Permalänk
Medlem

Titankylare LED volt

Tjena!

Har fått tag i en Titan ref kylare, och vill köra den inbyggda LED:n från en extern strömkälla, typ ett AA batteri, är det någon som vet vilken volt som de LED:s vill ha?

Eller ännu bättre hur ska jag koppla med resistorer etc. för att få den att funka.

Jag vill göra en tavla av en Titan kylare, och helst ska LED:s kunna funka, hur gör jag det?

Tack i förhand.

EDIT: Ändrade lite text.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Tjena!

Har fått tag i en Titan ref kylare, och vill köra LED:n från en extern strömkälla, typ ett AA batteri, är det någon som vet vilken volt som de batterierna vill ha?

Eller ännu bättre hur ska jag koppla med resistorer etc. för att få den att funka.

Tack i förhand.

ska du använda laddningsbara batterier i ett eget mod på ett GTX titan kylare med leds och samtidigt kunna ladda batteriet. ?

inte för att vara taskig men om du frågar vilken volt ett laddningsbart ska ha hur mycket elektronik kan du ?
varför ska du modda en kylare med leds ? och beror ju på vilka leds du köpt.

så bara kylaren ? med annat grafikkort ? i nån form av dator ?
din information är lite bristfällig, var i kommer batterier in i bilden ?

Edit: du ska alltid ha motstånd kopplade till leds annars bränner du sönder dom snabbt.
vilket motstånd du ska använda beror på vilka leds du använder och hur många volt du matar med.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ska du använda laddningsbara batterier i ett eget mod på ett GTX titan kylare med leds och samtidigt kunna ladda batteriet. ?

inte för att vara taskig men om du frågar vilken volt ett laddningsbart ska ha hur mycket elektronik kan du ?
varför ska du modda en kylare med leds ? och beror ju på vilka leds du köpt.

så bara kylaren ? med annat grafikkort ? i nån form av dator ?
din information är lite bristfällig, var i kommer batterier in i bilden ?

Edit: du ska alltid ha motstånd kopplade till leds annars bränner du sönder dom snabbt.
vilket motstånd du ska använda beror på vilka leds du använder och hur många volt du matar med.

Sorry, i fall min OP var lite dåligt.

Och nej, inga batterier ska laddas.

Frågade hur mycket V, LED:s pallar så att säga, inte vad ett batteri ligger på.

Och jag ska inte modda dit leds, Original Titan kylaren har inbyggda LED:s, dessa vill jag få igång utan att ha ett grafikkort kopplat till kylaren. Då jag vill göra det till en tavla, men vet inte vilket batteri som passar bäst och vilka motstånd som ska användas för att inte bränna LED:s.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Sorry, i fall min OP var lite dåligt.

Och nej, inga batterier ska laddas.

Frågade hur mycket V, LED:s pallar så att säga, inte vad ett batteri ligger på.

Och jag ska inte modda dit leds, Original Titan kylaren har inbyggda LED:s, dessa vill jag få igång utan att ha ett grafikkort kopplat till kylaren. Då jag vill göra det till en tavla, men vet inte vilket batteri som passar bäst och vilka motstånd som ska användas för att inte bränna LED:s.

är olika för vilken typ av led det är fins leds på från typ 1v upp till 12V+

så att säga det är so att fråga hur långt ett snöre är...

but dioden till en med matchande färg och ev resistor mot en du vet vad den har för spec istället.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/motstand

http://led.linear1.org/1led.wiz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Sorry, i fall min OP var lite dåligt.

Och nej, inga batterier ska laddas.

Frågade hur mycket V, LED:s pallar så att säga, inte vad ett batteri ligger på.

Och jag ska inte modda dit leds, Original Titan kylaren har inbyggda LED:s, dessa vill jag få igång utan att ha ett grafikkort kopplat till kylaren. Då jag vill göra det till en tavla, men vet inte vilket batteri som passar bäst och vilka motstånd som ska användas för att inte bränna LED:s.

ja men dåså då föll polletten ner.

blir lite svårt då det oftast inte står nån märkning på dom. finns Led tester där du testar original leds och får ett värde http://www.robotroom.com/LEDTester3.html sen kan du göra "reverse engineering" eller att du hittar dom motstånd som dom använt och mäter med en multimeter.

har du skruvat isär den sett hur det är kopplat ? kan va svårt följa ledningsbanor på kretskort speciellt om det är multilayer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har en GPU med just REF-kylaren som kan ta sin multimeter och kontrollera vilken spänning dioderna matas med?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är olika för vilken typ av led det är fins leds på från typ 1v upp till 12V+

så att säga det är so att fråga hur långt ett snöre är...

but dioden till en med matchande färg och ev resistor mot en du vet vad den har för spec istället.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/motstand

http://led.linear1.org/1led.wiz

Ser helst att jag slipper att ta bort de nuvarande, hade varit lättare att "bara" plugga in ett batteri.

Skrivet av jonatan80:

ja men dåså då föll polletten ner.

blir lite svårt då det oftast inte står nån märkning på dom. finns Led tester där du testar original leds och får ett värde http://www.robotroom.com/LEDTester3.html sen kan du göra "reverse engineering" eller att du hittar dom motstånd som dom använt och mäter med en multimeter.

har du skruvat isär den sett hur det är kopplat ? kan va svårt följa ledningsbanor på kretskort speciellt om det är multilayer.

Precis, sorry.

Får ta och testa det (eller skippar det helt) om det inte går att hitta på ett lättare sätt.

Är tyvärr lite svårt då jag inte har kortet utan bara kylaren.

Skrivet av Lifooz:

Är det ingen som har en GPU med just REF-kylaren som kan ta sin multimeter och kontrollera vilken spänning dioderna matas med?
/Lifooz

Det hade varit smidigt.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Är tyvärr lite svårt då jag inte har kortet utan bara kylaren.

leds och motstånd sitter väl på kylaren inte på själva kretskortet med GPU'n ? kan ju fortfarande finnas små kretskort med just ytmonterade motstånd som reglerar strömmen till led.

med led-testare kan du både få fram vilken volt och vilken ampere det ska vara till led X. sitter det motstånd så kan du mäta vilket värde det är.
du har ju tre värden volt, ampere, ohm, du behöver bara veta 2st för att räkna ut det tredje..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

leds och motstånd sitter väl på kylaren inte på själva kretskortet med GPU'n ? kan ju fortfarande finnas små kretskort med just ytmonterade motstånd som reglerar strömmen till led.

med led-testare kan du både få fram vilken volt och vilken ampere det ska vara till led X. sitter det motstånd så kan du mäta vilket värde det är.
du har ju tre värden volt, ampere, ohm, du behöver bara veta 2st för att räkna ut det tredje..

Vad jag vet så finns det inga motstånd vid LEDs utan allt kommer direkt från PCBn. Men ska kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Vad jag vet så finns det inga motstånd vid LEDs utan allt kommer direkt från PCBn. Men ska kolla när jag kommer hem.

om det då inte sitter leds på kylaren så kan du ju göra eget och inte behöva klura ut vilka Nivida har använt.?

finns ju i stort sätt bara 3mm 5mm 7mm. vilken volt & ampere dom ska ha brukar stå på förpackningen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om det då inte sitter leds på kylaren så kan du ju göra eget och inte behöva klura ut vilka Nivida har använt.?

finns ju i stort sätt bara 3mm 5mm 7mm. vilken volt & ampere dom ska ha brukar stå på förpackningen.

Det jag mena är att jag tror att rätt ström och spänning kommer direkt ifrån PCB, så är osäker på om det finns några motstånd vid LED:s.

Den ända bilden jag kan hitta ser ut så här.

Så därför skulle jag vilja bara kunna plugga in kontakten till en strömkälla som har rätt värden. Hade varit lättast.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det här gäller dock GTX 780 Ti

Tippar på att det är samma LED's.

Citat:

100% - 6.07V

90% - 5.55V

80% - 4.95V

70% - 4.35V

60% - 3.74V

50% - 3.13V

40% - 2.53V

30% - 1,92V

20% - 1,31V

10% - 0,69V

1% - 0.11V

Källa

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Det jag mena är att jag tror att rätt ström och spänning kommer direkt ifrån PCB, så är osäker på om det finns några motstånd vid LED:s.

Den ända bilden jag kan hitta ser ut så här.
http://cdn.overclock.net/a/ad/add230d3_406.jpeg

Så därför skulle jag vilja bara kunna plugga in kontakten till en strömkälla som har rätt värden. Hade varit lättast.

maila Nvidia fråga. bra om du hittar nån svensk representant. skriv att du är ett fan och ska göra en tavla be att få värden till leds i volt & milliampere.
användare som gör reklam gratis för företag brukar ju vara välkommet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det här gäller dock GTX 780 Ti

Tippar på att det är samma LED's.

Källa

Sweet, hoppas det stämmer.

Skrivet av jonatan80:

maila Nvidia fråga. bra om du hittar nån svensk representant. skriv att du är ett fan och ska göra en tavla be att få värden till leds i volt & milliampere.
användare som gör reklam gratis för företag brukar ju vara välkommet.

Mailade in till deras engelska support och de sa åt mig att ringa deras amerikanska support ... ska kolla om jag hittar någon svensk representant.

Tack för all hjälp so far.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Sweet, hoppas det stämmer.

Mailade in till deras engelska support och de sa åt mig att ringa deras amerikanska support ... ska kolla om jag hittar någon svensk representant.

Tack för all hjälp so far.

det är inte bara reglera Spänningen (volt) utan strömmen (ampere) genom en led är också viktigt.
den tar inte bara det den behöver utan behöver regleras, en led funkar ju likadant som en diod den släpper bara igenom åt ett håll. vanliga leds brukar väl vara runt 20-30 milliampere vanliga batterier klarar ju flera hundra milliampere då bränner du slut på den rätt snabbt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det är inte bara reglera Spänningen (volt) utan strömmen (ampere) genom en led är också viktigt.
den tar inte bara det den behöver utan behöver regleras, en led funkar ju likadant som en diod den släpper bara igenom åt ett håll. vanliga leds brukar väl vara runt 20-30 milliampere vanliga batterier klarar ju flera hundra milliampere då bränner du slut på den rätt snabbt.

Jo misstänkte att det var något sånt, aja får kolla med någon av grafikkorts tillverkarna om de kan vara mera tillmötesgående än Nvidia.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.