Hjälp med USB-Sticka/Dongel för trådlöst internet

Permalänk
Medlem

Hjälp med USB-Sticka/Dongel för trådlöst internet

Hej

Jag har hjälpt min pappa med att skaffa en ny laptop och fixat och donat med office, antivirus etc etc åt honom.

Nu är det egentligen bara en sak, då hans relativt antika USB-sticka med modem för trådlöst internet har fungerat ganska ostabilt på nya datorn, och enligt telenors kundservice så är den inte kompatibel öht med windows 8.1. Dem hade en sticka som var kompatibel men den har utgått ur sortiment men har istället försökt sälja på honom någon slags "puck" med annat abonnemang(blandannat med begränsning av dataflöde) eller en helt ny sticka som skulle kosta 1100 eller om de var 1400 spänn samt förhöjd månadsavgift á 30 kr per månad.

I min världsbild rena rånet.

Vad jag undrar är om någon hjälpsam själ har på sweclockers har koll på var man kan hitta en ny sticka som är kompatibel med windows 8.1, och köpa på egen hand.

Tackar på förhand för hjälp!

Edit: Osäker på om detta är rätt del av forumet, är jag fel ute så ber jag om ursäkt och peka gärna åt rätt håll istället.

Permalänk
Skrivet av Scontan:

Hej

Jag har hjälpt min pappa med att skaffa en ny laptop och fixat och donat med office, antivirus etc etc åt honom.

Nu är det egentligen bara en sak, då hans relativt antika USB-sticka med modem för trådlöst internet har fungerat ganska ostabilt på nya datorn, och enligt telenors kundservice så är den inte kompatibel öht med windows 8.1. Dem hade en sticka som var kompatibel men den har utgått ur sortiment men har istället försökt sälja på honom någon slags "puck" med annat abonnemang(blandannat med begränsning av dataflöde) eller en helt ny sticka som skulle kosta 1100 eller om de var 1400 spänn samt förhöjd månadsavgift á 30 kr per månad.

I min världsbild rena rånet.

Vad jag undrar är om någon hjälpsam själ har på sweclockers har koll på var man kan hitta en ny sticka som är kompatibel med windows 8.1, och köpa på egen hand.

Tackar på förhand för hjälp!

Edit: Osäker på om detta är rätt del av forumet, är jag fel ute så ber jag om ursäkt och peka gärna åt rätt håll istället.

så ett usb-modem till 3G ? 4G ?
ett obundet modem kostar mellan 800-1400kr ett låst modem till den operatören får man för 1kr och uppåt beroende på hur avancerad den är ?

usb modem och puck funkar ju bra om du reser mycket.
vilken dongel har han nu ? modellnummer ?

ja fixade en sån här till grannen då kopplas modemet direkt till routern. fast då behöver man kolla att dom passar ihop.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hittade en dongle på netonnet efter lite letande, D-Link DWM 157, som enligt microsoft själva är fullt kompatibel med windows 8.1.

När jag kör i farsans sim-kort så får jag följande felmedelande:

"ErrorID=734
After 1 minute automate to
connect to internet"

Han har ett abonnemang från Telenor. När jag körde in ett Telia sim-kort från telefonen så startar skiten igång utan problem. Vad beror detta på? Och hur löser man det?

Permalänk
Skrivet av Scontan:

Hittade en dongle på netonnet efter lite letande, D-Link DWM 157, som enligt microsoft själva är fullt kompatibel med windows 8.1.

När jag kör i farsans sim-kort så får jag följande felmedelande:

"ErrorID=734
After 1 minute automate to
connect to internet"

Han har ett abonnemang från Telenor. När jag körde in ett Telia sim-kort från telefonen så startar skiten igång utan problem. Vad beror detta på? Och hur löser man det?

dongeln klarar inte av telenor men funkar på telia ?
hur mycket har du köpt den för?
testa med andra nät ? comviq, wifog, 3, men gissningsvis så är den låst till en operatör.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/d-link-...

Deras info

* Ej operatörslåst
* Passar alla data sim-kort på marknaden, oavsett operatör
* Enkel att installera
* Upp till 21.6 Mbps dataöverföringshastighet

Skall försöka se vad för andra simkort man kan komma över och testa mer för uteslutningsmetoden. Men spontant tror jag inte det är något fel på modemet.