Skulle jag behöva uppgradera något innan jag uppgraderar till 970 SLI?

Permalänk
Medlem

Skulle jag behöva uppgradera något innan jag uppgraderar till 970 SLI?

Hejsan och tack för att du kikar just på min tråd.

Jag funderar på att uppgradera från mitt 780Ti till 970 SLI.
Och innan ni börjar fråga Varför inte bara köpa ett till 780ti?, Jo för att köpa 2st 970 och sälja mitt 780ti skulle kosta mindre än att bara köpa ett till 780Ti + 970 är strömsnålare och har 4GB minnesbuss.

Hursomhelst mina specs:
i5-4670k
MSI MPOWER ATX Z87
780Ti
Corsair 1866Mhz 8GB RAM
128gb SSD and a 256gb SSD
2TB and 500GB hårddiskar
Corsair TX 750W 80+ Bronze PSU
Fractal Arc Midi 2 Case
Asus Xonar Essence STX
Qnix 1440p (Överklockbar 120hz)
H80i Water Cooler

Det enda jag på förhand vill ändra är mitt chassi, mest för att min kabeldragning var hemsk, något bra chassi med grymt luftflöde?
Något som ni skulle byta ut eller är det i princip bara tuta och köra?

Permalänk
Avstängd

Det ser bra ut med grejorna tycker jag.Chassi är svårt och välja till någon annan.

Det jag tycker är snyggt tycker du är fult och tvärtom.Så kolla in tester på dom du gillar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det ser bra ut med grejorna tycker jag.Chassi är svårt och välja till någon annan.

Det jag tycker är snyggt tycker du är fult och tvärtom.Så kolla in tester på dom du gillar.

Jag förstår vad du menar, tänkte mer ifall det var någon tumregel på "Bra-luftflöden-chassin".

Permalänk

Se till att prollen håller hyfsad frekvens - sen är det bara att tuta och köra!

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Se till att prollen håller hyfsad frekvens - sen är det bara att tuta och köra!

Prollen?

Edit: Processorn?

Tyvärr förlorade jag intel lotteriet, så jag kan inte riktigt få en stabil överklockning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Corsair Carbide Air 540 är väl det bästa chassiet för luftflöde som finns idag. Annars brukar man mest säga: Desto mer paneler och ljuddämpning i vägen för flödet desto sämre. Så du vill ha ett så öppet chassi som möjligt med så rak luftväg mellan fläktar och komponenter som möjligt. Men tänk på att generellt sätt så är chassiet sämre på att dämpa ljud desto öppnare det är, så du får göra en avvägning där.

Annars skulle jag säga att det bara är att köra, du kommer inte ha några problem med den setupen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobim:

Prollen?

Edit: Processorn?

Tyvärr förlorade jag intel lotteriet, så jag kan inte riktigt få en stabil överklockning.

Då får du vara redo på att det kan flaska rejält i vissa fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Corsair Carbide Air 540 är väl det bästa chassiet för luftflöde som finns idag. Annars brukar man mest säga: Desto mer paneler och ljuddämpning i vägen för flödet desto sämre. Så du vill ha ett så öppet chassi som möjligt med så rak luftväg mellan fläktar och komponenter som möjligt. Men tänk på att generellt sätt så är chassiet sämre på att dämpa ljud desto öppnare det är, så du får göra en avvägning där.

Annars skulle jag säga att det bara är att köra, du kommer inte ha några problem med den setupen.

Inte problem med bottlnecking som vissa föreslagit tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Då får du vara redo på att det kan flaska rejält i vissa fall.

Känner inte för att köpa ny Processor och Mobo dock.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tvivlar på att den processorn skulle hindra särskilt många spel från att köras i 120hz. Men det är klart att viss flaskning kan förekomma. Kolla in Sweclockers test av samma processor.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tvivlar på att den processorn skulle hindra särskilt många spel från att köras i 120hz. Men det är klart att viss flaskning kan förekomma. Kolla in Sweclockers test av samma processor.

Kan alltid klocka till minst 4.0.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tobim:

Kan alltid klocka till minst 4.0.

Då är det bara att klocka på! Min 4770k är inte ens i närheten av att flaska för mig, men jag kör bara i 60hz och därmed 60 fps som mål. Jag minns att BF4 iaf gick fint att köra i 120 fps utan problem

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då är det bara att klocka på! Min 4770k är inte ens i närheten av att flaska för mig, men jag kör bara i 60hz och därmed 60 fps som mål. Jag minns att BF4 iaf gick fint att köra i 120 fps utan problem

Måste hitta någon som vill köpa mitt 780Ti då