Permalänk

660 ti till 2k skärm?

Hej!

Jag vill köpa ny skärm. Kan mina specs klara av att driva spel såsom Arma3 i 2k upplösning eller måste jag köpa nytt grafikkort först?
Och även om grafikkortet inte orkar, fungerar det bra att skala ner upplösningen för spel på en 2k skärm eller ser det weird ut/blir det fortfarande tyngre än att köra på en 1080 skärm?

Detta är skärmen jag vill ha:
https://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt-speakers...

Den låter kanske onödigt dyr men det är för att den har bra panel och färgåtergivning - vilket jag behöver. Men andra förslag välkomnas såklart.

Jag funderade också ifall jag ska köpa ett till 660ti men de verkar inte säljas någonstans för ett rimligt pris. Så om du har ett till salu kan du ju skicka ett PM

Nuvarande specs:
Asus 660 ti 2gb
i7 ivy bridge 3.5 ghz
16 gb 1866mhz

Tack!

Permalänk

Jag kör på 3 skärmar med ett 660ti utan problem så det är ingen fara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Hej!

Jag vill köpa ny skärm. Kan mina specs klara av att driva spel såsom Arma3 i 2k upplösning eller måste jag köpa nytt grafikkort först?
Och även om grafikkortet inte orkar, fungerar det bra att skala ner upplösningen för spel på en 2k skärm eller ser det weird ut/blir det fortfarande tyngre än att köra på en 1080 skärm?

Detta är skärmen jag vill ha:
https://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt-speakers...

Den låter kanske onödigt dyr men det är för att den har bra panel och färgåtergivning - vilket jag behöver. Men andra förslag välkomnas såklart.

Jag funderade också ifall jag ska köpa ett till 660ti men de verkar inte säljas någonstans för ett rimligt pris. Så om du har ett till salu kan du ju skicka ett PM

Nuvarande specs:
Asus 660 ti 2gb
i7 ivy bridge 3.5 ghz
16 gb 1866mhz

Tack!

Jag skulle nog köra på ett nytt grafikkort - 3GB ram är nog att rekommendera till en 1440p skärm om inte annat så är du någorlunda förbered för 2160p i framtiden!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag kör på 3 skärmar med ett 660ti utan problem så det är ingen fara

Omöjligt att du lirar på 3 skärmar med ett 660ti. Har själv ett 660ti och tycker att det går väldans tungt i vissa modernare titlar och då kör jag bara på 1080p.
Att du kan spela på en skärm och ha två skärmar med typ Chrome eller Spotify på har jag förståelse för, så är min setup och det fungerar!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag skulle nog köra på ett nytt grafikkort - 3GB ram är nog att rekommendera till en 1440p skärm om inte annat så är du någorlunda förbered för 2160p i framtiden!

mm ok tänker också att jag skulle kunna köpa ett nytt kort. typ 970. men är mer sugen på en ny skärm egentligen - och ja, det är antingen eller, har inte pengar till båda. spelen flyter på tillräckligt bra med nuvarande setup. men vad tror du? - ser det ok ut och fungerar det lika bra att köra spelen i 1080 på en 1440 skärm som på en 1080 skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

mm ok tänker också att jag skulle kunna köpa ett nytt kort. typ 970. men är mer sugen på en ny skärm egentligen - och ja, det är antingen eller, har inte pengar till båda. spelen flyter på tillräckligt bra med nuvarande setup. men vad tror du? - ser det ok ut och fungerar det lika bra att köra spelen i 1080 på en 1440 skärm som på en 1080 skärm?

Vissa upplever att bilden blir lite oskarpare när man skalar upp bilden. Det beror nog helt på hur skärmens inbyggda skalningsmodul och bör därför också skilja mellan olika skärmar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

OT
2k skärm = 1080p?
2k = antal pixlar horisontellt.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning syftar du på? Vad jag vet så kallas ingen upplösning för "2k".

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Omöjligt att du lirar på 3 skärmar med ett 660ti. Har själv ett 660ti och tycker att det går väldans tungt i vissa modernare titlar och då kör jag bara på 1080p.
Att du kan spela på en skärm och ha två skärmar med typ Chrome eller Spotify på har jag förståelse för, så är min setup och det fungerar!

Spelar mc,bmngd,sniper elite 3 , mafia 2 och några till b4 kör ja bara på en skärm så arma borde inte vara så tungt för kortet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Spelar mc,bmngd,sniper elite 3 , mafia 2 och några till b4 kör ja bara på en skärm så arma borde inte vara så tungt för kortet

... Det jag villa påpeka är att du inte kan köra dem spelen i nVidia surround.

Arma 3 är förövrigt gratis nu i helgen om någon är intresserad av att "prova på" och kolla om sitt grafikkort pallar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av WijK:

OT
2k skärm = 1080p?
2k = antal pixlar horisontellt.

2k = 2560x1440 px

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Spelar mc,bmngd,sniper elite 3 , mafia 2 och några till b4 kör ja bara på en skärm så arma borde inte vara så tungt för kortet

Om jag förstår dig rätt - du kör alltså dessa spel i 2560x1440 upplösning med ETT 660ti eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

2k = 2560x1440 px

Fel, 2k är 2048x1080.

2560x1440 är WQHD.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Fel, 2k är 2048x1080.

2560x1440 är WQHD.

If you say so. Trodde 2560x1440 var standarden över 1920x1080 så tog mig därför friheten att kalla det 2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

If you say so. Trodde 2560x1440 var standarden över 1920x1080 så tog mig därför friheten att kalla det 2k.

Ja det är knappast lätt idag särskilt med 4k(3840×2160) och 8k(7680×4320) benämningarna som ändrar hur det alltid varit innan när man tittat på dom vertikala pixlarna.
2k är egentligen inte ens en riktig standard idag och med skärmar som inte bara är 16:9 börjar komma tillbaka så är det bäst som alltid att skriva ut hela upplösningen.

Om inte 720p och 1080p hade blivit en standard så hade 1920x1080 lika gärna kunnat heta 2K idag
Men allt ligger i TV tillverkarnas händer när det kommer till sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilken upplösning syftar du på? Vad jag vet så kallas ingen upplösning för "2k".

2K är steget över Full HD.
Precis som att 4K är steget över UHD.
Men skärmen som TS länkade har en helt annan upplösning än 2K.

EDIT: Ouff, Tobblish hann före mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Tjockejocke:

Om jag förstår dig rätt - du kör alltså dessa spel i 2560x1440 upplösning med ETT 660ti eller?

Kör dom i 5760x1080

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Kör dom i 5760x1080

Verkligen? Då satsar jag väl på att köpa skärmen utan nytt kort antar jag.

Permalänk
Skrivet av Tjockejocke:

Verkligen? Då satsar jag väl på att köpa skärmen utan nytt kort antar jag.

Fast vet inte vad du får för fps i arma :/ jag kör bara i 3K du ska ju köra i 4K

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Fast vet inte vad du får för fps i arma :/ jag kör bara i 3K du ska ju köra i 4K

Nej.. jag ska köra i 2560x1440. Just nu har jag precis "lagom" fps i arma. det duger men kunde varit bättre. så misstänker att skärmen kommer dra ner det 10 fps eller nåt om jag har otur.

Permalänk
Medlem

Jag kör även på ett 660 på en WQHD Skärm, spelar dock bara bara CS:GO och dota nu på min linuxburk. Får ungefär 120-150FPS i CS:GO, Då har jag även 2 andra skärmar på sidan om med till exempel sweclockers och kanske nått chattprogram på den andra.

1st 2560x1440
2st 1680x1050

och kan lira helt okej.

Dock, så kan fpsen sjunka rätt kraftigt när jag sitter i 3-4 smokes i CS, samt att när jag körde windows så kunde det hända att bf4 och Assasins creed black flag inte alltid nådde 60fps.

CS inställningar = max
BF4 = high/medium
Assasins creed = dunno

Ja, alla spel körs i 2560x1440p

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.