Dålig prestanda med D-link Dir-635, hjälp med inställningar/alt. ny router

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda med D-link Dir-635, hjälp med inställningar/alt. ny router

Hej,

Har kämpat med min router och försökt få upp hastigheten, ger upp.
Har fiber 100/100 in.
Mäter jag med pc i uttag har jag 95/95 ca.
Trådlöst max 50/65.

Har prövat att ändra det mesta, men kommer inte högre.
Läste någonstans att en kille fått 80/12 på en 100/10 lina.

Mitt wifi ska klara vardagligt surfande, audio/video streaming.
Surfandet sker framförallt med iPads och iphones.

Några inställningar jag pillat med på min dir-635;
Channel width: Auto 20/40 20
Traffic shaping: på och av
WAN port speed: 10/100 och 100
QoS: på och av.

Andra inställningar:
Mixed: 802.11n, 11g, och 11n
Transmission rate: Best
Transmit power: high.

Firmware är 2.33EU, 635an hittar inget nyare.
Vad är det jag missat?

Tackaam för svar.

Även tips på en annan router mottas.
Bor i hus, trä, 2 våningar.
Har funderat att flytta upp router och nas till min tv, med apple tv.
Har även tänkt koppla in sonos brygga.
Har tänkt ha 2 högtalare nere och en uppe.

Många frågor

/Michael

.
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Hej,
Vet inte vad som skiljer mellan 635 och 636L.

Har kämpat med min router och försökt få upp hastigheten, ger upp.
Har fiber 100/100 in.
Mäter jag med pc i uttag har jag 95/95 ca.
Trådlöst max 50/65.

Har prövat att ändra det mesta, men kommer inte högre.
Läste någonstans att en kille fått 80/12 på en 100/10 lina.

Mitt wifi ska klara vardagligt surfande, audio/video streaming.
Surfandet sker framförallt med iPads och iphones.

Några inställningar jag pillat med på min dir-635;
Channel width: Auto 20/40 20
Traffic shaping: på och av
WAN port speed: 10/100 och 100
QoS: på och av.

Andra inställningar:
Mixed: 802.11n, 11g, och 11n
Transmission rate: Best
Transmit power: high.

Firmware är 2.33EU, 635an hittar inget nyare.
Vad är det jag missat?

Tackaam för svar.

Även tips på en annan router mottas.
Bor i hus, trä, 2 våningar.
Har funderat att flytta upp router och nas till min tv, med apple tv.
Har även tänkt koppla in sonos brygga.
Har tänkt ha 2 högtalare nere och en uppe.

Många frågor

/Michael

636L är en "cloudrouter" dvs det finns en app för att styra den från telefonen, det är en rätt oviktig sak som du troligen inte har nån verklig nytta av men det kan ju vara roligt om du "gillar prylar"
Vill du ha bra wifiprestanda bör du främst montera upp flera accesspunkter, men grananrna påverkar kraftigt, om det inte finns lediga frekvenser så spelar det ingen roll vad du själv gör, men 5GHz bandet har kortare räckvidd och fler kanaler så det brukar ju ge bättre förutsättningar för bra prestanda.

Framförallt är 635 en rätt gammal modell, den kan inte klara 100 Mbit throughput eftersom hårdvaran är som den är, den kommer väl rätt nära men 100Mbit är tekniskt omöjligt med den, det står 90Mbps på prisjakt och jag hittar inga pålitligare mätningar på den men det låter rimligt.

Det skiljer väl ca 8 år mellan 635 och 636l, 635 är en gammal produkt som inte har Gbitportar och den har dessutom 802.11 draft n och inte den slutgiltiga versionen, det var en vettig standardrouter när den kom ut 2006 när folk oftast inte hade 100Mbps men idag så bör den pensioneras, men 636L är ju också en budgetrouter bara modernare, den saknar tex också 5GHz wifi, men den har ju som sagt fjärrkontroll via telefonen, jag tycker du ska skaffa nått bättre, man bör ha 5 GHz wifi och 802.11ac är trevligt om man vill ha snabbare wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar mrqaffe!

Jo jag har förstått att min router är lite föråldrad.
Men köpte den för 4 år sedan, och vet att finns med olika hw.

Blir bara så frustrerad när jag löser att andra som har denna router har kommit upp i 80 mbit

Har kikat runt lite på andra routers, idag har jag ingen användning för ac standarden, vad jag tror iaf.

Men kanske lika bra att framtidssäkra.

Behöver inga speciella finesser, bara snabb och stabil throughput.
Dual ska jag såklart ha.

Har varit nöjd med min dir-635 tills nu då jag gick från 10/10 -> 100/100.

Kilar vidare...

/M

Permalänk
Medlem

Den duger till det du beskriver, men räckvidden är kanske inte den allra bästa. I en 2a på 45 kvadrat så kör, vill dukunna gå längre bort med luren och plattan så gå upp nån modell. DIR-645 går att få hyfsat billigt numera.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Tack för ditt svar mrqaffe!

Jo jag har förstått att min router är lite föråldrad.
Men köpte den för 4 år sedan, och vet att finns med olika hw.

Blir bara så frustrerad när jag löser att andra som har denna router har kommit upp i 80 mbit

Har kikat runt lite på andra routers, idag har jag ingen användning för ac standarden, vad jag tror iaf.

Men kanske lika bra att framtidssäkra.

Behöver inga speciella finesser, bara snabb och stabil throughput.
Dual ska jag såklart ha.

Har varit nöjd med min dir-635 tills nu då jag gick från 10/10 -> 100/100.

Kilar vidare..

/M

Finns några olika hårdvaruversioner av 635an. Min gamla A1:a fick jag också upp i ca 80 Mbps (trådat)
Körde med en beta Fw som jag hittade på D-links UK FTP. Ingen Fw som routern hittade själv vid sökning.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

man bör ha 5 GHz wifi och 802.11ac är trevligt om man vill ha snabbare wifi.

Dual band med 5Ghz håller jag med om, däremot är väl fortfarande inte 802.11ac helt självklart, det är ju bra om man har några enheter förutom en mobil som stödjer standarden? Gäller väl till viss del även för dual band och 5Ghz, bra om enheterna man har stödjer det.

Visst blir man lite mera framtidssäkrad med en ac router, men å andra sidan får man också betala för det, speciellt om man också behöver köpa ett nytt nätverkskort.

Sedan är det väl en helt annan utmaning med trådlöst i ett hus jämfört med mindre lägenheter, en enorm skillnad. Ju längre avstånd från routern ju sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Funderar på en rt-66n eller rt-66ac.

Men skulle tro jag klara mig med en 11n variant.
Om jag nu inte byter upp min 100/100 lina igen.

En dum och snabb fråga kring inställning av 2,4 resp 5 ghz banden.
Är meningen att ha olika namn på dessa nät?
Eller kan man ha samma namn och låta clienterna avgöra vilket band som fungerar bäst, köra på någon typ av auto?, kanske inte är möjligt?
Jag vill ju egentligen köra på 5 bandet när det är möjligt, framförallt då jag streamar film från NASen till apple tv, och då jag streamar musik från NASen till t.ex sonos.

Är det bäst att köra bandbredd 20/40 auto på 2,4 bandet och 40 på 5 bandet?

Är det sant att 66ac har bättre räckvidd än 66n på 11n?
Inte va?

Blev visst mer än 1 fråga.
Jag är verkligen kass på nätverk.
Har inte behövt bry mig eller pilla på parametrar då jag körde 10/10, men nu så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har samma ssid på båda frekvenserna så väljer klienten själv, det innebär i de flesta fall 2,4 GHz eftersom den förmodligen har starkare signal, men det går utmärkt att ha olika ssid för att själv kontrollera anslutningen.

40MHz kanalbredd är inte standard på 2,4GHz och ofta så ger det lägre throughput även om det visar högre länkhastighet pga att man brukar få mer störningar, men är man helt ensam i etern kan 40 MHz öka farten, man bör alltså köra 20 MHZ om det finns andra nät i närheten och är man ensam bör man mäta vad som blir bäst.

Räckvidd är ett tveeggat svärd, man bör ha så kort som möjligt som löser kopplingen för att minska störningar i samband med andra nät, ac radiodelarna kan rikta antennerna elektriskt, men Asus har haft mjukvaror ute som har gett för höga effekter, vet inte vad som funkar bäst, men kortast möjliga räckvidd är det man vill ha om det ska gå snabbt. Men är den för kort så blir det inte helerl bra ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så om jag verkligen vill att NAS ska streama på 5 GHz bandet måste jag ha 2 nätverk, och verkligen sätta denna ip-adress(apple tv/NAS) till 5 GHz?
Eller om jag placerar dessa enheter bredvid varann så borde väl 5 GHz väljas?

Hursom, lutar åt en rt-n66, har läst lite här i en tråd kring denna router, verkar varit mycket problem med firmware?
Iofs en lite äldre tråd, kan ju hoppas asus löst detta, vill helst slippa krångel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Så om jag verkligen vill att NAS ska streama på 5 GHz bandet måste jag ha 2 nätverk, och verkligen sätta denna ip-adress(apple tv/NAS) till 5 GHz?
Eller om jag placerar dessa enheter bredvid varann så borde väl 5 GHz väljas?

Hursom, lutar åt en rt-n66, har läst lite här i en tråd kring denna router, verkar varit mycket problem med firmware?
Iofs en lite äldre tråd, kan ju hoppas asus löst detta, vill helst slippa krångel

Nasen ansluter till nätverket, den bryr sig inte om hur, det är helt ointressant för nasen hur nätverket ser ut så det kan vara byggt med vilken teknik som helst och nasen väljer alltså inte vilken teknik (kabel/radio) eller vilka radiofrekvenser som används, den "bara ansluter till nätet"

I praktiken så tenderar de flesta klienter att anslutas via 2,4GHz om de fritt får välja även om de kan köras via 5GHz, har man inte en wifikontroller som styr det så bör man själv ordna så att de kör 5 GHz om det är det man vill, tex genom att använda olika ssid eller manuellt prioriterar om nätverken om det går i klienten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det har du ju rätt i.
Är väl egentligen bara apple tv som hag kan bestämma då.
Sonos(bridge) är ju kablad från från router, och vad jag förstått så bygger den upp sitt egna nätverk med högtalarna.

Det är svårt det här, jag vill ha en bra/snabb router som får ut bra hastighter på båda band.
Får nog läsa på lite mer, finns ju bara så mycket att välja på.

För tillfället kanske jag inte behöver dual-band.
Men tror jag kommer ångra mig senare om jag inte har möjligheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Ja det har du ju rätt i.
Är väl egentligen bara apple tv som hag kan bestämma då.
Sonos(bridge) är ju kablad från från router, och vad jag förstått så bygger den upp sitt egna nätverk med högtalarna.

Det är svårt det här, jag vill ha en bra/snabb router som får ut bra hastighter på båda band.
Får nog läsa på lite mer, finns ju bara så mycket att välja på.

För tillfället kanske jag inte behöver dual-band.
Men tror jag kommer ångra mig senare om jag inte har möjligheten.

5GHz är väldigt vettig och 802.11 ac är en bra bonus för att kunna få upp farten ytterligare även om det inte är lika viktigt som 5GHz, ofta så utpresterar ju 802.11a på 5 GHz i praktiken 802.11n på 2,4 GHz pga att det är så många som använder 2,4GHz, hög länkhastighet säger inte mycket om throughput om det finns andra som vill använda etern så att det uppstår kollisioner och alla tvingas vänta på varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo så är det säkert.
Har läst på kring rt-ac66, hade nästan bestämt mig för denna.
Iofs så är kag lite tveksam till alla fw möjligheter, som gjort för att jag ska strula till det.
Usb kan säkert vara bra, även om jag inte kommer att använda det, skriver ut gör jag på jobb,
streamar gör jag från nas.

På tal om nas, jag har en 214play.
Får väl skylla mej lite själv,försäljaren övertalade mig att köpa 214play.
Vad han inte sa vart den borttagna möjlighten ang transcode av dts.

Någon som vet om det någonsin kommer läggas till igen?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

5GHz är väldigt vettig och 802.11 ac är en bra bonus för att kunna få upp farten ytterligare även om det inte är lika viktigt som 5GHz, ofta så utpresterar ju 802.11a på 5 GHz i praktiken 802.11n på 2,4 GHz pga att det är så många som använder 2,4GHz, hög länkhastighet säger inte mycket om throughput om det finns andra som vill använda etern så att det uppstår kollisioner och alla tvingas vänta på varandra.

Hmmm, möjligt jag misstolkar det du skriver. Men både 802.11ac och 802.11n på 5GHz nätet utpresterar väl både 802.11ac och 802.11n standarden på 2.4GHz nätet, beroende på avstånd till routern, inget nytt här, det visste vi redan eller hur menar du? Jag tror väl även att en 802.11n enhet & router på 5GHz oftast utpresterar en 802.11ac enhet & router som för tillfället går mot 2.4Ghz nätet, fast är inte hundra?

Som sagt, visst är det bra om man är framtidssäkrad men har man inga ac enheter förutom en mobil så är det högst tveksamt om det är värt det beroende på framtida inköpsplaner. Dock så har väl många moderna ac routrar också USB 3 vilket kanske attraherar vissa, inte vet jag.

Tex en 900n dual band router lär väl räcka rätt bra, ca 2-4 år till, beroende på krav, speciellt om enheterna också stödjer dual band.

Sedan finns det ju faktiskt hyfsat snabba ac routrar för under tusingen, tex TP-Link Archer 7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats_epost:

Hmmm, möjligt jag misstolkar det du skriver. Men både 802.11ac och 802.11n på 5GHz nätet utpresterar väl både 802.11ac och 802.11n standarden på 2.4GHz nätet, beroende på avstånd till routern, inget nytt här, det visste vi redan eller hur menar du? Jag tror väl även att en 802.11n enhet & router på 5GHz oftast utpresterar en 802.11ac enhet & router som för tillfället går mot 2.4Ghz nätet, fast är inte hundra?

Som sagt, visst är det bra om man är framtidssäkrad men har man inga ac enheter förutom en mobil så är det högst tveksamt om det är värt det beroende på framtida inköpsplaner. Dock så har väl många moderna ac routrar också USB 3 vilket kanske attraherar vissa, inte vet jag.

Tex en 900n dual band router lär väl räcka rätt bra, ca 2-4 år till, beroende på krav, speciellt om enheterna också stödjer dual band.

Sedan finns det ju faktiskt hyfsat snabba ac routrar för under tusingen, tex TP-Link Archer 7.

Jag skrev inte ac utan a och 802.11a finns enbart på 5GHz och det kan ibland ge bättre prestanda i verkligheten än 802.11n som körs på 2,4 GHz även om länkhastigheten är "bara 54Mbit"
Wifi är så oerhört beroende på vad andra har för sig i etern att man i princip alltid måste kolla på den plats det ska användas, men 5 GHz har ju fördelen av kortare räckvidd och fler kanaler så det är ju mycket större chans att få till en ostörd länk på 5 GHz oavsett vilket protokoll man använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrev inte ac utan a och 802.11a finns enbart på 5GHz och det kan ibland ge bättre prestanda i verkligheten än 802.11n som körs på 2,4 GHz även om länkhastigheten är "bara 54Mbit"
Wifi är så oerhört beroende på vad andra har för sig i etern att man i princip alltid måste kolla på den plats det ska användas, men 5 GHz har ju fördelen av kortare räckvidd och fler kanaler så det är ju mycket större chans att få till en ostörd länk på 5 GHz oavsett vilket protokoll man använder.

Aha, jag som missuppfattat en del samt en dos med okunskap. Trodde du syftade på ac men du syftade på a... ok.

Jag sammanfattar för mig själv, 802.11n finns både på 2.4Ghz och 5Ghz näten. 802.11a standarden som tydligen sattes redan 1999 med max 54 Mbit/s körs enbart på 5Ghz, ok.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Men ok, även 802.11a på 5 GHz kan utprestera 802.11n på 2,4 GHz, i synnerhet när/om 2.4GHz nätet används av många. Detta trots att 802.11n på 2.4Ghz har betydligt högre maxkapacitet vs 802.11a standarden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mike73:

Jag har flyttat dina inlägg till en egen tråd då trådkapning oftast leder till förvirring och sämre svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats_epost:

Men ok, även 802.11a på 5 GHz kan utprestera 802.11n på 2,4 GHz, i synnerhet när/om 2.4GHz nätet används av många. Detta trots att 802.11n på 2.4Ghz har betydligt högre maxkapacitet vs 802.11a standarden.

Ja så kan det vara i praktiken eftersom 2,4GHz ofta är överbelamrat, speciellt om man bor i hyreshus i tätorter, att bara kunna kommunicera under tex 1/10 del av tiden gör ju ingen glad och även om man skulle ha fått till en 450Mbit länk så blir ju throughputen 45 Mbit och då är en "långsam" 54 Mbit länk som pluttrar på stabilt och ostört på 5 GHz inte så långsam som den först verkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir ju svårare och svårare detta.
Började fundera på en asus rt-n66.

Då jag tror jag kommer ligga kvar på mina 100/100 känns ac lite onödigt.
Men, denna är ju också ganska så dyr, skiljer ju "bara" 700 till ac66.
Dessutom har denna också opensource fw.
Vet inte om jag gillar detta, på ett sätt ja, men på ett sätt nej.

Började då kika på föregångaren, 56u.
300 + 300, jämför med 450 + 450.
Inga externa antenner, vill tro att det är bra med riktbara antenner.
Opensource: nej, står det på asus produktsida.
Men läser jag trådar så verkar det vara opensource iaf?

N56 är ju billigare än n66, av en anledning kan tyckas.
Bägge har väl den smartare "beam" tekniken antar jag!?

Men visst borde jag klara mig fint på en n56 tillsvidare.

Har läst en del tester kring n66, den verkar ha bra fart och bra räckvidd.
Har inte ännu hittat liknande tester för n56.

Vissa försäljare har inte kvar n56 i sitt sortiment.
Men hoppas och antar om jag iaf skaffar en n56 så är det en bra och uppdaterad fw på...

Permalänk
Skrivet av Mike73:

Blir ju svårare och svårare detta.
Började fundera på en asus rt-n66.

Då jag tror jag kommer ligga kvar på mina 100/100 känns ac lite onödigt.
Men, denna är ju också ganska så dyr, skiljer ju "bara" 700 till ac66.
Dessutom har denna också opensource fw.
Vet inte om jag gillar detta, på ett sätt ja, men på ett sätt nej.

Började då kika på föregångaren, 56u.
300 + 300, jämför med 450 + 450.
Inga externa antenner, vill tro att det är bra med riktbara antenner.
Opensource: nej, står det på asus produktsida.
Men läser jag trådar så verkar det vara opensource iaf?

N56 är ju billigare än n66, av en anledning kan tyckas.
Bägge har väl den smartare "beam" tekniken antar jag!?

Men visst borde jag klara mig fint på en n56 tillsvidare.

Har läst en del tester kring n66, den verkar ha bra fart och bra räckvidd.
Har inte ännu hittat liknande tester för n56.

Vissa försäljare har inte kvar n56 i sitt sortiment.
Men hoppas och antar om jag iaf skaffar en n56 så är det en bra och uppdaterad fw på...

det är faktiskt ett jäkligt klurigt val. Jag har själv tvekat en hel del. Mitt "problem" är också att jag bör köpa ett nytt pci-e kort till min PC om jag vill kunna dra nytta av ökad ac prestanda men detta gör ju att totalkostnaden går upp ytterligare (ca 500-750 kr extra beroende på nätverkskort). Min PC är relativt gammal även om jag hottat upp den en del, vill dock inte ha något usb nätverksskort till den. (För ac finns typ 1-3 pci-e kort att välja mellan på marknaden, egentligen bara dyra asus ac68 kortet som är lätt att få tag på men massvis med usb kort.)

Vilken lösning man gäller kan väl också bero lite på om man bor i mindre lägenhet eller hus, krav på räckvidd, samt hur belastade de olika frekvenserna är i ens närområde. Ser att asus ac66 säljs inklusive repeater för ca 2000kr på komplett, en bra deal för de som bor i hus eller större lägenheter.

Sedan finns det också "budget" ac routrar som tex TP Link Archer 7 för ca 900 kr på Mediamarkt som mycket väl kan vara tillräckligt bra, åtminstone v2 av denna ska väl ha stöd för open source mjukvara? Även Linksys har väl en eller två mera prisvärda ac routrar. Man bör väl i så fall googla lite på dessa budget routrar för att försöka avgöra om någon av dem faktiskt kan vara ett fynd.

AC eller inte beror väl också på vilka ac enheter man har eller vilka inköp som är planerade närmaste ca 2-3 åren. Tror man sig inte behöva köpa ny bärbar eller pc de närmaste 2-3 åren räcker säkert en N router alldeles utmärkt. Det är väl mest mobiler och utvalda nyare bärbara samt pc som har stöd för ac just nu, inte särskilt många (förutom då mobiler). Men för en liten jäkla mobil så spelar det för mig ingen roll alls om det kopplar via ac eller n. Sällan man surfar så mycket på den hemma, inga tunga saker åtminstone?

5Ghz är nog generellt väldigt lite använt än så länge så visst är det oftast bra att köra på det i lägenhet. I en villa borde det vara mindre risk för frekvensstörningar.

Sist men inte minst känns som att majoriteten här på sweclockers försöker undvika trådlöst så mycket som det bara är möjligt och kör trådat, åtminstone mot deras PC. hehe

Sedan när det gäller throughputen till respektive enhet från Internet så underlättar det nog mycket om enheten verkligen kommunicerar via dual band och 5Ghz oavsett om man kör mot 800.11ac eller 800.11n standarden. Kopplar sig enheten via 2.4Ghz så är det möjligt man inte kan dra nytta fullt ut av sin 100mbps Internet lina. Däremot går den via 5Ghz så ska den svälja 100mpbs och betydligt mer därtill?

Här spelar väl avstånd och en del andra parametrar in. Både 800.11ac och 800.11n ska väl på pappret kunna ge tillräckligt bra throughput via 2.4Ghz nätet också under förutsättning att det inte är för långt avstånd och/eller för många krockar på frekvensen, men exakt vilken prestanda man kan förvänta sig via 2.4Ghz är ett litet frågetecken, man vill ju ligga så nära 100mpbs som möjligt om man nu har betalatt för en 100mpbs lina.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör välja accesspunkter efter wifibehov, inte hänga upp allt på en "router" ska man ha bra wifiprestanda ska man ha flera accesspunkter och absolut inte nån repeatar, men bor man så att man inte kan hitta en ledig frekvens bör man naturligtvis köra kabel i stället och endast låta saker som inte behöver snabb uppkoppling eller stora trafikvolymer gå på wifi, telefoner o plattor är ju tvungna att finnas där men undvika trådlöst på datorer, tv och nasar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör välja accesspunkter efter wifibehov, inte hänga upp allt på en "router" ska man ha bra wifiprestanda ska man ha flera accesspunkter och absolut inte nån repeatar, men bor man så att man inte kan hitta en ledig frekvens bör man naturligtvis köra kabel i stället och endast låta saker som inte behöver snabb uppkoppling eller stora trafikvolymer gå på wifi, telefoner o plattor är ju tvungna att finnas där men undvika trådlöst på datorer, tv och nasar.

Tack, bra Wifi skola det här för mig. Läst ditt eget svar här i länken nedan för att få bättre koll på skillnad mellan repeater och accesspunkt, dock behöver jag inget av det i min trea.

#14362804

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats_epost:

Tack, bra Wifi skola det här för mig. Läst ditt eget svar här i länken nedan för att få bättre koll på skillnad mellan repeater och accesspunkt, dock behöver jag inget av det i min trea.

#14362804

Hur ser det ut med andra nät runt dig ? Om du bor så att det går att undvika krockar med grannar så är kanske bättre antenner på routern ett alternativ men bor du där det är många andra nät så kan den ge sämre fart om du använder antenner med högre förstärkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska kolla lite nogrannare vid tillfälle men tog en snabb titt med ett Wifi analyzer program för någon vecka sedan och tyckte då att kanal 1, 6 och 11 verkade rätt jämnbelastade med ca 3 st SSID vardera i 2.4Ghz frekvensen. Bor i ganska tätbebyggt lägenhetsområde.

Jag har en urgammal men stabil Netgear Rangemax WPN824v2 (802.11g) router i dagsläget och kan inte nyttja all min 100/10 kapacitet jag betalar för när jag kör trådlöst. I XP hade den faktiskt stöd för 108mpbs men det fungerar enbart upp till 54mbps i Windows 7 64bit, ej kompatibelt. Kommer nog tjäna en hel del på vad jag än väljer, ny N router eller AC router, dock under förutsättning att jag samtidigt byter ut PCns trådlösa nätverkskort.

Intressant att en antenn med högre förstärkning kan ge sämre fart i områden med många nät, hade ingen aning, lär mig lite igen.

Att köra 802.11n eller 802.11ac på 5Ghz kommer sannolikt göra susen för mig och på den frekvensen blir jag sannolikt helt ensam i mitt närområde.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du monterar en större antenn som är rundstrålande så kommer routern antagligen att känna av och även påverka flera nät runtomkring och chansen är att det blir mer störningar för alla så att farten kan gå ner, man ska helst inte ha längre räckvidd än man behöver och riktade antenner är bättre än rundstrålande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aaah, men va f..

Hade bestämt mig för n66, stabil, bra räckvidd och snabb.

Men iom att jag bor i ett tvåvåningshus så har jag tidigare funderat på repeater.

Jag antar att ac66 är lika bra som n66 på 11n standarden!?

Jag förstår inte riktigt det här med 450Mbit + 450Mbit enligt spec för n66.
Är det 450 på 2,4 bandet samtidigt som 450 på 5 bandet?
Jag har ju 100/100 fiber in, så spelar detta någon roll för mig?,
tänkte om det är specat 300 + 300, eller 450 + 450?

Nu när man får en repeater + ac66 för samma pris som ac66 så borde det ju inte vara så mycket att tveka på.

Har dock inte läst något om repeatern, men alla stnd till ac klarar den antar jag.
Funderar på om det spelar någon roll om jag kör 2 nät(2,4 5), eller 1 nät och låter devicen bestämma själva med tanke på repeatern.

Men om man får med en repeater till en dual router så borde ju repeatern stöda vilket som.

Får läsa på lite om denna repeater...

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater innebär halverad bandbredd och bubbel latens för alla anslutna till wifinätet i bästa fall, det kan bli sämre än så, en accesspunkt däremot sänker inte prestandan, därför bör man välja AP om det går att lösa, i ett 2 våningshus så bör du ha minst en AP (radiodel) per våning om det ska bli bra prestanda.

Att de skriver (nått + nått) brukar innebära att båda frekvensbanden kan fungera samtidigt, men vad länkhastigheten får för teoretiska maxvärden är egentligen rätt ointressant eftersom den säger väldigt lite om throughputen, den ger bara den teoretiska maxgränsen som inte kan överskridas men det säger inget om hur lång tid per sekund du kan använda kapaciteten, tex 10 klienter som visar 450Mbit och vill använda det ger ju en troughput på 450/10 och tänk på att dina grannar ska räknas in också alla inom radioräckvidd påverkar, inte bara dina saker eller nätverksprylar, blåtand mikrovågsugnar och diverse andra radiolänkar delar på frekvenserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm,
hade väl tänkt använda den som repeater.
Är dålig på detta, skillnad AP repeater?

Kräver inte AP LAN kabel in från nätverket?
Om det är så har jag inte så stora mjligheter.

Har kämpat med att byta ut 2 telejack mot nätverksuttag i huset.
Har nu ett uppe ett nere.

Vill inte dra kabel utvändigt.

Nu bor jag ju i ett trähus med gipsväggar, kanske inte ens behöver repeater/AP?

Permalänk
Rekordmedlem

En accesspunkt ansluts med kabel, problemet med 2 våningar är antennernas spridning, tänk dig att den ser ut ungefär som ett liggande cykelhjul, signalen går ut i ett plan och att täcka 2 våningar på ett bra sätt går dåligt, ett alternativ om du inte kan dra kabel mellan våningarna är att använda homeplug och om du måste ha wifi så monterar du en accesspunkt till homeplugenheten.
tex nått sånt här mellan våningarna:
http://www.inet.se/produkt/5402464/tp-link-tl-pa6030kit-power...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, men då behöver jag både homeplug och AP då?

Men nyare och bättre routers sprider väl inte signalen likt ett cykelhjul?
De riktar väl signalen mer mot användande klient?

Jag har ju täckning på ovanvåning idag med router på nedanvåning, iofs inte jättebra.
Men inga problem att surfa, fungerar hyfsat att steama från NAS på undervåning upp till appleTv på ovanvåning.

Jag tror en n66 skulle räcka faktiskt.

En repeater är alltså ingen bra ide?