Tänkte köpa GeForce GTX 780 Ti

Permalänk

Tänkte köpa GeForce GTX 780 Ti

Hejsan. Sitter för nuvarande på ett Gtx 580 och tänkte att det var på tiden att göra en liten uppgradering. Det jag undrar är om mitt system kommer klara av det, mina främsta farhågor är moderkortet samt nätaggregatet. Därför behöver jag er expertis. Mitt system är:

Intel Core? i7 Quad Processor i7-950
Chieftec Super Series 750W PSU
Antec Twelve Hundred Big Tower Svart
MSI X58A-GD65, Socket-1366
Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX
Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2133Mhz XMP Beast Series

Kortet jag hade tänkt mig är MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB
Så vad tror ni? Kommer systemet hålla?

Permalänk
Avstängd

Ja men köp GTX 970 istället

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Ja men köp GTX 970 istället

Okej men har inte 780Ti bättre prestanda? 780Ti är ju dyrare men nu när Inet har sin rea så är skillnaden inte så stor.
Tänker på http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...

Permalänk
Avstängd

Om priset inte skiljer sig så ska du absolut ta det, men kolla pris/krona tycker jag, du kommer knappt märka någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Om priset inte skiljer sig så ska du absolut ta det, men kolla pris/krona tycker jag, du kommer knappt märka någon skillnad i prestanda.

Okej. Skiljer lite runt 600-700 men får det nya Borderlands på köpet vilket borde ha ett värde på runt 400. Så det rör sig inte om särskilt många kronors skillnad. Återigen, tack så hemskt mycket

Permalänk
Medlem

Om du kan ta ett Zotac så finns det på Komplett för 3990, de korten ska tydligen klocka väldigt bra också.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Köp ett 970. Det är ju det självklara valet. Drar mindre ström, är tystare, är billigare och presterar precis lika bra som ett överklockat 780 Ti om man överklockar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på Gtx 970 nyare GPU-arkitektur vilket leder till lägre strömnivå och då klarar 750w sli om du tänkt dig det i framtiden och så klockar det bättre utan att det drar extremt mycket ström. Men nackdelen är la att man ej får BL TPS och så har jag hört någonting om coilwhine på korten, men dock så har ju 970 4gb vram

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Om du kan ta ett Zotac så finns det på Komplett för 3990, de korten ska tydligen klocka väldigt bra också.

Ska definitivt kolla upp det

Skrivet av fantomsmurfen:

Köp ett 970. Det är ju det självklara valet. Drar mindre ström, är tystare, är billigare och presterar precis lika bra som ett överklockat 780 Ti om man överklockar.

Nackdelen för mig är att jag helt saknar erfarenhet av klockning och är orolig för att det skulle ta mig både tid och energi som jag tyvärr saknar för stunden. Men 970:an låter ju definitivt som ett starkt val. Särskilt när det kommer till mindre ström samt tystare.

Skrivet av Orreman:

Tycker du ska köra på Gtx 970 nyare GPU-arkitektur vilket leder till lägre strömnivå och då klarar 750w sli om du tänkt dig det i framtiden och så klockar det bättre utan att det drar extremt mycket ström. Men nackdelen är la att man ej får BL TPS och så har jag hört någonting om coilwhine på korten, men dock så har ju 970 4gb vram

Lägre ström är definitivt lockande. Har som sagt ingen klockning och är inte hundra på ifall jag vill ge mig in på det. (dum fråga) Angående just 4 Gb Vram, hur stora är fördelarna med det över 780:ans 3 Gb? Kommer det ha någon betydelse framöver?

PS: Är tacksam för alla svar

Permalänk

Spelar du csgo så passa dig för 970 . Jag fick mitt 970 idag och fick sämre flyt än tidigare ( gtx770) . Funderar nu på ett 780 ti istället.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueViking:

Ska definitivt kolla upp det

Nackdelen för mig är att jag helt saknar erfarenhet av klockning och är orolig för att det skulle ta mig både tid och energi som jag tyvärr saknar för stunden. Men 970:an låter ju definitivt som ett starkt val. Särskilt när det kommer till mindre ström samt tystare.

Lägre ström är definitivt lockande. Har som sagt ingen klockning och är inte hundra på ifall jag vill ge mig in på det. (dum fråga) Angående just 4 Gb Vram, hur stora är fördelarna med det över 780:ans 3 Gb? Kommer det ha någon betydelse framöver?

PS: Är tacksam för alla svar

I stock utförande är 970 nästan lika snabbt som ett 780Ti, men klockat är det lika bra eller bättre.
Klocka kortet är inte svårt, så länge du inte tycker det är svårt att flytta en slider http://event.msi.com/vga/afterburner/gui.htm

4 GB Vram är också något som definitivt kan bli en fördel framöver.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TrueViking:

Lägre ström är definitivt lockande. Har som sagt ingen klockning och är inte hundra på ifall jag vill ge mig in på det. (dum fråga) Angående just 4 Gb Vram, hur stora är fördelarna med det över 780:ans 3 Gb? Kommer det ha någon betydelse framöver?

4GB VRAM kan nog komma att ha stor betydelse i framtiden för upplösningar som 4K och även om du inte kommer nyttja det under tiden du har kortet så ökar ju det andrahandsvärdet.

För övrigt så ser det ju ut såhär:

Pros til GTX 780 Ti:
- Lite snabbare i stockutförande

Pros till GTX 970
- Lite billigare
- Drar betydligt mindre ström
- Är på grund av den lägre strömförbrukningen tystare
- 4GB VRAM
- Lika snabb eller snabbare efter överklockning än GTX 780 Ti och helt klart tystare/svalare

GTX 780 Ti skall endast köpas av folk som vill ha ett till för SLI, inte för sådana som köper nytt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Spelar du csgo så passa dig för 970 . Jag fick mitt 970 idag och fick sämre flyt än tidigare ( gtx770) . Funderar nu på ett 780 ti istället.

Har du senaste drivrutinerna? Om det fortfarande laggar med dem så kommer en uppdatering av dem som löser det.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I stock utförande är 970 nästan lika snabbt som ett 780Ti, men klockat är det lika bra eller bättre.
Klocka kortet är inte svårt, så länge du inte tycker det är svårt att flytta en slider http://event.msi.com/vga/afterburner/gui.htm

4 GB Vram är också något som definitivt kan bli en fördel framöver.

Skrivet av Uzanar:

4GB VRAM kan nog komma att ha stor betydelse i framtiden för upplösningar som 4K och även om du inte kommer nyttja det under tiden du har kortet så ökar ju det andrahandsvärdet.

För övrigt så ser det ju ut såhär:

Pros til GTX 780 Ti:
- Lite snabbare i stockutförande

Pros till GTX 970
- Lite billigare
- Drar betydligt mindre ström
- Är på grund av den lägre strömförbrukningen tystare
- 4GB VRAM
- Lika snabb eller snabbare efter överklockning än GTX 780 Ti och helt klart tystare/svalare

GTX 780 Ti skall endast köpas av folk som vill ha ett till för SLI, inte för sådana som köper nytt

I beg to differ, när det kommer till 780 Ti vs 970 i OC, jag vill påstå att 780 Ti vid OC nästan alltid är bättre än 970, sen så har troligtvis 970 mer brutal OC potential än 780 Ti, men om vi ser på hur det ser ut nu och för en vanlig consumer.

Gigabyte GTX 780 TI @Gurud3D

vs

Gigabyte GTX 970 @Guru3D

Zotac, PNY och MSI 780 Ti @SweC

vs

MSI 970 @SweC

På alla andra punkter håller jag dock med, speciellt på VRAM och Svalare fronten, verkar dock som om ljudnivån är mer eller mindre den samma mellan 780 Ti och 970, 41 mot 39 dB enligt Guru3D och 43 mot 37,5 dB enligt SweC (större skillnad på SweCs test)

Sen med tanke på att 780 Ti går att få så billigt nu tycker jag det är ett bra köp ändå.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

I beg to differ, när det kommer till 780 Ti vs 970 i OC, jag vill påstå att 780 Ti vid OC nästan alltid är bättre än 970, sen så har troligtvis 970 mer brutal OC potential än 780 Ti, men om vi ser på hur det ser ut nu och för en vanlig consumer.

Gigabyte GTX 780 TI @Gurud3D

vs

Gigabyte GTX 970 @Guru3D

Zotac, PNY och MSI 780 Ti @SweC

vs

MSI 970 @SweC

På alla andra punkter håller jag dock med, speciellt på VRAM och Svalare fronten, verkar dock som om ljudnivån är mer eller mindre den samma mellan 780 Ti och 970, 41 mot 39 dB enligt Guru3D och 43 mot 37,5 dB enligt SweC (större skillnad på SweCs test)

Sen med tanke på att 780 Ti går att få så billigt nu tycker jag det är ett bra köp ändå.

970 får betydligt bättre resultat med nyare drivrutiner än åtminstone Sweclockers använt. Överklockade är 970 och 780 Ti helt på samma nivå. Och som sagt 970 är billigare, tystare, drar mindre ström. Finns ingen vettig anledning till att köpa ett 780 Ti om man inte redan har ett och vill köra SLI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

I beg to differ, när det kommer till 780 Ti vs 970 i OC, jag vill påstå att 780 Ti vid OC nästan alltid är bättre än 970, sen så har troligtvis 970 mer brutal OC potential än 780 Ti, men om vi ser på hur det ser ut nu och för en vanlig consumer.

Gigabyte GTX 780 TI @Gurud3D

vs

Gigabyte GTX 970 @Guru3D

Zotac, PNY och MSI 780 Ti @SweC

vs

MSI 970 @SweC

På alla andra punkter håller jag dock med, speciellt på VRAM och Svalare fronten, verkar dock som om ljudnivån är mer eller mindre den samma mellan 780 Ti och 970, 41 mot 39 dB enligt Guru3D och 43 mot 37,5 dB enligt SweC (större skillnad på SweCs test)

Sen med tanke på att 780 Ti går att få så billigt nu tycker jag det är ett bra köp ändå.

Nu menade jag iofs ett OC 970 mot ett stock 780Ti
Men även om du jämför OC mot OC så är 970 kortet i princip jämt med 780Ti och 970 har bättre OC potential än 780Ti så med mer mogna drivare kan det bli annorlunda.
Du ser ju dina egna länkar att 970 faktiskt får bättre resultat i vissa tester redan nu.

Så med tanke på att 970 är billigare + alla fördelar med temp och ström så finns det absolut ingen anledning att köpa ett 780Ti om man inte redan har ett och skall köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

970 får betydligt bättre resultat med nyare drivrutiner än åtminstone Sweclockers använt. Överklockade är 970 och 780 Ti helt på samma nivå. Och som sagt 970 är billigare, tystare, drar mindre ström. Finns ingen vettig anledning till att köpa ett 780 Ti om man inte redan har ett och vill köra SLI.

Skrivet av MacAllan:

Nu menade jag iofs ett OC 970 mot ett stock 780Ti
Men även om du jämför OC mot OC så är 970 kortet i princip jämt med 780Ti och 970 har bättre OC potential än 780Ti så med mer mogna drivare kan det bli annorlunda.
Du ser ju dina egna länkar att 970 faktiskt får bättre resultat i vissa tester redan nu.

Så med tanke på att 970 är billigare + alla fördelar med temp och ström så finns det absolut ingen anledning att köpa ett 780Ti om man inte redan har ett och skall köra SLI.

Men OC 970 mot ref 780 Ti är ju fusk.

Säger inte att 780 Ti är mera prisvärt (var inte det jag ville förmdela i alla fall) utan att ren prestanda så är det bättre. Och ända ställena där 970 presterar bättre på de 2 testerna är Anno på SweC och BF på Guru3D, annars är 780 Ti bättre. Sen så misstänker jag att på Guru3D så är det Ref 780 Ti och det är ganska"
Långsamt".

Och skulle inte påstå att 970 har bättre OC potential utan att modsa bios, folk verkar stanna på 1400-1500 Boost och med 780 Ti kommer de upp i 1150-1250 i boost. Så tycker nog att OC potentialen är samma, förutsatt att man inte moddar BIOS, men det verkar inte TS vilja göra.

Men 970 är mera prisvärt ja.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

970 får betydligt bättre resultat med nyare drivrutiner än åtminstone Sweclockers använt. Överklockade är 970 och 780 Ti helt på samma nivå. Och som sagt 970 är billigare, tystare, drar mindre ström. Finns ingen vettig anledning till att köpa ett 780 Ti om man inte redan har ett och vill köra SLI.

Du vet att när du påstår att 970 överklockat är snabbare än ett överklockat 780Ti så ljuger du?

Firestrike Extreme
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...
Firestrike
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du vet att när du påstår att 970 överklockat är snabbare än ett överklockat 780Ti så ljuger du?

Firestrike Extreme
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...
Firestrike
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...

Du vet att dom länkarna inte bevisar något av det du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du vet att dom länkarna inte bevisar något av det du säger

Klart dom gör.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks