Permalänk
Medlem

Skadat mobo?

Hejsan, jag köpte ett begagnat mobo här på marknaden och har i talande stund öppnat paketet och tittat över det, ganska snabbt fastnar jag för något på CPU socketen som jag personligen inte kan avgöra om det skall vara så eller inte... Hoppas att någon här kan ta en titt på bilderna och säga om det är en böjd pin eller helt normalt..

Jag har försökt att jämföra med bilder på google men det är svårt..

http://imgur.com/a/THSGb

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Tuttfia:

Hejsan, jag köpte ett begagnat mobo här på marknaden och har i talande stund öppnat paketet och tittat över det, ganska snabbt fastnar jag för något på CPU socketen som jag personligen inte kan avgöra om det skall vara så eller inte... Hoppas att någon här kan ta en titt på bilderna och säga om det är en böjd pin eller helt normalt..

Jag har försökt att jämföra med bilder på google men det är svårt..

http://imgur.com/a/THSGb

http://i.imgur.com/OtnegbA.jpg

http://i.imgur.com/4daidvO.jpg

http://i.imgur.com/JUrGtut.jpg

http://i.imgur.com/6sfMs2c.jpg

Tacksam för hjälp!

Det där ser ut som en böjd pin ja. Det kan ha hänt medans den transporterades. Ta en smal synål och försök vinkla den som grannen bredvid.

Permalänk
Medlem

Fick samma för några dagar sen då jag köpte beg mobo.... verkar vara populärt att skada dem och skicka dem sedan.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Fan vad surt... Hur skulle det kunna skadas via transport? Det ligger i ESD plast i orginalkartong.. inga lösa delar och bubbelplast runt hela skiten? Känns inte helt rimligt.. Såg även att en pin på USB 3.0 portarna var böjda..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad är det för mobo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Fan vad surt... Hur skulle det kunna skadas via transport? Det ligger i ESD plast i orginalkartong.. inga lösa delar och bubbelplast runt hela skiten? Känns inte helt rimligt.. Såg även att en pin på USB 3.0 portarna var böjda..

Satt sockelskyddet på? Om inte så har du svaret där, det är extremt lätt att böja pins på moderna Intel mobo och de skall INTE transporteras utan skyddet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vad är det för mobo?

Ett MSI Z87 G45 Gaming...

Skrivet av netbuddy:

Satt sockelskyddet på? Om inte så har du svaret där, det är extremt lätt att böja pins på moderna Intel mobo och de skall INTE transporteras utan skyddet.

Hmm, nej det fanns inget skydd på sockeln..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Ett tips inför framtiden är att be om bild på sockeln innan köpet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det där ser ut som en böjd pin ja. Det kan ha hänt medans den transporterades. Ta en smal synål och försök vinkla den som grannen bredvid.

Antar att man riskerar att skada CPU:n om man inte får det rätt? Känns lite riskabelt när man precis lagt ut nästan 3k på en ny :X

Skrivet av hoski:

Ett tips inför framtiden är att be om bild på sockeln innan köpet.

Hade inte en tanke på det... Men tack för tipset!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Antar att man riskerar att skada CPU:n om man inte får det rätt? Känns lite riskabelt när man precis lagt ut nästan 3k på en ny :X

Hade inte en tanke på det... Men tack för tipset!

Hur mkt betala du för det? vill du ha hjälp o fixa skiten?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Hur mkt betala du för det? vill du ha hjälp o fixa skiten?

Det gick på en femhundring så ingen katastrof ekonomiskt.. Säljaren skickade via blocketpaket vilket innebär att jag kan returnera varan inom 24 timmar vilket jag kommer göra.. Tack för erbjudandet, men kommer nog satsa på ett nytt kort med Z97 chipset istället.. Gäller bara att komma fram till vilket...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

då får du ju byta ju. då äre ju cooooo. själv laga jag mitt.

pins böjer sig inte av frakt, det böjjer sg av handkraft när man monterer ur och i cpu.
folk är bra roliga tror att pins som kräver mkt kraft för att böja på sig böjer sig av att det får uppleva gravivation, som det vore levande organismer... jo tjena

den där plattan kan dra åt helvete

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U