Behöver troligtvis ny processor & minnen efter en lite otursam klockning :(

Permalänk
Medlem

Behöver troligtvis ny processor & minnen efter en lite otursam klockning :(

Jag har datorn i sign och behöver ny processor samt minnen.

Prestanda mässigt vill jag inte gå ner. Vad rekomenderas? Jag hade helst köpt en ny likadan prolle men dom verkar inte gå att få tag i längre.

Jag har inte läst på specar och sånt på väääldigt länge men hur snabba minnen klarar mitt mobo av?

Länka gärna tipps på vad ni hade köpt.

Pris? Gärna nå billigt men max 3k

Permalänk
Keeper of the Bamse

Troligtvis? Backa lite, vad har hänt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle klocka till 5 + på prollen och drog på lite mycke på diverse ström Vcore ökades till 1,5 samt en massa annat småpill.. Datorn har gått bra i en månad i 5 gig men nu blåskärmar den titt som tätt.. Körde Memtest och det visade över 1000 fel och Prime 95 blåskärmar efter nån minut. Tycker mig se att processor hastigheterna pimplar lite upp och ner under load. samt att tempen drar iväg upp emot 80 grader.

Aja kan väl tillägga att jag inte var helt nykter när jag klockade heller så det kan ju blivit lite väl mycket ström och höga siffror på sina ställen

annars har datan gått stabilt på 4,7 sedan 2600k prollen kom ut för nåt år sedan.. Ångrar som fasen att jag skulle börja på pilla på till över 5...

Har även provat med orginal klock men minnes test hittar lika mycket fel ändå och prime gör fortfarande att datorn kukar ur ..

Permalänk
Medlem

Känns lite som att du kan börja med att felsöka dina minnen och se om det löser problemet. Angående temperaturerna har du massor med damm i kylflänsen eller övervoltar du av misstag?

Permalänk
Medlem

ska nog göra som du sa. Börja med minnnen .. hur snabba klararar mitt mobo? rekomendation?

Permalänk
Medlem

Beställde dessa minnen..-----> https://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600... Hoppas dom löser problemen annars blir det nog en ny prolle oxå... P7 K är väl fortfarande dom som ger mest? Nu kör jag ju med 2700K. Va heter efterföljaren?

Permalänk
Medlem

Alltså, alla minnen brukar inte avlida samtidigt, det man brukar göra är att testa dom en och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Beställde dessa minnen..-----> https://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600... Hoppas dom löser problemen annars blir det nog en ny prolle oxå... P7 K är väl fortfarande dom som ger mest? Nu kör jag ju med 2700K. Va heter efterföljaren?

I7 3770K är efterföljaren men osäker om den funkar med ditt moderkort.. kan finnas biosupdatering som fixar det iofs.

testa att sänka klock till runt 4.5 och Vcore på högst 1,36V och se om det funkar bättre.. 1,5 i Vcore är monstruöst högt tycker jag.

( efter du har bytt minnen såklart )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Entusiast

Du vet att RAM-stickor brukar ha livstids garanti va?
Om du har ett endaste fel i Memtest så är det bara att skicka in dem och få nya och eftersom de visade massor fel i Memtest så är det förmodligen minnena som ger blåskärmarna.

Så avbeställ

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kört default settings i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Du vet att RAM-stickor brukar ha livstids garanti va?
Om du har ett endaste fel i Memtest så är det bara att skicka in dem och få nya och eftersom de visade massor fel i Memtest så är det förmodligen minnena som ger blåskärmarna.

Så avbeställ

Fast det hjälper inte om man klockat sönder dem.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Du vet att RAM-stickor brukar ha livstids garanti va?
Om du har ett endaste fel i Memtest så är det bara att skicka in dem och få nya och eftersom de visade massor fel i Memtest så är det förmodligen minnena som ger blåskärmarna.

Så avbeställ

Du vet att det är produktens livstid som man går efter, inte personen som köpt dem. Det brukar stå specat hur länge det är när man köper dom, annars så är det en tolkning senare.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

Du vet att det är produktens livstid som man går efter, inte personen som köpt dem. Det brukar stå specat hur länge det är när man köper dom, annars så är det en tolkning senare.

Förstår inte riktigt vad du menar med det?
Tillverkaren lämnar i alla fall livstidsgaranti, se bara minnena som TS nu beställt från Inet https://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600...

Skrivet av Blupparen:

Fast det hjälper inte om man klockat sönder dem.

Nu är det ju inte säkert att det är fallet men sedan så skulle man ju kunna skicka in dem ändå om man är girig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Förstår inte riktigt vad du menar med det?
Tillverkaren lämnar i alla fall livstidsgaranti, se bara minnena som TS nu beställt från Inet https://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600...

Nu är det ju inte säkert att det är fallet men sedan så skulle man ju kunna skicka in dem ändå om man är girig.

Med livstidsgaranti menas med att det är under produktens livstid alltså så länge tillverkaren anser att produkten skall vara på marknaden tills den får EOL (End of life)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Med livstidsgaranti menas med att det är under produktens livstid alltså så länge tillverkaren anser att produkten skall vara på marknaden tills den får EOL (End of life)

Jaså, på det sättet.
Å andra sidan så brukar ju minnen "leva" ganska länge och jag kan tänka mig att minnena som TS äger fortfarande går att köpa.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Du vet att RAM-stickor brukar ha livstids garanti va?
Om du har ett endaste fel i Memtest så är det bara att skicka in dem och få nya och eftersom de visade massor fel i Memtest så är det förmodligen minnena som ger blåskärmarna.

Så avbeställ

Du vet att livstid är begränsat till produktens förmodade livstid och inte din livstid va? Men i det här fallet så kommer inte garantin att gälla i vilket fall då den upphör om man överklockar, modifierar, ESD mm

Edit: Var fler som påpekade vad som gällde för livstids garanti såg jag

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hygglo:

annars har datan gått stabilt på 4,7 sedan 2600k prollen kom ut för nåt år sedan..

Nåt år sen!? Om två månader är det fyra år sen den kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nåt år sen!? Om två månader är det fyra år sen den kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ojj va tiden går fort..
Utvecklingen av minnen och Proccesorer verkar ha avstannat en del. Prollen jag köpte för 4 år sedan är ju nästan lika snabb som dagens prollar. Går man 8 år tillbaka och gämför prollarna som fanns då med min nuvarande så skiljer det ju hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Plockade ur ena minnesstickan och körde memtest nu på morgonen och nu hade jag inga error alls
Dom nya minnena borde komma med posten under dagen, ska bli intressant att köra memtest med dom.

Permalänk
Medlem

Hmm Börjar redan ångra mitt minnes köp..
Såg att mitt mobo kan ta 2133Mhz minnen. Jag beställde 1600Mhz..
Fråga: Är det stor skillnad mellan dessa? Märker man att 2133 är snabbare än 1600 eller är det bara i testprogram man ser skillnaden?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det syns bara i syntetiska benchprogram och corsairs egna version av BF4

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com