Synology DS413 med Asus N53 olidlig hastighet.

Permalänk
Medlem

Synology DS413 med Asus N53 olidlig hastighet.

Har en Synology DS413 som fungerar alldeles utmärkt men då jag ville slippa en nätverkssladd tvärs över lägenheten bestämde jag mig för att införskaffa en trådlös usb dongel i form av Asus N53 då den skulle passa min nas.
Nu till problemet, att installera dongeln i nasen var inga som helst problem däremot hastigheten är i princip obefintlig. När jag kopplar upp mig till min router och drar ut nätverkssladden ur nasen så tar det flera minuter att ladda något så enkelt som synologys hemsida. Och om jag tillslut kan ta mig in i nätverkshårddisken och försöker föra över en fil laddar den max i ca 25Kb/s.
Skriver det här på min macbook pro som är ansluten till samma trådlösa router en tplink och där får jag ut maxhastighet. Routern i fråga stödjer upp till 300mbps vilket även Asus N53 skall göra så någon som vet vad problemet kan vara?
Tänkte först att det kanske var dålig täckning men i nasen står det att jag har 95% mottagning.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte kan placera nasen bredvid routern och köra sladd. Det hade varit det bästa. Kan ju vara så att stickan har dåligt stöd i linux/nasen och därför få så dålig hastighet.

Fast de säger att den ska ha stöd:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/427
ASUS USB-N53 DSM 4.0

Permalänk
Medlem

Va trist! Verkar som jag får fortsätta ha en sladd liggandes då. Kan tyvärr inte ha dem på samma ställe isåfall får jag flytta routern och då behöver jag ändå dra flera nätverksladdar till andra enheter jag har stående.

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är att skapa en tråd i deras forum. Där finns nog bättre kunskap än här.
Du kan även prova stickan i en Windows-dator, kan ju vara fel i stickan eller att den inte vill jobba korrekt med din router. Även om det är sällsynta problem idag.

Permalänk
Medlem

Skrivit på synology forumet nu så tråden ligger under granskning innan det läggs upp. Hoppas någon där vet whats up!
Kan testa stickan i min dator senare men tror inte problemet ligger där även om det är värt ett försök. Troligtvis är det som du säger dålig drivrutin i nasen.
I värsta fall får jag köpa en ännu längre nätverkssladd så jag kan dra det lite snyggare även om det inte är något jag är så sugen på.

Permalänk

Kan du flytta din NAS temporärt till platsen där du har routern, för att kontrollera om du helt enkelt får bättre hastighet när enheterna står i närheten av varandra?

Alternativt flytta routern till där din NAS står. Din dator ska ju kunna nå NAS:en även att du inte har internetkoppling under tiden du testar prestandan.

Om du vid detta test ser att du får bättre hastigheter så kan vi ju utesluta att det är fel på USB-stickan eller NAS:ens förmåga att ansluta trådlöst på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Nasen står i samma rum kanske 3 meter ifrån routern så kan omöjligt bli något knas däremellan.
Har routern i min tv bänk där det går nätverkssladdar till tv,xbox samt media dator medan nasen står gömd i en bokhylla några meter ifrån i andra sidan av rummet.
Hade gärna flyttat någon av enheterna men nasen får inte plats vid tv:en om jag inte har den på golvet bredvid vilket jag inte vill och flyttar jag routern så får jag dra sladdar ifrån de tre enheterna som står vid tv:en. Men mottagningen inom samma rum kan inte vara något problem.
Testat usb dongeln i min PC nu i en usb2 som är fram på chassit. Fick ut 50/50 Mbit/s vilket är okej även om jag får ut 100/100 med gbit sladd. Verkar iallafall inte vara något fel på dongeln eller mottagningen.

Permalänk

Okej med det korta avståndet så ska det ju inte vara något problem med det trådlösa.
Jag såg tidigare inlägg där du uppgav att du inte kunde ha enheterna på samma plats, det jag menade var att prova det temporärt bara för att testa om det kunde utesluta att själva täckningen skulle vara problemet. (Du skrev "tvärs över lägenheten" så jag tolkade det som att det var en bit emellan enheterna ).

Om du inte får någon lösning från tillverkaren, så kanske en trådlös klient kan vara ett alternativ?

Ett exempel på en sådan är denna:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag länkar till den som rent exempel på en sådan produkt. Jag vet ingenting om just denna enhet, prestanda eller kvalitet. Men du kan säkert hitta en uppsjö av liknande enheter om du söker på google eller de vanliga tekniksajterna.

Med denna enhet blir din NAS uppkopplad mot det trådlösa nätverket genom att du kopplar en nätverkskabel från denna enhet och in i din NAS. Du får på så sätt en trådlös anslutning mot din router. Och din NAS behöver inte hantera ditt USB-nätverkskort.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Hehe jo överdrev lite kanske med tvärs över lägenheten men sladden går tvärs över vardagsrummet vilket är lika störande det!
Jo det skulle kunna vara en lösning om ingen annan hittas, väntar fortfarande på svar från synology forumet.

Permalänk

Lycka till!

PS. Finns även Powerline/homeplug-produkter. D.v.s. ett par enheter som använder lägenhetens elinstallation som nätverkskabel. Du pluggar då in ena enheten vid NAS. Den andra vid routern. I regel mycket enklare att konfigurera, samt att du inte tar upp wifi med din NAS. Exempel: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Även i detta fall var det en snabbsökning jag länkade till, har ingen erfarenhet av just denna modell.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tackar för det!
Jo om det skall bli något inköp så lägger jag mina pengar på homeplug och skippar wifi:n helt, känns mest stabilt och har haft bra erfarenhet av homeplug tidigare då jag installerat det åt föräldrarna.