Förmodat problem med GTX680

Permalänk
Proffsmoddare

Förmodat problem med GTX680

Hej,

Jag har sen idag märkt ett mycket konstigt och irriterande problem med min dator. Jag vet inte om grafikkortet är boven till detta eller om det är något annat i datorn som spökar.

Felet beskrivet så simpelt som möjligt:
Jag kör med ett gtx 680 och två stycken skärmar. Jag brukar rätt ofta sitta och "slö-spela" rust/dayz och kolla på serier på den andra skärmen. Idag då jag skulle göra precis detta så blir min "main-skärm" där spelet körs bara "myrornas krig" då videon på Netflix drar igång.

Har nu även testat att bara dra igång ett serieavsnitt via Netflix utan att spela samtidigt och felet uppstår även då. Problemet kan om man har tur försvinna om man startar om den felande skärmen. Dock i dom flesta fall hänger sig den fungerande skärmen samt att det blir grova färgfel och artifakter över hela skärmen. Även ljudet förvrängs då man stänger av den felande skärmen kan påpekas.

En annan mindre konstighet är att då man slår av den felande skärmen så går grafikkortets fläktar upp på max tills att man slår på strömmen till skärmen igen. Har ni någon aning om vad detta kan vara och om man kan göra något åt detta själv ( dvs mjukvara ) eller tror ni att detta är ett fall för RMA.

Bilder på felet:

http://imgur.com/a/fclDz

Tack på förhand // Niklas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma problem en gång i tiden, dock bara på en skärm, känns som att jag försökte med allt men inget hjälpte. Till sist läste jag någon som hade löst sitt problem genom att bara byta ut skärmkabeln, och voilá det hjälpte till 100% för mig. Visade sig att det blivit något glapp i DVI kabeln. Kör du DVI eller HDMI? Har du möjlighet att testa andra kablar? Andra portar på din GPU?

Fungerar inte det, så testa byta ut ditt grafikkort emot något annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, kör 2xEVGA GeForce GTX 680, och när jag startar ett avsnitt på netflix så uppstår "myrornas krig" på min Mainskärm också, tills jag stänger ned netflix fliken, och drar ut dvi kabeln och sätter in den igen i datorn. dock så har jag inte de andra felen med färgfel, artifakter och ljudet.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk
Medlem

Vad kör ni på för uppdaterings frekvens på skärmarna?
Netflix klarar bara av max 60HZ kör ni högre än det får ni myrornas krig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

144Hz på Main, 60Hz. problemet uppstod någongång under förra månaden. men fungerar om jag väljer 120Hz istället för 144 på main.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk
Proffsmoddare

Det verkar fungera med den lösningen. Dock har detta aldrig hänt förut. Har kört Netflix på min 144hz skärm innan jag hade den andra och då har det fungerat felfritt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det hela låter som att det uppstår ett HDCP problem till skärmen, eller att Netflix får för sig att skärmen inte är kopplad HDCP kompatibel skärm, men varför det blir så eller vad man ska göra åt det vet jag inte.

HDMI och DVI. DP stödjer HDCP, dock inte VGA kabel kopplat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300