Väldigt höga temperaturer på 4790k - Hjälp!

Permalänk

Väldigt höga temperaturer på 4790k - Hjälp!

Hejsan!
Jag har lite funderingar på mina temperaturer som uppstår när jag kör AIDA64 tillexempel.
Det tar inte många sekunder innan CPUn går från 25-30 idle till ca 75-80 i full load. Dessa temps får jag från Asus mjukvara, kollar jag tex RealTemp så ligger kärnorna uppåt 95 grader efter ca 30 sekunder. Här har jag stängt av testet då jag är rädd att dom ska gå för högt. Men jag har inte kunnat köra testet mer än en minut.
Moderkortet jag har är ett Asus Maximus Hero VII(uppgraderat bios), det är inga överklockningar gjorda. Kylaren är en Noctua NH--U9B-SE2. Jag har kollat så att kylaren sitter ordentligt, jag har även provat med lite olika mängder med pasta.

En dum fråga kanske men ska man ha turbomode aktiverat när man kör stress? För har jag inte det aktiverat så ligger han stadigt på 55-60 grader under full load.

Vad kan det vara för fel tro?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

felet är att mjukvaran matar din prolle med för mycket volt eller vad det heter så där av skit temp skulle jag tippa på ..men lämnar det till någon mer kunnig person

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Antar du har det mesta inställt på auto, kolla vad värdet på din vcore ligger.

Visa signatur

=)

Permalänk

Nu har jag kikat på volt-värden både i bios och i mjukvaran. Allt står på auto när det gäller Volt. Vcore ligger på 1.072 V(auto). Och där ligger han så länge cpun inte går över 4.0ghz. Men så fort jag kör ett stresstest så kickar turbomode igång, skickar upp cpun till 4.4 ghz och volten ligger på 1.328 V och det är här det barkar åt helvete.

Permalänk
Medlem

Testa sätta vcore på 1.25.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Testa sätta vcore på 1.25.

Detta resulterade i en kraftig skillnad. Temp gick inte över 67 grader i stresstestet enligt ASUS mjukvara!
Hur långt ner kan man ställa VCore? tänkte om det gick att få ner temp ytterligare men att cpun ändå orkar upp till 4.4 under boost!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabbzorz:

Detta resulterade i en kraftig skillnad. Temp gick inte över 67 grader i stresstestet enligt ASUS mjukvara!
Hur långt ner kan man ställa VCore? tänkte om det gick att få ner temp ytterligare men att cpun ändå orkar upp till 4.4 under boost!

bara att testa att sänka stegvis! och om datorn hakar upp sig/blue screen så höj till steget inn. (det är iprincip det lägsta du kan få)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

bara att testa att sänka stegvis! och om datorn hakar upp sig/blue screen så höj till steget inn. (det är iprincip det lägsta du kan få)

Hur mycket kan man sänka för varje steg? 0.1? 0.05? 0.01?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabbzorz:

Hur mycket kan man sänka för varje steg? 0.1? 0.05? 0.01?

Bättre kan du! Dra ner 0,5 ska nog gå en eller fler gånger. Tar det stopp kan du sänka med 0,1 osv osv

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bättre kan du! Dra ner 0,5 ska nog gå en eller fler gånger. Tar det stopp kan du sänka med 0,1 osv osv

0.75 V är nog lite lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabbzorz:

Detta resulterade i en kraftig skillnad. Temp gick inte över 67 grader i stresstestet enligt ASUS mjukvara!
Hur långt ner kan man ställa VCore? tänkte om det gick att få ner temp ytterligare men att cpun ändå orkar upp till 4.4 under boost!

Jag sänker med 0.5 åt gången.
Håll på tills du får blåskärm eller annat strul med datorn,
Höj sedan vcore med ex 0.5 eller lite till så ska du se på låga temps.
Gött att det går på rätt håll;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Jag sänker med 0.5 åt gången.
Håll på tills du får blåskärm eller annat strul med datorn,
Höj sedan vcore med ex 0.5 eller lite till så ska du se på låga temps.
Gött att det går på rätt håll;)

4790 brukar klara "stock" 4,4 på 1.2-1.3
har du tur kommer du under 1.2.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M