Skillnaden på ZOTAC GeForce GTX 980 AMP och Extream

Permalänk
Avstängd

Skillnaden på ZOTAC GeForce GTX 980 AMP och Extream

Skrivet av Minsc S2:

Finns även Zotac GTX 980 för 4895:- https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/...

Ingen extrem rabatt, men ändå mer än 500:- billigare än något annat GTX 980 med eftermarknadskylare.

Vad är skillanden på ZOTAC GeForce GTX 980 AMP och AMP Extream förutom prisdiffen 1300 som inte känns motiverad för: GPU Clockspeed : 1393 MHz (boost) / 1291 MHz (base) mot GPU Clockspeed : 1266 MHz (boost) / 1165 MHz (base) och vilket man med tur med batchen kanske kan åstadkomma sjålv?

Ock, jag gillar tysnad när jag inte spelar och funderar på MSI för väldigt mycket mer pengar därför att fläktarna lägger sig i IDLE vid låga temperaturer. Men är det lika med Zotac kan jag ändå välja den rackaren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

kylaren, bios och handplockat gpuchip. priset också

Permalänk
Avstängd

Hittade artikeln http://www.sweclockers.com/nyhet/19347-zotac-slapper-geforce-... och kylaren ska nog vara densamma på Omega som på Extreme.

Citat:

Exklusivt för AMP Extreme-varianterna är tre LED-strimmor på framsida av kåpan till kylaren, som lyser grönt vid låg belastning och skiftar till rött vid tyngre. Det andra är att spänningskontrollern OC Plus kan kopplas till datorn via USB, för att ge mer avancerade inställningsmöjligheter för spänningsjustering, klockfrekvenser och hårdvaruövervakning med den egna mjukvaran Firestorm.

men så var det, det där med att fläktarna stängs av vid låg belastning. Har inte Zotac dett ser jag att dyrare kort från andra tillverkare har ett mervärde för just mig.

Skrivet av Disney:

kylaren, bios och handplockat gpuchip. priset också

Tack! Undersökte saken noggrannare och vet nu att det finns tre modeller:
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP, AMP Omega och AMP Extream?
Den som komplett rear ut har två st 6-pin och OMEGA samt Extream har 2 st 8 Pin och annan kylare.

Lite svårt att hitta något om bara AMP men här en video av AMP Omega 2.30 in i klippet.

http://H9iocIq_ljM?

Några timmar kvar till Kompletts deal släcker...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Möjligtvist bättre kylare och ett annat utseende. Ska du överklocka spelar det ingen roll då båda har en lika stor begränsning på spänningen, och det är där problemet ligger om man ska överklocka högt.

http://www.overclock.net/t/1514089/zotac-970/270
Deras GTX 970 AMP Extreme som det talas om mycket i tråden där, men samma sak gäller för GTX 980.

Permalänk
Avstängd

Tack för det svaret. Men nu har jag kollat och tyvärr stänger inte Zotec fläktarna på sina grafikkort när man inte belastar det mycket, tex surfar, ser på film. Därför komer jag beställa ett 970 (Var först inne på MSI men läst om att de har problem):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7298124/2014-10-26

Sparar 1200 kr eller mot EVGA GeForce GTX 980 2 000 kr

Summan blir då, efter att sålt mitt GTX 680 directcuii top för 1400 kr, 2300 kr för den uppgraderingen på 55% "better passmark score"?

Såg också att de är olika kylare på EVGA: http://www.inet.se/jamfor?compare=5411307&compare=5411308&com...
någon som har en clue där om det är värt 400 kr mellan billigaste och dyraste? Super Clocked kan man kanske göra själv?

Edit, denna tråd om coolwine skrämmer mig: http://forums.evga.com/Anybody-else-have-crazy-coil-whine-on-... och

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Coilwhine verkar betydligt vanligare på GTX 970 än på GTX 980.

Ang. Zotac-kortet så vet jag inget om det förutom att priset är tillfälligt nersatt.
Själv kunde jag inte bry mig mindre ifall kortet var semi-passivt, då jag knappast hade hört någon skillnad, pga. de övriga 10 fläktarna i min dator.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Det har du kanske rätt i
Priset är bara idag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Det har du kanske rätt i
Priset är bara idag.

Köp inte zotac ! Iaf inte deras extreme

Välj msi gigabyte eller asus istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Köp inte zotac ! Iaf inte deras extreme

Välj msi gigabyte eller asus istället

Berätta gärna varför han inte ska välja Zotac, jag är också lite nyfiken.
(Det är inte Extreme!-edition heller.)

Tror anledningen till varför stormense är inne på Zotac just nu är att det är ca 1100:- billigare än Asus Strix och 700:- billigare än MSI Gaming.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Det har du kanske rätt i
Priset är bara idag.

Skrivet av makn:

Köp inte zotac ! Iaf inte deras extreme

Välj msi gigabyte eller asus istället

Skickades från m.sweclockers.com

Välja alltid och endast EVGA

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Coilwhine verkar betydligt vanligare på GTX 970 än på GTX 980.

Ang. Zotac-kortet så vet jag inget om det förutom att priset är tillfälligt nersatt.
Själv kunde jag inte bry mig mindre ifall kortet var semi-passivt, då jag knappast hade hört någon skillnad, pga. de övriga 10 fläktarna i min dator.

Njaa, tänk på att betydligt fler köper GTX 970 än GTX 980.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Tror anledningen till varför stormense är inne på Zotac just nu är att det är ca 1100:- billigare än Asus Strix och 700:- billigare än MSI Gaming.

Stämmer och endast 1 200 kr dyrare än kortet jag ska beställa (om jag tar den dyrare EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0 Cooling). Ligger rätt nära 980 stock vad jag förstår. Är alltså ute efter IDLE funktionen på fläktarna. Annars hade nog Zotac 980 slunkit ner men några här tycker man ska undvika Zotac av någon outgrundlig anledning.

Och, viktigt, tycker man 970 är för klen kan man ju köpa ett till senare om det finns plats i burken. Ser jag när jag fått det (har dock inte beställt ännu, väntar till i kväll när jag sökt mer om kortet på nätet).

Skrivet av Devil May Cry:

Njaa, tänk på att betydligt fler köper GTX 970 än GTX 980.

Tänkte jag inte på angående klagomål om Colwine.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Njaa, tänk på att betydligt fler köper GTX 970 än GTX 980.

Ja jo, men det är ändå väldigt mycket prat om coilwhine när det gäller GTX 970 här på forumet. Mer än vad jag sett om något tidigare grafikkort.

Har faktiskt inte sett någon med GTX 980 klaga på coilwhine...än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Letar som attan men hittar inte om EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0 Cooling är semipassivt som Asus Strix och MSI-korten. Och kraftig Colwine skulle förstöra min dag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Letar som attan men hittar inte om EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0 Cooling är semipassivt som Asus Strix och MSI-korten. Och kraftig Colwine skulle förstöra min dag.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322030-gtx-970-fran-asus-eller-msi/index5.html#post14945776

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Avstängd

Stämmer bra att kortet med modellnummer 04G-P4-2975-KR jag ska köpa
är semi passivt med bios uppdatering. Hittade info till slut på deras forum.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Hm, blir nog att jag hämtar ett Asus GTX 970 Strix imorgon så slipper jag vänta och det kortet passar nog mig rätt bra. Asus har satsat mer på att få tyst än frekvenser och de kan man ju ändå själv höja om man behöver.

Hittade också en benchmark-film och skillnaden mellan bla 970 och 980

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Som makn sa.

Avoid Zotac like the plauge

För hela 9xx serien utom 980 ref.

Korten har låst volt, presterar dåligt, och är över PR:ade (ord? xD), folk har bett om nytt BIOS men de släpper inget.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/1666-zotac-gtx-980-extre...

Detta gäller alla kort utom 980 ref.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd

låst volt hade mitt Asus GTX 590 och senare Asus GTX 680. Men problemet är att Asus GTX 970 Strix är det enda jag kan hämta och köpa imorgon. Inte kul att vara utan graffe när man är ledig. HD 4000 klarade inte ens av att köra Dirt3 Low i helskärm på 1080p

EDIT 27-10-2014

Har nu köpt mitt grafikkort, Asus GTX 970 Strix: #14968487

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)