Permalänk
Medlem

Hjälp med klockning av i5-4670K!

Hej alla SweC-are!
Jag har nu märkt att min processor ligger på mellan 95-100% när jag lirar CS:GO. Jag antar att jag kan få ut mer av den och min GPU om jag klockar den. Hur mycket ska jag klocka den och måste jag pilla på strömmen? Tycker nämligen det är lite obehagligt med klockning. Men nu ber jag om hjälp för min trotjänare! Hur mycket ska jag klocka? Antar att jag kan klocka i BIOS med mitt Asus Z87-K.

Tack på förhand!
Highwell

EDIT: Jag har vattenkylning, så temperaturerna är låga.

Permalänk

Du kan prova att gå för en 4.4 eller 4.5ghz klock. Och ja du måste pilla på strömmen när du klockar.

Så ställ klocken på typ 4.4ghz och volten på typ 1.200 manuell volt då. Testa att starta om den och se om den bootar. Gör den inte det gå tillbaka till bios och öka volten till typ 1.250 osv osv eller sänk klocken till 4.3 ghz

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du kan prova att gå för en 4.4 eller 4.5ghz klock. Och ja du måste pilla på strömmen när du klockar.

Så ställ klocken på typ 4.4ghz och volten på typ 1.200 manuell volt då. Testa att starta om den och se om den bootar. Gör den inte det gå tillbaka till bios och öka volten till typ 1.250 osv osv eller sänk klocken till 4.3 ghz

Schysst! Men, jag funderar på en annan grej. Om jag Vill att boosten ska klocka upp till ca 4.5GHz?

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Schysst! Men, jag funderar på en annan grej. Om jag Vill att boosten ska klocka upp till ca 4.5GHz?

Det är core ratio du ska ändra och det är det som är boosten det är så man klocka nu för tiden. Att man ändrar boost klocken = core ration.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gunner357:

Det är core ratio du ska ändra och det är det som är boosten det är så man klocka nu för tiden. Att man ändrar boost klocken = core ration.:)

Nej, Core Ration är samma sak som Core Multiplyer, det är en hard Frekvens som den kör i.
Turbo frekvensen använder en annan multipel, ligger under Turbo inställningarna och kallas väldigt originellt för turbo ratio, turbo multiplier eller liknande.

Dock är det två olika multiplar.

Till TS. LÄS GUIDEN! ALLT du vill veta finns där, tänker inte Copy-paste:a åt dig därifrån.
Skriv här eller där när du har läst på och testat själv

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Core Ration är samma sak som Core Multiplyer, det är en hard Frekvens som den kör i.
Turbo frekvensen använder en annan multipel, ligger under Turbo inställningarna och kallas väldigt originellt för turbo ratio, turbo multiplier eller liknande.

Dock är det två olika multiplar.

Till TS. LÄS GUIDEN! ALLT du vill veta finns där, tänker inte Copy-paste:a åt dig därifrån.
Skriv här eller där när du har läst på och testat själv

Nu har både han och jag Asus bräda och där finns inte nå turbo ratio/ multiplier eller så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gunner357:

Nu har både han och jag Asus bräda och där finns inte nå turbo ratio/ multiplier eller så.

Min Asus Z77 hade turbo, svårt att tänka mig att de har tagit bort detta. Dock var det en ganska dyr Asus bräda, kanske gör skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min Asus Z77 hade turbo, svårt att tänka mig att de har tagit bort detta. Dock var det en ganska dyr Asus bräda, kanske gör skillnad.

Min Z97-A har inte något sådant, bara vanlig Core Ratio man kan ändra. Om man ställer t.ex 47 på Core Ratio, kommer det att stå högst upp i menyn: "Target CPU Turbo-Mode Frequency: 4700MHz".

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Min Asus Z77 hade turbo, svårt att tänka mig att de har tagit bort detta. Dock var det en ganska dyr Asus bräda, kanske gör skillnad.

Core ration är turbo ration det är samma det heter bara olika iallafall på min bräda.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Den här videon är riktigt bra! Kolla den TS.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gunner357:

Core ration är turbo ration det är samma det heter bara olika iallafall på min bräda.

Är nästan helt säker på att jag hade en Turbo Ration under en undermeny för CPU features eller Settings på Min P8Z77-I Deluxe.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Core ration är turbo ration det är samma det heter bara olika iallafall på min bräda.

Liten fråga.

Har du inte två ställen du kan klocka på när det gäller ASUS korten?
På mitt lite äldre P8P67 kort hittar jag två ställen iaf.

Advanced fliken > cpu configuration där man kan ställa core/cpu ratio, vilket ökar turbo ration.
AI Tweaker fliken > cpu power management > cpu ratio, där man ökar non-turbo ration.

Nu har jag inte klockat speciellt ofta men när jag gjort det har jag bara ökat cpu ratio på advanced fliken och fått ett högre turbo mode, men sen går den ner på vanliga MHz när den inte är belastad.
Har aldrig ändrat på Tweaker fliken eller någon volt eftersom jag har stock kylare.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Liten fråga.

Har du inte två ställen du kan klocka på när det gäller ASUS korten?
På mitt lite äldre P8P67 kort hittar jag två ställen iaf.

Advanced fliken > cpu configuration där man kan ställa core/cpu ratio, vilket ökar turbo ration.
AI Tweaker fliken > cpu power management > cpu ratio, där man ökar non-turbo ration.

Nu har jag inte klockat speciellt ofta men när jag gjort det har jag bara ökat cpu ratio på advanced fliken och fått ett högre turbo mode, men sen går den ner på vanliga MHz när den inte är belastad.
Har aldrig ändrat på Tweaker fliken eller någon volt eftersom jag har stock kylare.

Jag är då inte någon klocknings expert och klockar bara till husbehov. Jag har bara kört via advance fliken och ändrat core ration vilket får klocken att gå upp och ner under belastning. Och det fattar jag som att det är turbon som ökar och sänker sig eller är det fel.

Extreme tweaker heter menyn nu såg jag på mitt hero kort det var inte advance menyn jag ändrar i.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag är då inte någon klocknings expert och klockar bara till husbehov. Jag har bara kört via advance fliken och ändrat core ration vilket får klocken att gå upp och ner under belastning. Och det fattar jag som att det är turbon som ökar och sänker sig eller är det fel.

Jo det påverkar bara turbo mode iaf och det är samma sätt som jag har gjort.

Trodde du gjort lite mer klockning med tanke på vad som står i sign
Men har du ändra någon volt om du bara höjt turbo eller kör du den i auto?

Permalänk
Medlem

Hmm. Försöker mig på och kollar runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hmm. Försöker mig på och kollar runt.

Är det bara turbo mode du vill klocka så skall det vara under advanced > cpu configuration, där ändra du core/cpu ration till önskad klock.
Så vill du ha den i 4,5GHz så skall den stå på 45, men ta det i etapper så du ser att den klarar värme mm.
Kan även vara att du måste höja volten lite, var och hur mycket vet jag dock inte.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jo det påverkar bara
urbo mode iaf och det är samma sätt som jag har gjort.

Trodde du gjort lite mer klockning med tanke på vad som står i sign
Men har du ändra någon volt om du bara höjt turbo eller kör den i auto?

Jag har mixtrat o trixat med volten har kört manuell volt förr på 1.40 men kör nu adaptiv på volten så den går upp och ned tillsammans med klocken. Sen har jag ändrat cpu core ratio o cpu cache ratio llc är på lv 5. Cpu power phase control på optimized. Cpu power duty Control på extreme.

Vccin shadow volt på 1.800
Xmp profil

Disabled c1 c3 c6

Cpu fan speed ignore
Cpu optional fan speed ignore.

Så har jag gjort nu iallafall.

Och går jag in på advance så ser det ut så här.

Det är grå text som jag inte kan ändra på. Och rullar jag längre ner på advance så ser det ut så här.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Sen om jag går in i cpu power management configuration så ser det ut så här.

Vad jag vet så kan jag inte hitta att man kan ändra annat än turbo klocken. Å jag vet inte men jag har en rog bräda o den borde väl ha en massa klocknings möjligheter.

Ber TS så hemskt mycket om ursäkt att jag har kluddat ner tråden med en massa inlägg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Eftersom TS sitter på en Z87 bräda så ska han endast sätta volt på manual (ca 1.20-1.25) som Gunner sa, och ändra Core ratio till 44. Därefter när du har hittat en stabil överklock så sätter du Adaptive volt på så kommer den att röra sig med frekvenserna.

Viloläge: 800Mhz - 0.700-900 vcore
Full load: 4500Mhz - 1.200-1.250 Vcore.

Med Haswell är det faktiskt inte svårare än så

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Okey gubbz.. Nu tuggar den i 4.6GHz i 100% Load turbo..

1.200V kör jag som Additional Max i Turbo Mode och 46 genom "Sync All Cores".

Ligger på 30 Grader stabilt och går inte över 56 i max load.

Ska jag vara nöjd?

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Okey gubbz.. Nu tuggar den i 4.6GHz i 100% Load turbo..

1.200V kör jag som Additional Max i Turbo Mode och 46 genom "SyNk Cores".

Ligger på 30 Grader stabilt och går inte över 56 i max load.

Ska jag vara nöjd?

Du kan testa och sänka volten lite om det går. Om du nu inte har provat det innan. Det verkar som du borde kunna klocka lite till om temps stämmer. Kanske 4.7 eller 4.8 kan funka.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du kan testa och sänka volten lite om det går. Om du nu inte har provat det innan. Det verkar som du borde kunna klocka lite till om temps stämmer. Kanske 4.7 eller 4.8 kan funka.

Hmm. Tror du jag vågar testa? Vad stresstestar ni med?

Permalänk
Medlem

Något ganska skumt hände.. Jag tänkte att jag skulle testa köra lite CS nu. Låg väl på ca 300FPS men det frös till lite snabbt ibland. Sedan så stannade allt upp och jag lyssnade även på musik och det var även så kallat "fryset ljud". Men den startar. Startade om och testade även sänka volten lite. Sänkte den till 1.175V men då kom jag inte in i Windows utan fick "Ett problem uppstått" och så var det blå skärm med massa text sen rebootade den och jag ökade volten igen. Nu kommer jag in i windows. Vad göra för att inte känna att det "hackar" lite i CS?

Jag kör ju alla "cores" på 46 i bios.. Originalet var inställt på, "Per Core, 42, 42, 41, 40". Nu kör jag alla på "Sync All Cores, 46". What to do? ^^

Permalänk
Medlem

Vad ligger volten på just nu?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Vad ligger volten på just nu?

1.200V

Permalänk
Medlem

Testa öka den till 1.25. Spela lite.
Blir det samma då öka till ex 1.27 och håll på tills du kan spela utan problem.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Testa öka den till 1.25. Spela lite.
Blir det samma då öka till ex 1.27 och håll på tills du kan spela utan problem.

Men den smäller inte av 1.25 då?

När jag rebootat och skulle stresstesta nu hände samma grej(har inte ändrat ännu) och fick felmeddelandet: MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Men den smäller inte av 1.25 då?

När jag rebootat och skulle stresstesta nu hände samma grej(har inte ändrat ännu) och fick felmeddelandet: MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Nej då. Den kommer inte ta skada av det. Du kan köra på 1,4 beroende på temperaturer.
Kör själv 4,8 på 1,32 (dock 4790K)

Vad stresstestar du med?

Felmeddelandet beror på instabil överklock

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Något ganska skumt hände.. Jag tänkte att jag skulle testa köra lite CS nu. Låg väl på ca 300FPS men det frös till lite snabbt ibland. Sedan så stannade allt upp och jag lyssnade även på musik och det var även så kallat "fryset ljud". Men den startar. Startade om och testade även sänka volten lite. Sänkte den till 1.175V men då kom jag inte in i Windows utan fick "Ett problem uppstått" och så var det blå skärm med massa text sen rebootade den och jag ökade volten igen. Nu kommer jag in i windows. Vad göra för att inte känna att det "hackar" lite i CS?

Jag kör ju alla "cores" på 46 i bios.. Originalet var inställt på, "Per Core, 42, 42, 41, 40". Nu kör jag alla på "Sync All Cores, 46". What to do? ^^

http://i.imgur.com/4T19733.jpg

Innebörden är att den inte klarar 4,6GHz stabilt, men om det beror på för låg volt eller bara att den inte kan mer vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Innebörden är att den inte klarar 4,6GHz stabilt, men om det beror på för låg volt eller bara att den inte kan mer vet jag inte.

Men okey. Sänkte till 45 iaf. Så ska jag testa öka volten pyttelite? Typ 1.25 alltså?