Permalänk

Delar fiber med grannen Hjälp

Hej. Nu är det så att grannen har fibernät och vi har fixat 2 st sändare som ger oss deras internet i vårat hus. Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men vi testar så här,

Vi har en sändare som sitter med kabel in i grannens modem riktad mot vårat hus, så det är trådlöst mellan husen, sen har jag kabel till min dator från våran sändare, Internet fungerar perfekt då jag får ca 50m/bit med kabel från sändaren. Frågan är att jag behöver ha internet till flera i huset, Jag köpte en likadan router som grannen har men har inte fått igång det som det ska. Funderar om det räcker med att bara köpa ett modem lr ngt liknande så jag bara får fler portar för nätverkskablar eller om jag måste ha en router här också. Fråga gärna om det är något ni inte förstår:) Ber om ursäkt för hur jag skriver /snabba svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Ställ in routern som accesspunkt / köp en accesspunkt.
Samt en switch om du vill dra vidare med sladd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

tänkte lämna tillbaka routern då jag fick skiva med och behövde installera, och grannen visste ej vad för typ av nätanslutning han hade när jag fick lov o välja mellan pppoe och massa annat, men tror du att det räcker att bara köpa en accesspunkt och en switch? inget man behöver installera med skiva osv. tack som fan för det snabba svaret iaf

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte upptäcker det hela och han åker dit för avtalsbrott
Just denna fråga dök upp på infomöte för fiber för någon vecka sedan... hehe.
Men de åker nog inte runt och kollar direkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hi im pleBus:

tänkte lämna tillbaka routern då jag fick skiva med och behövde installera, och grannen visste ej vad för typ av nätanslutning han hade när jag fick lov o välja mellan pppoe och massa annat, men tror du att det räcker att bara köpa en accesspunkt och en switch? inget man behöver installera med skiva osv. tack som fan för det snabba svaret iaf

Du behöver troligen inte använda skivan.
Du skriver att ni har varsin sändare, vad är det för något? Accesspunkter?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."