Permalänk

problem med moderkort/ramminne

Tjena !
Köpte nyligen nytt cpu och moderkort. Intel i5 4690K och Asus Z97.
Problemet är att jag kan endast starta datorn med 4gb RAM. När jag stoppar i fler RAM så startas datorn och stängs av, på , av osv. Vad kan va felet? Har även problem att jag måste gå in igenom BIOS för att få igång W7.. Vet någon vad problemet är ?

Mvh Gustavsson

Permalänk
Medlem

provat alla stickor var för sig? provat o stoppa in dom i udda eller bara i par? dvs blå o icke blå slot?

Permalänk
Medlem

Vad är det för RAM, samt hur stora i GB är stickorna, och hur många är dom?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Disney:

provat alla stickor var för sig? provat o stoppa in dom i udda eller bara i par? dvs blå o icke blå slot?

yes, ingen skillnad alls..

Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för RAM, samt hur stora i GB är stickorna, och hur många är dom?

http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4gb-cl9-160... dessa har jag

Permalänk
Skrivet av gustavsso-n:

Du har fått ett måndagsexemplar. Hade exakt samma problem med samma typ av minne fast en 8 gb-sticka, sen provade jag med ett annat minne som jag visste funka och då fungerade det perfekt.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Du har fått ett måndagsexemplar. Hade exakt samma problem med samma typ av minne fast en 8 gb-sticka, sen provade jag med ett annat minne som jag visste funka och då fungerade det perfekt.

dem har fungerat innan med andra moderkort,

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavsso-n:

dem har fungerat innan med andra moderkort,

har du nyaste bios på moderkortet? låter som någon udda biosbugg, provat ändra minneshastighet?

Permalänk
Skrivet av Disney:

har du nyaste bios på moderkortet? låter som någon udda biosbugg, provat ändra minneshastighet?

oj, hur ser jag de?
nej jag har inte ändrat minneshastigheten, kan de vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavsso-n:

oj, hur ser jag de?
nej jag har inte ändrat minneshastigheten, kan de vara felet?

gå in i bios när du har en stick i. sänk hastigheten. kan vara så att ditt moderkort har "fel" inställningar därav fungerar det bara när du har en sticka. när du har två stickor så klarar den inte av hastigheten. går också höja volten till minneskretsen & minnerna. dock udda fel, men något konstigt har du.

Permalänk
Skrivet av Disney:

gå in i bios när du har en stick i. sänk hastigheten. kan vara så att ditt moderkort har "fel" inställningar därav fungerar det bara när du har en sticka. när du har två stickor så klarar den inte av hastigheten. går också höja volten till minneskretsen & minnerna. dock udda fel, men något konstigt har du.

detta är helt sjukt... skulle starta om datorn och nu ger de ingen bild... kan de vara fel på moderkort ?? startas sen stängs av och sen går den igång utan bild..

Permalänk
Medlem

Att det kan konstra när man fyller alla slottar är inte så ovanligt, men med tex bara 2 stickor var lite udda.
Det som möjligen kan orsaka problemen är skadade/böjda pinnar i CPU sokeln, tex om nått sånt har hänt när du montera CPU..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Att det kan konstra när man fyller alla slottar är inte så ovanligt, men med tex bara 2 stickor var lite udda.
Det som möjligen kan orsaka problemen är skadade/böjda pinnar i CPU sokeln, tex om nått sånt har hänt när du montera CPU..

ser inga böjda/skadade pinnar i cpun sockeln, kanske fått ett måndags exemplar... kör och byter ut de till något annat modekort imorgon