Måste man ha windows 8 om man ska köpa ett prestandagrafikkort?

Permalänk
Medlem

Måste man ha windows 8 om man ska köpa ett prestandagrafikkort?

Funderar på om man ska slå till på ett geforce GTX 970 kort nu när jag beställer dator.
Men då microsoft bestämt att inte ge stöd för nya Direct X funktioner i windows 7 funderar jag på om man blir mer eller mindre tvungen att välja windows 8 till?
Vill helst undvika detta då jag inte alls gillar windows 8. Sambon har det på sin dator, och jag gillar det inte alls.. Ser förfärligt ut, svårt att hitta det man vill. Och uppenbarligen ofta problem att få igång äldre programmvara.
Men vill ju inte heller gå miste om viktiga direct x funktioner som kanske behövs till spel om 2-3 år.

So whats your take?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w0mbat84:

Funderar på om man ska slå till på ett geforce GTX 970 kort nu när jag beställer dator.
Men då microsoft bestämt att inte ge stöd för nya Direct X funktioner i windows 7 funderar jag på om man blir mer eller mindre tvungen att välja windows 8 till?
Vill helst undvika detta då jag inte alls gillar windows 8. Sambon har det på sin dator, och jag gillar det inte alls.. Ser förfärligt ut, svårt att hitta det man vill. Och uppenbarligen ofta problem att få igång äldre programmvara.
Men vill ju inte heller gå miste om viktiga direct x funktioner som kanske behövs till spel om 2-3 år.

So whats your take?

Hallå! Nej, du behöver inte ha W8 (W8.1) för att köra de nya korten, DX12 finns ju inte heller ute och kommer till W10 först om ens då.

Att du tycker det ser för dj...gt ut får du gärna tycka, men då 8.1:an kom så behöver du inte använda det "nya" Modern UI (Metro), då du ju kan logga in till skrivbordet direkt och köra likadant som i W7. Att det finns program som inte funkar är det antagligen en del men det är ju nästan samma som i W7.

Jag har inte stött på något av de program jag kör har kajkat ur, men har du något speciellt program, så är det ju möjligt att det inte funkar. (kör själv W8.1)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Verkligen inte. Windows 7 fungerar utmärkt till spel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att få det Normala UI:et då?
enkelt eller måste man böka lite?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w0mbat84:

Hur gör man för att få det Normala UI:et då?
enkelt eller måste man böka lite?

Högerklicka på Aktivitesfältet i skrivbordsläge välj egenskaper, sedan fliken Navigering och där Gå till skrivbordet istället för till start........ och nästa gång ni startar så är det som "vanligt W7"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du går in på Windows Store så finns uppdateringen till Windows 8.1 för gratis nedladdning. Win 8.1 känner av om du har touchscreen och om du inte har det så loggas du in automatiskt till vanliga skrivbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

8.1 är mycket bättre än 8. Du behöver inte använda modern UI.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan