Windows 10 får nya animationer, skrollande virtuella skrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Den stora frågan är varför de introducerar nya snabbknappar istället för att helt enkelt fimpa WIN+TAB.

Finns det NÅGON som använder den?

Hela tiden, sitter som gammal vana ju

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Xeroc PARC hade virtuella skrivbord 1986 med arbete grundat 1984.
Virtuella skrivbord fanns redan i swm fönsterhanteraren för X11 1989.
Så virtuella skrivbord har funnits på Unix och Linux länge, äntligen kommer det till Windows.

Nya fönsteranimationer, det hade jag med Compiz på Linux för 10 år sedan.

Before anybody did anything, Xerox did everything. Windows, Linux och OSX är bara kopior av Alto.

Windows har haft virtuella skrivbord sedan Windows XP fast man har fått installera det själv.

Angående animationerna så är det väl trevligt med lite nya animationer att stänga av. Det är bland det första jag gör när jag installerar Windows. Dödar alla animationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Xeroc PARC hade virtuella skrivbord 1986 med arbete grundat 1984.
Virtuella skrivbord fanns redan i swm fönsterhanteraren för X11 1989.
Så virtuella skrivbord har funnits på Unix och Linux länge, äntligen kommer det till Windows.

Nya fönsteranimationer, det hade jag med Compiz på Linux för 10 år sedan.

Och asiaterna kommunicerade med röksignaler för knappt 3 000 år sedan... Hade utveckling och implementering av idéer inte gjorts löpande, för att andra redan har/haft det, tror jag världen hade sett väldigt tråkig ut idag. Jag är i alla fall tacksam för att Windows går framåt och vi användare som valt Windows får nyttja dess nya funktioner, trots att jag troligen missar poängen med det du ville ha sagt.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Windows 10 har potential att bli min första Windowsversion för arbete. Bra jobbat, Microsoft!

Virtuella skrivbord var en av mina sista saker jag saknade. Windows 8 fixade automatisk montering av ISO-filer och förinstallerad PDF-förhandsgranskare.

Permalänk

Skrvbordsbakgrunden är väldigt lik den som kom med Nexus 7 (old-timer-version).

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Before anybody did anything, Xerox did everything. Windows, Linux och OSX är bara kopior av Alto.

Windows har haft virtuella skrivbord sedan Windows XP fast man har fått installera det själv.

På ett sätt är frågeställningen ointressant om vem som var först med vad. Om vi istället utgår ifrån funktionalitet har Windows inte haft en väl fungerande motsvarighet till virtuella skrivbord. Lösningarna som funnits sedan XP har inte varit i närheten så bra, vilket resulterade i att jag gav upp att använda dem. Jag är positivt inställd ifall Microsoft får ihop något som fungerar bra, även om det endast är för de gånger jag måste utföra arbete i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Mobiltelefoner tillhör "privata marknaden" och därmed har GNU/Linux fler användare än alla microsofts OS.
Kompatibillitet? Man kan kompilera och köra kod från UNIX skriven på 60talet i linux medans Windows har svårt att köra windowsprogram från 1995.

Användarvänlighet? Vad har GNU/Linux med användarvänlighet att göra? Det är väl upp till DE/WM tillverkaren och systemintegreraren för systemet du valt, men jag kan påstå att både ChromeOS och Android är mycket användarvänligt. KDE har massor med användarvänlighet (som i väldigt många fall överstiger windows) som desktop oavsett om du kör BSD, Linux, MacOS eller Windows (Även om Windows-porten av KDE har lite problem med taskbaren pga windwos slutna källkod samt bristfälliga dokumentation)

Jag själv kör Transport Tycoon i Windows 7 64-bit iaf. Inte testat det på 10an än dock.

Slutanvändaren som knappt vet hur man byter bakgrunds bild (de som faktiskt ÄR privata marknaden) ringde dock och frågade... vad är kompilera?
De vet hur man dubbelklickar, och hur man klickar på en länk i en webbläsare. Sen förväntar de sig att det ska fungera. Kolla forumen här omkring så ser du att folk tror tom hårddisken är trasig bara för den inte ger en enhetsbeteckning...
Linux har kommit långt, utan tvekan. Och de har kanonbra funktioner. Men jag måste ändå starta om X-server var 2:e dag eftersom flash eller något i ljud drivaren hänger sig. Sånt har jag sluppit sedan Vista kom ut iaf, och minns ens inte det på XP/W2k...

Det fungerar kanon med Android, för det är just peka och klicka. Men ofta vet folk inte ens att de har allt från Wifi/Bluetooth eller 20 appar igång, för det är för avancerat. De ringer med den, skickar nått SMS, sen tar kunskapen stop. Chrome OS bygger på detta koncept, bara surfa och använda enkla program, men har samma brist. Det fungerar bara på den hårdvaran du köpte med. Det går att lägga in Chromium OS på många olika enheter, men stabiliteten och funktionen är då lite... mjee. Om du behöver något program utanför Chromes bygge, är du körd, eller så behöver du vet vad du ska göra.

Exakt den typ av kunskapsnivås-brist du måste kunna hantera med PC-Linux om du ska få det att kunna konkurrera överhuvudtaget. Det är där OSX vinner med hästlängder, då det bara "ska fungera" så att ett barn kan använda det. Windows har sedan 6.X rört sig mot den grunden länge nu och är mer användarvänligt än någonsin. Det är väldigt få begränsningar på vad du kan göra som slutkund, men om du är bekant med kodning och vill leta forum hela kvällen efter svaret så fungerar Linux också.

Linux är så splittrat att man som ovis användare inte ens vet var man ska börja... Du har 100-tals olika distros, massvis med olika drivrutinsbaser, och 1000-tals forum att jaga svar i. "Men vilket fungerar till min dator då?" frågar slutanvändaren...
Du pratar om kompilera, jag pratar om att kunna få ETT OS, som fungerar med ALLA produkter, med ALLA spel/program, med ALL hårdvara, med ALLA kunskapsnivåer... för att nå "privat användaren". Där är Linux fortfarande knappt i 2000-talet än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Microsoft skrattar när det kommer till kompabilitet, användarvänlighet och användare på privata marknaden.

När det kommer till kompatibel hårdvara så gömmer sig Windows under skrivbordet medans du får igång din fina skrivare från Lexmark eller diverse tillverkare med öppna drivare med en knapptryckning. Samma sak när det kommer till annan hårdvara som GPUer där AMD/nVidia droppat support för.

Användarvänlighet är inte något som sitter i muskelminne och användaren som har samma operativsystem sen 90talet och så fort denne kommer till en ny omgivning har svårt för att komma fram. Windows 8 visade detta extremt tydligt. Ta bort en liten sak så är 90% vilsna.

Skall vi tala användarvänlighet, försök med enkelt kortkommando ta bort border's på dina fönster för att exempelvis ha no-border fullscreen window på ditt program/spel.

OT,

Man ser tydligt att Microsoft känner sig hotat och detta är bara bra enligt mig, kanske man får se lite förbättringar i fönsterhanteraren och andra delar av desktopen som varit ganska stel utan några större förändringar/förbättringar från Microsoft's sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

På ett sätt är frågeställningen ointressant om vem som var först med vad. Om vi istället utgår ifrån funktionalitet har Windows inte haft en väl fungerande motsvarighet till virtuella skrivbord. Lösningarna som funnits sedan XP har inte varit i närheten så bra, vilket resulterade i att jag gav upp att använda dem. Jag är positivt inställd ifall Microsoft får ihop något som fungerar bra, även om det endast är för de gånger jag måste utföra arbete i Windows.

Ja teknikutvecklingen hade legat 30 år efter om man inte fick använda framsteg på fler än en plattform. Fönster hade då varit begränsat till Xerox och alla andra hade fått hitta på helt egna GUI. Med tanke på att vi fortfarande är kvar i fönster så verkar det ju vara en rätt bra lösning. Det är rätt intressant att se hur funktionalitet och GUI konvergerar över alla plattformar. OSX, Windows och diverse Linuxdistar verkar konvergera mot liknande UI och liknande funktionalitet. Samma gäller Android och Ios som snart har mer eller mindre samma funktioner och samma gränssnitt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar inte Window animationen... Att den bara är som en "pop up" både på öppning och stängning av fönster.
Med Mac och Win 8 så är det lättare att se vart fönstret kommer hamna på skärmen, om man jobbar med fler än en skärm blir detta ännu viktigare.
Även Ubuntu har delvis sådana animationer, dock bara på stängning av fönster.

Men det är ett vinande koncept.. varför ändra på det. Någon typ av animation från aktivitetsstödet till fönstret skulle vara så mycket bättre. Hoppas att man kan ändra animationerna.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

zZzZ.... Kom med något nytt Microsoft.

Alla "häftiga funktioner" som de kommit med hittills har funnits ute länge på *nix.
Aero, AirScroll, det här, med mera...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSlicker:

Mac är inte användarvänligt heller om man är van vid Windows. Olikt är inte bättre eller sämre.

Det går båda vägarna, men jag vet inte om jag tycker att användarvänligheten hör ihop med vana. Är en sak enklare att förstå sig på och att använda så är den användarvänligare än en krånglig sak, men är du van med den krångligare saken så kommer du förmodligen fortsätta använda den.

På samma sätt kan du inte göra en rättvis jämförelse mellan 2 olika operativsystem om man har ett av operativsystemen som referenspunkt. Referenspunkten måste vara neutral.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag hade flera skärmar redan på 80-talet i min Amiga. De kunde dessutom ha sin egen upplösning. Där var de inte arrangerade som en kub (som är ganska populärt på Linux) utan de låg bakom varandra. Man kunde dra ner en skärm och titta på den bakom. Ett mycket smidigt system som jag inte sett något av sen dess.
Självklart så kopieras smarta funktioner mellan olika system och det är bra enligt mig.
Att Windows är mer "användarvänligt" beror ju på att Microsoft lyckades få sitt os att säljas med nya datorer. Således blev andra företag tvingade att utveckla saker som funkar på Windows. Ett smart drag av Microsoft men mindre bra för alla andra och även utvecklingen av datorer/operativsystem eftersom alla blev tvungna att följa i Microsofts redan upptrampade fotspår.
Så nu är i princip alla användare av datorer vana med Windows och ser därför andra system som icke användarvänliga. Vi hade varit betydligt längre fram om inte Microsoft så smidigt bromsat utvecklingen med sitt "monopol". För man kan hylla Windows hur mycket man vill men det var inte förrän xp kom som Windows blev ens i närheten av användarvänligt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Redan nu vill jag ha windows 10 som mitt huvud OS. När jag väl hör at OS:et har fått någorlunda stabilitet så ska i alla fall jag installera det!

Jag kör det som main os sen igår och det verkar ganska stabilt förutom att när man ska dra muspekaren över mellan skärmarna så måste man dra fort annars går den inte igenom "barriären", vet inte om det är medvetet eller en bugg.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag hade flera skärmar redan på 80-talet i min Amiga. De kunde dessutom ha sin egen upplösning. Där var de inte arrangerade som en kub (som är ganska populärt på Linux) utan de låg bakom varandra. Man kunde dra ner en skärm och titta på den bakom. Ett mycket smidigt system som jag inte sett något av sen dess.
Självklart så kopieras smarta funktioner mellan olika system och det är bra enligt mig.
Att Windows är mer "användarvänligt" beror ju på att Microsoft lyckades få sitt os att säljas med nya datorer. Således blev andra företag tvingade att utveckla saker som funkar på Windows. Ett smart drag av Microsoft men mindre bra för alla andra och även utvecklingen av datorer/operativsystem eftersom alla blev tvungna att följa i Microsofts redan upptrampade fotspår.
Så nu är i princip alla användare av datorer vana med Windows och ser därför andra system som icke användarvänliga. Vi hade varit betydligt längre fram om inte Microsoft så smidigt bromsat utvecklingen med sitt "monopol". För man kan hylla Windows hur mycket man vill men det var inte förrän xp kom som Windows blev ens i närheten av användarvänligt.

Vlket operativsystem tänker du dig skulle körts på PC istället?
Amiga OS, Atari TOS, Apple System, NeXTSTEP? Alla fyra propritära och för egen hårdvara; där OS:et dessutom ingick till 100%.
Linuxdistributionerna var i sin vagga och GNU Hurd var inte ens så långt fram.
OS/2?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av M3Johan:

Jag hade flera skärmar redan på 80-talet i min Amiga. De kunde dessutom ha sin egen upplösning. Där var de inte arrangerade som en kub (som är ganska populärt på Linux) utan de låg bakom varandra. Man kunde dra ner en skärm och titta på den bakom. Ett mycket smidigt system som jag inte sett något av sen dess.
Självklart så kopieras smarta funktioner mellan olika system och det är bra enligt mig.
Att Windows är mer "användarvänligt" beror ju på att Microsoft lyckades få sitt os att säljas med nya datorer. Således blev andra företag tvingade att utveckla saker som funkar på Windows. Ett smart drag av Microsoft men mindre bra för alla andra och även utvecklingen av datorer/operativsystem eftersom alla blev tvungna att följa i Microsofts redan upptrampade fotspår.
Så nu är i princip alla användare av datorer vana med Windows och ser därför andra system som icke användarvänliga. Vi hade varit betydligt längre fram om inte Microsoft så smidigt bromsat utvecklingen med sitt "monopol". För man kan hylla Windows hur mycket man vill men det var inte förrän xp kom som Windows blev ens i närheten av användarvänligt.

Anledningen till att flera skrivbord fungerade på detta sätt på Amiga kommer av en väldigt specifik detalj: att växla mellan olika "skärmar" vid en viss scan-line var otroligt simpelt och framförallt billigt tack vare att det helt kunde skötas via Copper, WAIT till rätt rad och sedan satte man om adressen för alla bitplan (normalt 5 st då man körde 32-färger) via en MOVE per bitplan. Att göra någon annan form av animering skulle varit väldigt segt givet den CPU och "GPU" (lite overstatement att kalla blittern för GPU) kraft man hade. Bara helt apropå nästa ingenting speciellt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag menar att Windows vid den tiden låg en bra bit efter. Men med deras smarta affärsidé samt välplanerade reklam och som tack vare detta lyckades få med sig massan (oss) var deras succé given även om deras produkt på intet sätt var den bästa.
Hade någon annan, exempelvis någon av de du räknat upp haft en liknande eller bättre marknadsföring så hade datorvärlden troligtvis sett annorlunda ut. Inte nödvändigtvis till det sämre. Så att prata om vilket os som skulle varit i pc istället går inte riktigt eftersom datorerna då förmodligen varit lite annorlunda.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni jämför Windows 10 med Linux-distributioner och MAC-OS.

Ska Microsoft strunta i dessa funktioner bara för att någon annan gjorde det först? Barnsligt var ordet.

Jämför Windows 10 med Windows 8.1 istället.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Skrivet av thmz:

Jag förstår inte varför ni jämför Windows 10 med Linux-distributioner och MAC-OS.

Ska Microsoft strunta i dessa funktioner bara för att någon annan gjorde det först? Barnsligt var ordet.

Jämför Windows 10 med Windows 8.1 istället.

Då lär man som företag sitta i nattmössan och inte ser hur kokurrensen ändrar markanden. Så du tycker exempelvis att Nokia hellre skall se tillbaka på sina Lumia-telefoner och göra en bättre lumia som också kommer suga istället för att se på hur marknaden ser ut och konkurrensen?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

zZzZ.... Kom med något nytt Microsoft.

Alla "häftiga funktioner" som de kommit med hittills har funnits ute länge på *nix.
Aero, AirScroll, det här, med mera...

Varför? Jag vill inte har en jädra massa nytt som inte passar in. Jag vill ha det effektivt, anpassningsbart och prioritering på funktionellt. Design och annat skit kan sätta sig i lastutrymmet på den bilen tack, för det finns så otroligt mycket viktigare saker.

Tror du alla biltillverkare uppfinner hjulet och motorn på nytt varje gång de lanserar en ny modell? Eller HP/Dell mfl uppfinner Nätaggregat, fläkten och skruven varje gång de gör en ny modell av sina datorer? Tror du Iphone var den första smartphonen, eller Surfplattan är så ung som den verkar? Båda gjordes för länge länge sedan på 1990 talet... men de gjordes om, förfinades och optimerades och släpptes till massan på rätt sätt och rätt tidpunkt, och nu är vi här.

Att jag kan få dessa funktioner förfinade, förbättrade och inbyggda i ett OS som sen gör allt annat också, är bara plus. Så sluta uppfinn hjulet igen och se till att använda de BÄSTA funktionerna på ett bra sätt, med möjlighet att välja vad man vill ha för att passa individen istället.

Skrivet av thmz:

Jag förstår inte varför ni jämför Windows 10 med Linux-distributioner och MAC-OS.

Ska Microsoft strunta i dessa funktioner bara för att någon annan gjorde det först? Barnsligt var ordet.

Jämför Windows 10 med Windows 8.1 istället.

Håller med. De bör jämföra det med tidigare Windows (inkl Vista och 7:an och inte bara 8an dock), för att visa förbättringarna. Är många små saker som gör det enklare som jag vet kom i 8an, men aldrig nådde ljuset. Sen har en del av dessa förbättrats ytterligare från 8.1 också.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna man läser om att Windows inte är först ut med saker är ju direkt efterblivna. Det borde ju snarare ses som positivt när en produkt anammar en bra aspekt hos en annan produkt.

Är det negativt att komma med något bara för att det är senare än andra så skulle vi inte kommit långt i utvecklingen. Hela spelsatsningen på Linux är det ju bara att kasta i soptunnan. Det måste ju ha hänt alldeles för sent.

Skickades från m.sweclockers.com