Permalänk
Medlem

Router+Domännamn

Tjenare. Jag kikade runt på clockers för att se om jag hittade någon som haft liknande problem men fann inget som var direkt likadant.
Mitt problem är att jag har köpt ett domän, pekat i kontrollpanelen på host (hos dom jag köpte domänet) min IPadress och nu sitter jag som ett frågetecken. Tidigare med en gammal router skrev jag in mitt domännamn i router, visserligen under DDNS vilket inte är rätt men det fungerade. Nu dessvärre säger den wrong url. Kortfattat är mitt problem att jag har en FTPserver och en TSserver som jag vill att polare och andra ska enkelt komma ihåg adressen till. Portarna är öppna och det har fungerat bra tills min IPadress byts ut. När jag ändrar IPet i kontrollpanelen där jag köpte domänet fungerar det ändå inte. Jag vet inte ens hur det fungerade den senaste gången. Jag läste mig fram att man kan ladda ner ett program som uppdaterar min WAN adress automatiskt mot mitt domän, något att kringgå om man inte kan få statisk Ipadress av leverantör.
Är det någon som är haj på detta och kan hjälpa mig? Jag behöver alltså få mitt domän att peka på mig så folk slipper skriva in min ipadress varje gång dom skall in på FTPen eller TS servern.

Tack så mycket på förhand!

(Jag vet inte om jag skapade tråden i rätt kategori, ber om ursäkt på förhand om det blev fel.)

Permalänk
Medlem

Var köpte du domännamnet? Har de stöd för dynamiska uppdateringar?
Annars får du manuellt skriva in din IP i deras kontrollpanel och vänta på att DNS-cachar timear ut.

Permalänk
Medlem

Hos Svenskadomaner.se , vet ej om dom har stöd för dynamiska uppdateringar, det enda jag vet är att man skriver in Ipet i panelen för att peka domänet. Hur lång tid brukar det ta för skiten att timea ut?

Permalänk
Rekordmedlem

Uppdateringar brukar gå hyfsat fort men kan ta ett dygn med lite otur, du kan ju köra en "who is" på din domän och se om den pekar på rätt ip, men det kan ju ta längre tid innan alla dns servrar uppdaterat sig.

Men kan någon ansluta till ditt ipnummer eller inte, vet du att trafiken kommer igenom din router/firewall ?

Svenskadomaner.se verkar dessutom väldigt dyra, 29 kr/månad för .se och 49 för .com och 49 kr för mail i ordinariepris, är väldigt dyrt.
10 ggr dyrare än https://www.citynetwork.se/domanregistrering/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa who is. Ja allt sånt funkar fint, både FTPn och TSen fungerar med IP direkt. Det är när dom skriver in mitt domän det inte fungerar.
Jag har för 11 kr i månaden hos dom för ett .nu domän, vet att city har något liknande men eftersom det förmodligen kommer skilja 1 kr vet jag inte om jag orkar ändra. Det beror på hur bra detta löser sig! Är det enkelt att flytta domänet isåfall?

edit: Kollade upp whois och den angivna IPadressen stämmer inte med min nuvarande. Den uppdaterar alltså ganska långsamt. Kan jag på något sätt bli av med det här eller är det något att leva med bara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xaviar:

Okej, ska testa who is. Ja allt sånt funkar fint, både FTPn och TSen fungerar med IP direkt. Det är när dom skriver in mitt domän det inte fungerar.
Jag har för 11 kr i månaden hos dom för ett .nu domän, vet att city har något liknande men eftersom det förmodligen kommer skilja 1 kr vet jag inte om jag orkar ändra. Det beror på hur bra detta löser sig! Är det enkelt att flytta domänet isåfall?

edit: Kollade upp whois och den angivna IPadressen stämmer inte med min nuvarande. Den uppdaterar alltså ganska långsamt. Kan jag på något sätt bli av med det här eller är det något att leva med bara?

Det ingår mail i citys domänpaket. Hur fort ändringarna slår igenom beror på registratorn och vilka kontakter de har, dns servrarna måste ju hinna sprida den nya infon mellan sig innan den slår igenom överallt, om man använder en dns server som ligger "närmare" den som har hand om domänen så slår ändringen igenom fortare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för infon
Vet du om jag kan gå runt det här med uppdateringen till DNSserverarna? känns tråkigt att behöva vänta på att mitt nya ip ska slå igenom innan det kan användas igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xaviar:

Okej, tack så mycket för infon
Vet du om jag kan gå runt det här med uppdateringen till DNSserverarna? känns tråkigt att behöva vänta på att mitt nya ip ska slå igenom innan det kan användas igen.

Det bästa är ju att inte byta ip, jag har bara bytt "oönskat" vid längre strömavbrott och hårdvarubyten, Telia är mycket stabila fastän man har dynamisk ip, har inte haft några problem alls med täta byten när nätet är i gång och man inte labbar.
En stabilare isp eller att du tar reda på varför du byter ip och undviker det är en metod, tex om det beror på att du stänger av en router så låt bli att stänga av den.

Det finns också tjänster som ger dig en domän hos dem som de uppdaterar snabbare, typ noip.com

Nån form av tunnel mot en server som ger dig en statisk ip som du pekar domänen mot och sedan tunnlas trafiken till din hemmasaerver.
Det finns vpn tjänster som erbjuder statisk ip på internetsidan.

Att inte ha servern hemma utan på hotell eller hos någon som har statisk ip men det är kanske inte det du vill, det är nog dessutom dyrast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!
Na, alltså jag har ju bara domänet för att folk ska slippa fråga "vad är ipet till FTPen?, vad är IPet till TSen" osv. Jag har bredbandsbolaget just nu och jag har kollat om dom kan ge mig fastip men det står inget om det på min bredbandstjänst och då ska man inte kunna få det. Jag har funderat på noip också, har ett konto där som inte används men känner dels att det är tråkigt att behöva ha med no-ip i domänet när jag äger ett redan och dels för att man måste gå in och säga till att jag vill ha kvar domänet hos dom.
Jag gjorde ingenting nu för att få nytt ip, servern och pcn var igång men så plötsligt smsa en kompis och frågade "är ts nere?" så det verkar som att dom är relativt snabba på att ge ny ipadress så fort man inte skickar tillräckligt mycket data.

Jag flyttade nyligen i samma område och i min förra lägenhet fick jag nytt ip max en gång i månaden så förhoppningsvis kanske det fortsätter så även här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xaviar:

Tack för utförligt svar!
Na, alltså jag har ju bara domänet för att folk ska slippa fråga "vad är ipet till FTPen?, vad är IPet till TSen" osv. Jag har bredbandsbolaget just nu och jag har kollat om dom kan ge mig fastip men det står inget om det på min bredbandstjänst och då ska man inte kunna få det. Jag har funderat på noip också, har ett konto där som inte används men känner dels att det är tråkigt att behöva ha med no-ip i domänet när jag äger ett redan och dels för att man måste gå in och säga till att jag vill ha kvar domänet hos dom.
Jag gjorde ingenting nu för att få nytt ip, servern och pcn var igång men så plötsligt smsa en kompis och frågade "är ts nere?" så det verkar som att dom är relativt snabba på att ge ny ipadress så fort man inte skickar tillräckligt mycket data.

Jag flyttade nyligen i samma område och i min förra lägenhet fick jag nytt ip max en gång i månaden så förhoppningsvis kanske det fortsätter så även här.

Det kanske funkar att köra webbradio eller nått liknande, SR är stabila, du behöver ju inte lyssna på stationen och det genererar ca 100Mbyte i timmen i trafik i ett lugnt o stabilt tempo så det kanske fungerar om de plockar bort din ip när du inte har trafik.
Du laddar hem Screamer eller liknande radioklient och låter den rulla på samma dator som du kör servern på, då behöver du inte oroa dig för att binda upp en webbläsare eller att stänga ner radion av misstag om du stänger webbläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Smart! skall testa detta:) Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid göra ett cname på server.<dindomän>.se som pekar på xaviar.no-ip.org Sedan installerar du no-ip-klienten på servern. Inte helt säker men tror man slipper no-ip's mejl om att manuellt aktivera om man byter ip ofta.

Permalänk
Medlem

Jag bytte faktiskt till citynetwork nu och har installerat dynsite på servern som ska uppdatera mitt domän med nytt ip. Det fungerar väldigt bra så länge man är inloggad. Vad jag vet fick jag det inte att fungera i routern att uppdatera till citynetwork. Vet ni om man kan köra det som en service, så servern bara behöver vara startad eller liknande? för programmet går ju som vanligt inte igång förens man är inloggad och jag har olika inloggningar av olika anledningar.
Eller hur en custom url för dynamisk dns kan se ut i routern? har alla "vanliga" dyndns services som no-ip, dyndns, namecheap osv. och även custom url då. Men hur denna skall se ut (skrivas) har jag inte den blekaste aning om.

Mailade även bredbandsbolaget (min isp) om att jag byter ip minst en gång om dagen och frustrationen som kommer därtill. tror inte dom kan leverera fast ip till mig men tänker i min drömvärld att dom kanske kan hitta på något iallafall, tex att ipet inte resettas så fort det inte sker någon trafik utan ligger delayat i några minuter. jag helt enkelt hoppas på det bästa.

Har inte testat radiogrejen ännu men skall göra det när jag kommer hem idag, det verkar vara den bästa och snabbaste lösningen just nu:)

Väldigt tacksam för alla svar jag fått!

Permalänk
Medlem

Här har du förslag att prova med https://support.citynetwork.se/index.php?/Knowledgebase/Artic...

Du kan starta programmet med schemaläggaren. Det blir lite som en tjänst. Det har jag gjort på min server med en annan programvara.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kör win server ? Kolla på det här sättet att köra nått som tjänst.
http://www.nick.rozanski.org.uk/software
http://www.howtogeek.com/50786/using-srvstart-to-run-any-appl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.