Permalänk
Medlem

Gammalt destillerat vatten? Vattenkylning

Hitta en 5 liters dunk med destillerat vatten på jobbet.
Ålder på vattnet är okänt, men jag gissar på ganska många år då det bildats ett lager med damm ovanpå som sitter rätt så bra
Dunken har varit öppnad och någon liter saknas. Är vattnet okej att använda i ett vattenkylningssystem eller bör jag dumpa vattnet?

Permalänk
Hedersmedlem

Som injektionslösning nej, i kylsystem ja.

Menar du verkligen destillerat vatten så är det både helt sterilt (oöppnat) och fritt från främmande ämnen (pga destillationsprocessen). Är det avjoniserat är det inte mikrobfritt men saknar de flesta föroreningarna vilket gör att det inte växer mycket i det ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som injektionslösning nej, i kylsystem ja.

Menar du verkligen destillerat vatten så är det både helt sterilt (oöppnat) och fritt från främmande ämnen (pga destillationsprocessen). Är det avjoniserat är det inte mikrobfritt men saknar de flesta föroreningarna vilket gör att det inte växer mycket i det ändå.

Det står Destillerat på den iaf

Det är just pga att den är öppnad som jag frågar då det finns riks för att partiklar kan ha hamnat i vattnet. Googla lite på detta förut och folk påstod även att själva plastdunken kunde brytas ner efter några år. Den är minst 5 år och va inte helt rätt tillsluten, kan fortfarande varit tät dock men gängorna satt inte rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chricke46:

Det står Destillerat på den iaf

Det är just pga att den är öppnad som jag frågar då det finns riks för att partiklar kan ha hamnat i vattnet. Googla lite på detta förut och folk påstod även att själva plastdunken kunde brytas ner efter några år. Den är minst 5 år och va inte helt rätt tillsluten, kan fortfarande varit tät dock men gängorna satt inte rätt.

I ett kylsystem är det inga problem alls. Du kommer tillföra massor av partiklar när du bygger systemet ändå, eller gör du det i renrum? Polyetenplasten bryts inte ned på något märkbart sätt om dunken inte stått i direkt solsken eller under UV-lampor under lång tid.

Du låter dock väldigt försiktig, så bästa är antagligen att köpa nytt för att slippa oron. Jag hade dock använt det om det inte är synliga föroreningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gammalt dest. vatten har tagit upp koldioxid från luften och blivit något surare , men det ska väl inte vara något problem i ett vattenkylningssystem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?