Permalänk
Medlem

Hög värme 4790k & radeon 280

Tjena!

Köpte precis lite nya delar men jag upplever att dom blir för varma...

I BF4 ligger tempen på cpu runt 72 grader och gpu på 65 grader, idle runt 35-40

Har en i7 4790k med orginal fläkt och ett radeon 280 grafik kort.

Jag har 2 fläktar ifram som blåser in luft och 1 bak som blåser ut, nätaggregated sitter i botten och blåser ut/ner.

Har prövat att byta kylpasta men det är ingen skillnad i värme emot innan med den kylpasta som var på ifrån fabrik.

Programmen jag testat med är Coretemp och Amd catalyst för att se gpu.
Hur ska jag ordna så jag får ner tempen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Helt normalt. gpu är helt okej normal nivå. Cpu är bra för att vara orginalkylare! Köp en annan till exempel cooler master hyper + 212 för dryga 200 kr så får du ner cpu temp en del..

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dreamoz:

Tjena!

Köpte precis lite nya delar men jag upplever att dom blir för varma...

I BF4 ligger tempen på cpu runt 72 grader och gpu på 65 grader, idle runt 35-40

Har en i7 4790k med orginal fläkt och ett radeon 280 grafik kort.

Jag har 2 fläktar ifram som blåser in luft och 1 bak som blåser ut, nätaggregated sitter i botten och blåser ut/ner.

Har prövat att byta kylpasta men det är ingen skillnad i värme emot innan med den kylpasta som var på ifrån fabrik.

Programmen jag testat med är Coretemp och Amd catalyst för att se gpu.
Hur ska jag ordna så jag får ner tempen?

Tack på förhand!

Det där är helt normala temperaturer och ingen anledning att klaga. När CPU närmar sig 100°C och GPU närmar sig 90°C så kan du börja fundera på vad som är fel. Tills dess är det bara att vänja sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket för snabba svar!
Jag upplevde det som alldeles för höga grader, högsta temperatur jag mätt upp under 20 minuter spelande i bf4 var 77 grader och gpu som sagt låg på stadiga 65 grader.
Jag körde med corsairs vatten kylare förut h50 eller nått, men tyvärr passade inte skruvarna på mitt nya moderkort:S
tror ni man behöver plocka bort moderkortet först för att ansluta bakstycket som följer med i cooler master hyper +? jag har ett Fractal Design Define R4 chassi.

Permalänk
Medlem

Gpu har väldigt fina temps tycker jag. För luftkylning. Men cpu är högre än drt behöver vara. Orginalkylaren är rätt kass.
på r4 har du väl ett fönster på baksidan av chassit för stt komms åt baksidan av moderkortet ifall du skulle behöva skruva på backplate för någon kylare. Så du ska inte behöva montera loss moderkortet för det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm men ändå inte någon fara?
Låt säga att jag köper en vatten kylare istället då jag tycker den förra pc builden jag hade fungerade fint.
Vilken vattenkylare skulle passa bra till min processor isf? Helst under 600 max 800
Har detta moderkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
Kollade baksidan och ja jag har "fönster" där men dock kan jag inte använda dom nedersta skruvhålen då dom ligger kant i kant med fönstrets undersida...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dreamoz:

Hmm men ändå inte någon fara?
Låt säga att jag köper en vatten kylare istället då jag tycker den förra pc builden jag hade fungerade fint.
Vilken vattenkylare skulle passa bra till min processor isf? Helst under 600 max 800
Har detta moderkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
Kollade baksidan och ja jag har "fönster" där men dock kan jag inte använda dom nedersta skruvhålen då dom ligger kant i kant med fönstrets undersida...

Corsair H50 ska fungera med rätt fäste på ovansidan, det medföljer 2st. En till AMD, en till Intel 115x och även skruvar till 2011(-3).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

hmm ok så jag köpte precis Corsair h60 och installerade, nu har jag fortfarande 35 grader idle men 80 grader på cpu när jag spelar bf4
följde anvisningarna, fast någonting verkar vara skumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamoz:

hmm ok så jag köpte precis Corsair h60 och installerade, nu har jag fortfarande 35 grader idle men 80 grader på cpu när jag spelar bf4
följde anvisningarna, fast någonting verkar vara skumt?

Inte tagit för lite, mest troligt för mycket kylpasta, alternativt kör cpu fläkten på låga varv för att få ner ljudvolym?

Visa signatur

CPU i7 3820 3.6GHz | CPU kylare av Corsair H100 | GPU 2x Gigabyte HD 7970 CF | MB MK Asus Sabertooth X79 | RAM 16Gb Corsair Vengeance LP 1600MHz | PSU NZXT Hale90 1000w | SSD Corsair 120 Gb | Chassi Bit Fenix Shenobi XL | Monitor Dell UltraSharp 27" |

Nuvarande status på sytem - Bootar ej!

Permalänk
Medlem

Jag körde med den kylpastan som redan var på pumpen. Ej gjort någon inställning på fläktar.

Permalänk
Skrivet av Dreamoz:

Jag körde med den kylpastan som redan var på pumpen. Ej gjort någon inställning på fläktar.

Har du uppdaterat ditt modderkorts bios för har för mig dom brukar övervolta procecorerna ? och har du monterat kylaren rätt se till att inte ha för mycket eller för lite kylpsasta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Vågar man göra det då? det står att det är riskabelt överallt :S

Permalänk
Medlem

Ah förresten kollade upp bios update och jag har den senaste redan F5 för mitt moderkort.
Blir väl att lägga om kylpastan en gång till.
Försökte hitta hur jag gör jag sätter volten rätt i bios men det var ju inte det lättaste :S

Permalänk
Medlem

ok så jag bytte kylpasta, men jag ligger ändå på runt 70 grader...

Såhär ser det ut inne i chassit, ser ni något som inte verkar som det ska eller som jag borde flytta på ? Fläkten blåser utåt, pumpen sitter som den gör pga att jag inte vill böja slangarna utan låta dom vara "som dom ville".

Permalänk

Öppna toppfläkt platserna

Permalänk
Medlem

Så att det bara är öppet? Eller ska jag sätta en fläkt där med?

Permalänk
Medlem

koppla pumpen direkt till nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag har fått ner temperaturen till behagliga 25/30 grader i idle och runt 55 grader under spelande.
Dock tycker jag den beter sig konstigt... när jag startar datorn och under några minuter så går graderna upp till 80-90 grader och fläktarna går som bara den, men sedan så går dom ner till 25/30 efter en stund och fläktarna går ner i varv.
några teorier om vad som kan vara problemet?