenskaper.

Du behöver inte någon artikel för att nå denna slutsatsen. Kolla Ark på intels hemsida.

Jag har tittat på Ark men kan ändå inte bestämma mig för vad som är bäst just i mitt fall. Anledningen till att jag frågar är att jag vill sätta ihop en dator med många kärnor och ha den först och främst till BOINC. Jag funderar på vad som blir bäst, Xeon eller Haswell-E. Problemet med Xeon är att jag inte kan något om serverprodukter och att jag i övrigt tänker använda datorn som en simpel surfdator. Kan man installera en konsumentversion av Windows på en Xeon-dator och går det att låsa den så att den fungerar som en vanlig dator och inte som en server?

Permalänk
Medlem

Jaha 6 månaders försening enligt en icke Intel källa! Och?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur många gånger har inte det sagts och inte uppnåtts?

Är inte bitter, men hur många är det här som kommer att köpa den eller för den delen ens ha någon nytta av den?

Kanske jag.

En sådan som mig som älskar att redigerar film och älskar att leka i photoshop och göra mycket saker samtidigt i många program, som jag i dagsläget gör med en processor som bara har 4 kärnor och inte stöd för HT.
Ändå går det utmärkt men ändå är inte min rekommenderat till användning av sådana program utan spel främst, så för mig skulle en sådan passa perfekt även om Haswell-E finns så vill jag hålla mig på min 4670k ett tag till, tills Broadwell-E kommer, stor uppgradering för mig vid applikations området.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Jaha 6 månaders försening enligt en icke Intel källa! Och?

Då Intel's vd Brian Krzanich själv säger att de har problem med att teknikens yield, inte når upp till den nivå bolaget hoppats på så är det heller inte helt osannolikt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då Intel's vd Brian Krzanich själv säger att de har problem med att teknikens yield, inte når upp till den nivå bolaget hoppats på så är det heller inte helt osannolikt.

Ja, men det är bara 6 månader det är väl inget att hänga upp sig på direkt, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Ja, men det är bara 6 månader det är väl inget att hänga upp sig på direkt, eller?

Nej, men 6 månader från ursprungligt datum blir 2016

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Kvittar då jag (och de flesta andra) ändå inte hade tänkt köpa den, så den kan få dröja till 2017 med om de så vill.

Det finns väl ingen processor som de flesta kommer att köpa och då blir resultatet att vi inte behöver ha några processorer alls? *skämt åsido, men argumentet är inte bra*

Skrivet av Rajat:

Är inte bitter, men hur många är det här som kommer att köpa den eller för den delen ens ha någon nytta av den?

Vi är många även här på forumet som använder och har behov av klusterdatorer som har betydligt mer beräkningskraft än den slöa Intel Broadwell-E cpun. Och skulle vi sitta med en enda sådan slö cpu idag, så skulle vi ej klara av att utföra vårt jobb.

Skrivet av Helge200:

en tanke . behöver vi så mycket mera kraft i maskinerna då? tycker att de flesta har riktigt overkill maskiner redan. ( oavsett det skulle vara kul med mer eller inte..)
vi har gått och väl mer i maskinen än programmen klarar av i flera år framöver. säger det som många andra sagt redan för massor av årsen. * snart är de så små att man kan gå runt med datorn i fickan.*

Jag ställer mig tveksam till påståendet att folks behov av ökat datorkraft har minskat, det som däremot har hänt är att varenda kotte nu har blivit beroende av att ha datorkraft hemma. Och folk som inte hade någon dator alls hemma förr, klarar sig idag bra med en standarddator som t.o.m kan vara något år gammal. Ser man då på gruppen datoranvändare, så visst har nog behovet av ökad datorkraft minskas, för att en massa icke entusiaster och liknande har skaffat datorer och räknas med i gruppen.

Vi entusiaster så tycker jag det snarare skenar iväg och det har blivit enklare att t.o.m. hyra datorkraft för ens behov. Man behöver inte vara datorteknisk för fem öre, det räcker bara redigera filmer och man får vänta längre. Börjar man med programmering så handlar det mycket om att begränsa sig till de resurser som man har.
Och tyvärr är windows bra på att suga ut resurser bra, t.ex. vet jag många som sitter med 4kärniga i7or, 16GB ram, ssd etc och datorn är seg vid vanlig surfning etc, då de ej har rensat skiten på ett bra tag.

Jag tycker det är mycket tragisk att utvecklingen går så sakta, men argumentet att det kanske är bra för AMD kan jag köpa. Så att intel inte rusar iväg nu kan leda till att vi får bättre konkurrens senare även om det finns andra aktörer än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, men 6 månader från ursprungligt datum blir 2016

Precis!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det! Samma år som den generationen kommer så försvinner betal-DLC till spel och blir gratis uppdateringar!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gött Mos då slipper jag köpa haswell-e nu då, och vänta på broadwell-e istället. men moderkort kan man ju köpa nu,nästa modeler från Intel lär väl va detta, om det ska stämma med siffrorna dvs ska det då komma 6820K, 6930K , 6960X och hoppas man slipper uppdatera biosen för stöd för broadwell-e innan dom kommer är det nog Gtx 1080 redan ute

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Så är det! Samma år som den generationen kommer så försvinner betal-DLC till spel och blir gratis uppdateringar!

Whaaat?! Är 2006 tillbaka?

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3